حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 141 تعداد نوشته های امروز : 19 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲:۰۰
    شناسه : 2002
    بازدید 323
    5

    فهرست مطالب إفک‏ : انحراف و تغییر ماهیتی إفک‏ هر چیزى که وجهه شایسته و نیکویش که بحقّ سزاوار آن است تغییر یافته تمثیل لغوی قرآنی از اینرو هر بادى و نسیمى که از مسیر اصلیش عدول کند (مؤتفکه) گویند، شواهد قرآنی  خداى تعالى فرماید:  (وَ الْمُؤْتَفِکاتُ‏ بِالْخاطِئَهِ  – 9/ حاقّه) …. مردم شهرهاى زیر […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    فهرست مطالب

    إفک‏ :

    انحراف و تغییر ماهیتی

    إفک‏ هر چیزى که وجهه شایسته و نیکویش که بحقّ سزاوار آن است تغییر یافته

    تمثیل لغوی قرآنی

    از اینرو هر بادى و نسیمى که از مسیر اصلیش عدول کند (مؤتفکه) گویند،

    شواهد قرآنی 

    خداى تعالى فرماید: 

    (وَ الْمُؤْتَفِکاتُ‏ بِالْخاطِئَهِ  – 9/ حاقّه)

    …. مردم شهرهاى زیر و رو شده [قوم لوط] مرتکب گناهان بزرگ شدند، (9)

    (الْمُؤْتَفِکَهَ أَهْوى ‏- 53/ نجم)

    که هر دو آیه اشاره بعذاب قوم لوط است که با بادهاى ویران کننده عذاب شدند

    و سخن خداى تعالى (قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى‏ یُؤْفَکُونَ‏- 30/ توبه).

    یعنى: در اعتقاد از ایمان و حقّ به باطل، و در سخن از صدق و راستى به دروغ، و در عمل از کار پسندیده به عمل زشت و قبیح روى گرداندند.

    و آیات (یُؤْفَکُ‏ عَنْهُ مَنْ‏ أُفِکَ‏- 9/ ذاریات) و (أَنَّى یُؤْفَکُونَ‏- 30/ توبه) و (أَ جِئْتَنا لِتَأْفِکَنا عَنْ آلِهَتِنا- 22/ احقاف) به معنى عدول کردن و روى برگرداندن از حقّ است، بکار بردن- افک در این آیات بنابر اعتقاد آنهاست که باطل را حقّ پنداشته‏اند و مى‏گویند:

    «آمده‏اى ما را از خدایانمان روى گردان کنى» چنانکه گفتیم افک در آیه اخیر در مورد دروغ بکار برده شده است (إِنَّ الَّذِینَ‏[1] جاؤُ بِالْإِفْکِ‏ عُصْبَهٌ[2] مِنْکُمْ‏- 22/ نور) و (لِکُلِ‏ أَفَّاکٍ‏ أَثِیمٍ‏- 7/ جاثیه) و (أَ إِفْکاً آلِهَهً دُونَ اللَّهِ تُرِیدُونَ‏- 86/ صافات) تقدیر معنى صحیح افک در این آیات این است که گوئى مى‏گویند- أ تریدون آلهه من الإفک- یعنى ابراهیم (ع) به عمو و قومش مى‏گوید آیا خدایانى دروغین مى‏خواهید و مى‏خوانید که- إِفْکاً- مفعول‏ تُرِیدُونَ‏ است و- آلِهَهً- بدل از افک است.- رجل‏ مأفوک‏، یعنى مردى که از حقّ به باطل روى گردانده است، شاعر گوید:

    فإن تک عن أحسن المرؤه مأفو   کا ففی آخرین قد أفکوا
     

    ______________________________
    (1) این آیه مربوط به آیه 22/ نور است که اشاره به داستان (افک) و عواقب آن است که از آیه اوّل سوره نور تا آیه 30، بهمین جریان مربوط مى‏شود و در حقیقت بیان کننده یک جریان دائمى و اخلاقى میان بشر است که در قرآن بطور مشروح براى امور تربیتى جامعه انسانها و مسلمین بیان شده آنطوریکه همه مفسّرین نوشته‏اند آیه در شأن ابو بکر (رض) نازل شده، آیه چنین است: (وَ لا یَأْتَلِ أُولُوا الْفَضْلِ مِنْکُمْ وَ السَّعَهِ أَنْ یُؤْتُوا أُولِی الْقُرْبى‏، وَ الْمَساکِینَ وَ الْمُهاجِرِینَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ‏- 22/ نور) (نباید صاحبان فضل و نعمت در باره خویشاوندان خود و از حقّ مسکینان و مهاجرین در راه خدا از بخشش خوددارى کنند بلکه بایستى عفو کنند و در گذرند آیا نمى‏خواهید که خدا شما را مورد غفران و عفو و بخشش قرار دهد که او بخشنده و رحیم است).

