حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۱ آذر , ۱۴۰۰ 27 ربيع ثاني 1443 Thursday, 2 December , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 76 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 1×
  • search

    Generic selectors
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Filter by Categories
    اخبار
    مذهبی
    هدایة فی النحو . نموداری
    کتاب النذر
    فرهنگ
    شرح تبصره
    اصول فقه
    شرح هدایه فی النحو
    شرح بهجة المرضیه جلد 1
    اجتماعی
    الموجز فی اصول الفقه
    علوم قرآنی (التمهید)
    فقه حج
    شرح لمعه
    سیاسی
    کتاب اصول فقه
    حوزه علمیه
    دانشگاه
    ویژه خبری
    قرآن
    قرآن کریم
    صرف
    نحو
    بلاغت
    فقه
  • کتاب الحج استاد حمید رضا امینی جلسه ۵۰
    05 آبان 1400 - 14:51
    شناسه : 1140
    بازدید 29
    4
    فقه 3 کتاب الحج

      الفصل الرابع: فی أفعال العمره المطلقه (وهی: الإحرام، والطواف، والسعی، والتقصیر) وهذه الأربعه تشترک فیها عمره الإفراد والتمتع. ویزید فی عمره الإفراد بعد التقصیر طواف النساء) ورکعتیه . والثلاثه الأول منها أرکان دون الباقی. ولم یذکر التلبیه من الأفعال کما ذکرها فی «الدروس»، إلحاقا لها بواجبات الإحرام کلبس ثوبیه. ویجوز فیها) أی فی العمره […]

    ارسال توسط : منبع : حوزه علمیه اصفهان
    پ
    پ

    الفصل الرابع: فی أفعال العمره المطلقه (وهی: الإحرام، والطواف، والسعی، والتقصیر) وهذه الأربعه تشترک فیها عمره الإفراد والتمتع. ویزید فی عمره الإفراد بعد التقصیر طواف النساء) ورکعتیه . والثلاثه الأول منها أرکان دون الباقی. ولم یذکر التلبیه من الأفعال کما ذکرها فی «الدروس»، إلحاقا لها بواجبات الإحرام کلبس ثوبیه. ویجوز فیها) أی فی العمره المغرده (الحلق) مخیرا بینه، وبین التقصیر، (لا فی عمره التمتع)، بل یتعین التقصیر، لیتوفر الشعر فی إحرام حجته المرتبط بها.

    اعمال عمره

    الفصل الرابع: فی أعمال العمره …

    این فصل در بیان اعمال عمره است چه عمره تمتع و چه عمره مفرده، و آنها عبارتند از

    ١. احرام .

    ۲. طواف.

    ٣. سعی صفا و مروه .

    ۴. تقصیر (کوتاه کردن ناخن یا مو).

    این چهار عمل مشترک است بین عمره تمتع و عمره افراد، ودرعمره مفرده پس از تقصیر، دوعمل دیگری واجب است که در عمره تمتع نیست و آن طواف نساء و دو رکعت نماز آن طواف است.

    سه عمل اول از آن اعمال، رکن عمره است و باقی اعمال، رکن نیستند و مقصود از رکن در اینجا این است که اگرعمد ترک شود عمره باطل می شود و اگر سهوا ترک شود مبطل عمره نیست (برخلاف رکن درنمازکه آن چه عمدا وچه سهو ترک شود نماز باطل می شود) واما غیر رکن اگرعمدا نیز ترک شود عمره باطل نمی شود بلکه فقط گناه است.

    الفصل الرابع ..  یعنی فصل چهارم در بیان اعمال عمره مطلقه (چه تمتع و چه مفرده) می باشد، و آنها عبارتند از: احرام، طواف، سعی، تقصیر (کوتاه کردن ناخن یا مو) و در این چهار عمل، عمره مفرده وتمتع شریکند

    در اینکه این چهار عمل در هر دو می باشد) و یزید.. یعنی ودر عمره مفرده افزوده می شود پس از تقصیر، عمل طواف نساء ودورکعت نماز آن والثلاثه الأول .. یعنی سه تای اول از این اعمال، رکن می باشند (که احرام وطواف وسعی باشد، اما باقی رکن نیستند.