    داستان چنین است: مسطح که یکى از مهاجرین فقیر و پسر خاله ابو بکر است در داستان افک شرکت داشته و گواهى داده و سپس ابو بکر سوگند مى‏خورد که دیگر باو کمک نکند، این آیه بمناسبت آن جریان یعنى افک و تهمت که در حقیقت جریانى رخ داد نى در میان بشر است، اشاره مى‏کند و آیه به پیغمبر (ص) نازل مى‏شود، چون این آیه نازل شد ابو بکر گفت بلى من دوست دارم که خدا مرا ببخشد «انا احب ان یغفر اللّه لى» و در آیه بعد مى‏فرماید (إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ‏- 23/ نور) (کسانى که زنان پاک و بى‏خبر از جریان و مؤمن را تهمت مى‏زنند در دنیا و آخرت نفرین شده‏اند و عذابشان در قیامت بس عظیم است) امّا سعید ابن جبیر که از تابعین و مفسّرین معروف است مى‏گوید این آیه فقط در باره افک و تهمت زدن به زنان پیامبر (ص) است و لعنت و نفرین براى سایرین نیست، و دیگران با توبه از (افک) بخشیده مى‏شوند بنابر این داستان افک با این آیات و قید کلمات (محصنات) و (غافلات) و (مؤمنات) موضوعى بى‏اساس است.

    (2) عصبه یعنى گروهى که از ده نفر تا چهل نفر باشند جمعش عصابه است.

    ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن، ج‏1، ص: 180

    (اگر تو از بهترین جوانمردیها رو گردانى پس در میان دیگران متّهم، و روى گردانده هستى). أُفِکَ‏، یُؤْفَکُ‏- یعنى عقل و خردش زایل شد و- رجل‏ مأفوک‏ العقل- مردى که عقلش از دست رفته است.

    [1] این آیه مربوط به آیه 22/ نور است که اشاره به داستان( افک) و عواقب آن است که از آیه اوّل سوره نور تا آیه 30، بهمین جریان مربوط مى‏شود و در حقیقت بیان کننده یک جریان دائمى و اخلاقى میان بشر است که در قرآن بطور مشروح براى امور تربیتى جامعه انسانها و مسلمین بیان شده آنطوریکه همه مفسّرین نوشته‏اند آیه در شأن ابو بکر( رض) نازل شده، آیه چنین است:( وَ لا یَأْتَلِ أُولُوا الْفَضْلِ مِنْکُمْ وَ السَّعَهِ أَنْ یُؤْتُوا أُولِی الْقُرْبى‏، وَ الْمَساکِینَ وَ الْمُهاجِرِینَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ- 22/ نور)( نباید صاحبان فضل و نعمت در باره خویشاوندان خود و از حقّ مسکینان و مهاجرین در راه خدا از بخشش خوددارى کنند بلکه بایستى عفو کنند و در گذرند آیا نمى‏خواهید که خدا شما را مورد غفران و عفو و بخشش قرار دهد که او بخشنده و رحیم است).

    داستان چنین است: مسطح که یکى از مهاجرین فقیر و پسر خاله ابو بکر است در داستان افک شرکت داشته و گواهى داده و سپس ابو بکر سوگند مى‏خورد که دیگر باو کمک نکند، این آیه بمناسبت آن جریان یعنى افک و تهمت که در حقیقت جریانى رخ داد نى در میان بشر است، اشاره مى‏کند و آیه به پیغمبر( ص) نازل مى‏شود، چون این آیه نازل شد ابو بکر گفت بلى من دوست دارم که خدا مرا ببخشد« انا احب ان یغفر اللّه لى» و در آیه بعد مى‏فرماید(\i إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ‏\E- 23/ نور)( کسانى که زنان پاک و بى‏خبر از جریان و مؤمن را تهمت مى‏زنند در دنیا و آخرت نفرین شده‏اند و عذابشان در قیامت بس عظیم است) امّا سعید ابن جبیر که از تابعین و مفسّرین معروف است مى‏گوید این آیه فقط در باره افک و تهمت زدن به زنان پیامبر( ص) است و لعنت و نفرین براى سایرین نیست، و دیگران با توبه از( افک) بخشیده مى‏شوند بنابر این داستان افک با این آیات و قید کلمات( محصنات) و( غافلات) و( مؤمنات) موضوعى بى‏اساس است.

    [2] عصبه یعنى گروهى که از ده نفر تا چهل نفر باشند جمعش عصابه است.

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    شـماره تمـاس 031-35236796
    پسـت الـکترونیـکی Alemoonir@gmail.com
    آدرس پسـتی اصفهان . خیابان جی