    ولم یذکر التلبیه ..

    مصنف در کتاب «دروس»، تلبیه لبیک گفتن) را جزء افعال عمره مستقلا ذکر کرده ولی در اینجا آن را مستقلا ذکر نکرده، زیرا در اینجا آن را جزء واجبات احرام قرار داده همانطوری که پوشیدن دولباس احرام جزء واجبات احرام است نه عمل مستقل

    ولم یذکر.. یعنی مصنف، تلبیه احرام را جزء افعال عمره ذکر نکرده (مستقلا همانطوری که آن را در دروس جزء افعال ذکر کرده الحاقه.. علت است برای – لم یذکر۔ یعنی بجهت اینکه تلبیه را ملحق کرده به واجبات احرام (وعمل واجب مستقل ندانسته) همانند پوشیدن دولباس احرام (که عمل واجب مستقل نمی باشند بلکه جزء واجبات احرامند).

    ویجوز فیها) أی فی العمره ..

     در عمره مفرده، تقصیر بطور تعیین واجب نیست بلکه مخیر است بین اینکه تقصیر کند و بین تراشیدن سربخلاف عمره تمتع که در آن تقصیر بطور تعیین واجب است و تراشیدن سرجایز نیست برای اینکه موی سرتا موقع احرام حج تمتع (که ارتباط با عمره آن دارد) زیاد شود زیرا بعد از عمرہ تمتع، حج آن شروع می شود و یکی از واجبات حج، تقصیرویا حلق است پس باید از موی او چیزی مانده باشد تا بتواند عمل حلق یا تقصیر در حج را انجام دهد.

    و یجوز.. یعنی جایز است در عمره مفرده، تراشیدن سر بجای کوتاه کردن آن در حالی که مخیر است بین این عمل وکوتاه کردن، اما در عمرہ تمتع جایز نیست حلق بلکه متعین است تقصیر کند، برای اینکه موی او زیاد شود در احرام حج آن که ارتباط با عمره آن دارد و پس از عمره تمتع، شروع می شود) حجه حج تمتع.

    القول فی الإحرام: یستحب توفیر شعر الرأس لمن أراد الحج) تمتعا وغیره (من أول ذی القعده، وآکد منه) توفیره عند (هلال ذی الحجه) وقیل: یجب التوفیر وبالإخلال به دم شاه، ولمن أراد العمره توفیره شهرا. واستکمال التنظیف) عند إراده الإحرام (بقص الأظفار، وأخذ الشارب، والاطلاء) لما تحت رقبته من بدنه وإن قرب العهد به ، (ولو سبق) الإطلاء على یوم الإحرام أجزأ فی أصل السنه وإن کانت الإعاده أفضل ما لم یمض خمسه عشر یوما) فیعاد.

    مبحث احرام

    مستحبات پیش از احرام

     القول فی الاحرام ..

    توضیح: پیش از احرام، چند چیز مستحب است که سزاوار است مؤمن به آنها اهمیت دهد تا عمل اوبر وجه کامل انجام گیرد.

    ١. مستحب است برای کسی که می خواهد حج تمتع یا حج افراد و قران بجا آورد، اینکه از اول ماه ذی القعده بگذارد موی سرش بلند شود و چیزی از موی آن را کوتاه نسازد، و از اول ماه ذى الحجه تأکید و سفارش بیشتر بر آن شده است.

    واما برای کسی که می خواهد به عمره مفرده برود، مستحب است یک ماه پیش از آن موی سرش را بلند کند.

    و بعضی از فقهاء مثل شیخ مفید وشیخ طوسی زیاد کردن موی سر از اول ذی القعده را واجب دانسته اند بطوری که اگر چنین نکند باید یک گوسفند قربانی کند.

    القول فی الاحرام.. یعنی سخن در احرام است: مستحب است زیاد کردن موی سر برای کسی که قصد حج دارد چه تمتع و چه غیر آن، از اول ماه ذی القعده و آکد منه .. یعنی واز آن تأکیدش بیشتر است از هنگام اول ماه ذى الحجه، وبعضی گفته اند واجب است زیاد کردن مو از اول ماه ذی القعده) واگراخلال به آن کرد باید یک گوسفند قربانی کند ولمن اراد.. یعنی وبرای کسی که قصد عمره مفرده) دارد مستحب است موی سرش را زیاد کند یک ماه پیش.|

    ۲. واستکمال التنظیف.. مستحب است هنگام قصد احرام در آن روزی که می خواهد احرام ببندد، خود را کاملا نظافت کند به اینکه ناخن هایش را بگیرد و شاربش را بزند و موهای زیرگردن تا به پایین از بدنش (چه سینه و چه زیر بغل وعانه) نوره بکشد هرچند قبل از آن به تازگی نوره کشیده باشد الاطلاء این کلمه به تشدید طاء ازباب افتعال است یعنی کشیدن نوره العهد به ضمیر به – اطلاء – بر می گردد.

    ولوسبق الاطلاء.. مصتف می فرماید: اگر چنانچه پیش از روز احرام، نوره کشیده باشد کافی است در عمل به اصل استحباب – هرچند اگر در روز احرام، آن را اعاده کند افضل است . البته آن کفایت، درصورتی که پانزده روز از نوره کشیدن نگذشته باشد وگرنه کافی نخواهد بود بلکه مستحب می شود که در روز احرام، نوره را اعاده نماید.

    ولو سبق.. یعنی اگر کشیدن نوره پیش از روز احرام، انجام شده باشد کفایت میکند دراصل استحباب هرچند اعاده آن در روز  احرام) افضل است مالم یمض.. یعنی کفایت آن، مادامی است که پانزده روز از آن نگذشته باشد پس (اگر پانزده روز گذشته باشد) مستحب است اعاده شود نوره کشیدن.

    (والغسل)، بل قیل بوجوبه، ومکانه المیقات إن أمکن فیه، ولو کان مسجدا فقربه عرفا. ووقته یوم الإحرام بحیث لا یتخلل بینهما حدث، أو أکل، أو طیب، أو لبس مالا یحل للمحرم. ولو خاف عوز الماء فیه قدمه فی أقرب أوقات إمکانه إلیه فیلبس ثوبیه بعده وفی التیمم لفاقد الماء بدله قول للشیخ لا بأس به، وإن جهل مأخذه.

    ٣. (والغسل).. مستحب است غسل کردن پیش از احرام بلکه بعضی آن را واجب دانسته اند و این غسل را اگر ممکن باشد در میقات کند، و اگر چنانچه میقات، مسجد بوده باشد (مثل مسجد شجره درذوالحلیفه که میقات مدینه است) غسل را در بیرون مسجد نزدیک به آن انجام دهد (چون غسل بطور کلی در مسجد کراهت دارد). |

    واین غسل را در روز احرام، انجام دهد بطوری که بین غسل و احرام، حدثی مثل خواب و بول و غائط ) و یا خوردن و یا استعمال بوی خوش و یا پوشیدن لباسی که برای محرم جایز نیست فاصله نشود، و اگر چنانچه یکی از این چند چیز فاصله شود، مستحب است غسلش را قبل از احرام اعاده کند.

    والغسل .. یعنی و(نیز مستحب است) غسل کردن (به نیت غسل احرام، بلکه گفته شده به وجوب این غسل، وجای غسل، خود میقات است اگر غسل کردن در آن ممکن باشد (یعنی در میقات جا برای غسل کردن باشد و اگر میقات، مسجد باشد پس غسل کند نزدیک مسجد عرفا یعنی جایی که عرفا نزدیک مسجد محسوب شود غسل کند و وقته.. یعنی زمان غسل، روز احرام است بطوری که فاصله نشود بین غسل واحرام، حدثی (چه خواب باشد و چه بول وغایط) یا خوردن (گویا مقصود خوردن چیزی است که در حال احرام، خوردن آن جایز نیست مثل غذایی که در آن بوی خوش باشد) و یا استعمال بوی خوش، ویا پوشیدن لباسی که برای محرم جایز نیست (مثل پیراهن دوخته شده).

    ولو خاف عوز الماء فیه.. اگر بترسد که چنانچه غسل را به میقات بیندازد، در میقات آب پیدا نکند، جایز است غسل را پیش از میقات در نزدیکترین جا (نسبت به میقات) که امکان وجود آب در آن هست، انجام دهد اوقات جمع وقت است و ظاهره وقت در اینجا به معنی مکان است نه زمان چنانکه در روایات باب میقات، وقت به معنای میقات استعمال شده.

    ولو خاف… یعنی اگر ترسید نایاب شدن آب در میقات را، جلو بیندازد غسلی را در نزدیکترین جایی که امکان آب هست الیه متعلق است به – أقرب – وضمیر آن به میقات بر می گردد یعنی نزدیکترین جا به میقات که در آنجا آب پیدا می شود.

    فیلبس ثوبیه بعده یعنی پس از غسل در آن مکان نزدیک به میقات، مستحب است که دولباس احرام را پس از غسل بپوشد (وبسوی میقات بیاید البته مقصود این نیست که احرام را از آنجا ببندد، زیرا چنانکه سابقه مسأله اش گذشت احرام بستن پیش از میقات جایز نیست بلکه مقصود آن است که لباس دیگری مثل پیراهن نپوشد بلکه به جای آن مستحب است همان لباس های احرامش را بپوشد در آن مکان و به سوی میقات بیاید).

    وفی التیمم لفاقد.. توضیح: اگر آبی برای غسل پیدا نشود نه در میقات ونه قبل از آن، شیخ طوسی فرموده: جایز است تیمم بدل از آن غسل کند، شارح می فرماید که بر این قول باکی نیست هرچند دلیل آن معلوم نیست که چه روایتی است.

    وفی التیمم .. یعنی و در اینکه آیا جایز است تیمم برای کسی که آب پیدا نکند، به جای غسل؟ قولی هست برای شیخ طوسی (شارح می فرماید:) باکی نیست به این تیمم گرچه دلیل آن معلوم نیست (زیرا روایتی برای چنین تیممی نیافتیم و روایاتی که در شرع درباره یتمم بدل از وضوویا غسل وارد شده، اثبات جواز تیمم بدل از هر غسلی را نمی کند بلکه مربوط به موارد مخصوصی است که مورد بحث (غسل احرام) از آن موارد نیست).

    وصلاه سنه الإحرام) وهی ست رکعات، ثم أربع، ثم رکعتان قبل الفریضه إن جمعهما. والإحرام عقیب) فریضه (الظهر، أو فریضه) إن لم یتفق الظهر ولو مقضیه إن لم یتفق وقت فریضه مؤداه (ویکفی النافله المذکوره (عند عدم وقت الفریضه). ولیکن ذلک کله بعد الغسل، ولبس الثوبین لیحرم عقیب الصلاه بغیر فصل.

    ۴. (وصلوه سنه الاحرام)… مستحب است پیش از احرام، خواندن نماز مستحبی احرام و آن شش رکعت یا چهاررکعت یا دو رکعت است به ترتیب در افضلیت، به این معنی که افضل شش رکعت است و اگر آن را نتواند، چهار رکعت بخواند که فضیلتش کمتر از شش رکعت است و اگر آن را هم نتواند، دو رکعت بخواند.

    واین نماز را اگر بخواهد با نماز واجب بخواند، جایش قبل از نماز واجب است.

    وصلوه .. یعنی و(نیز مستحب است) نماز مستحبی احرام خواندن، وآن شش رکعت است و بعد از آن (در فضیلت) چهاررکعت است وبعد از آن (در فضیلت) دورکعت است و این نماز را پیش از نماز واجب بخواند اگر بخواهد آن دورا جمع کند (یعنی نماز مستحبی را با نماز واجب بخواند). |

    ۵. والاحرام عقیب فریضه الظهر.. مستحب است احرام را به این ترتیب ببندد که اگر ممکن است پس از نماز واجب ظهر ببندد، و اگر چنانچه نماز ظهر برای او اتفاق نیفتاد (مثل اینکه پیش از رسیدن به میقات، نماز ظهرش را خوانده بود) مستحب است بعد از نماز واجب دیگری (مثلا نماز مغرب ببندد، و اگر چنانچه وقت نماز واجب ادائی برای او اتفاق نیفتاد مثل اینکه بعد از طلوع آفتاب به میقات رسید و خواست احرام ببندد، اگر نماز واجب قضایی به گردن او بود احرام را بعد از آن نمازببندد و اگر نماز قضا هم به گردن نداشت کافی است که احرام را بعد از نماز مستحبی احرام، ببندد.

    البته سزاوار است همه آنچه گفته شد، بعد از غسل احرام و پوشیدن لباس احرام باشد تا اینکه بعد از نماز، بلافاصله احرامش را ببندد.

    والاحرام.. یعنی و(نیز مستحب است) احرام بستن به دنبال نماز ظهر، ویا بعد از هر نماز واجب دیگری اگر نماز ظهر برای او در میقات) اتفاق نیفتاد هرچند آن نماز واجب، نماز قضا بوده باشد در صورتی که وقت نماز واجب ادائی برای او در میقات) اتفاق نیفتاد وتکفی النافله.. یعنی نماز مستحبی مذکور(یعنی نماز مستحبی احرام که شش رکعت یا چهار رکعت یا دورکعت بود) کفایت میکند هنگامی که وقت نماز واجب (برای او در میقات) اتفاق نیفتاد عقیب الصلوه (نماز ظهرویا نماز واجب دیگر ویا نافله احرام).

    ویجب فیه النیه المشتمله على مشخصاته) من کونه إحرام حج، أو عمره تمتع، أو غیره، إسلامی أو منذور، أو غیرهما.کل ذلک (مع القریه التی هی غایه الفعل المتعبد به. ویقارن بها) قوله: (لبیک اللهم لبیک، لبیک، إن الحمد والنعمه والملک لک، لا شریک لک لبیک).

    واجبات احرام

    ١- نیت احرام

    ویجب فیه النیه المشتمله … توضیح: واجبات احرام سه چیز است:

    اول – نیت احرام و در آن دو چیز لازم است:

    ١. اینکه مشخصات احرام، قصد شود از قبیل جنس احرام (یعنی اینکه آن احرام، احرام حج است یا عمره) ونوع احرام (یعنی اینکه احرام تمتع است و یا قران یا افراد) واز قبیل اینکه: احرام حجه الاسلام است یا حج نذری یا غیر اینها مثل حج مستحبی

    ٢. اینکه قصد قربت کند و این درهرفعل عبادی لازم است.

    ٢- تلبیه دوم – از واجبات احرام، گفتن تلبیه است و این تلبیه را باید همراه با نیت احرام بگوید باین معنی که احرام به واسطه تلبیه بسته می شود و جملات تلبیه در متن کتاب ذکر شده.

    ویجب.. یعنی واجب است در احرام، نیت آن که مشتمل باشد بر مشخصات احرام از قبیل اینکه احرام حج است یا عمره، تمتع است یا غیرآن (یعنی افراد و قران)، حجه الاسلام است یا حج نذری یا غیر این دو مثل حج مستحبی) کل ذلک مع القربه .. یعنی همه اینها قصد شود همراه با قصد قربت که غایت هر عمل عبادی است (یعنی اینکه غرض از انجام عمل عبادی، نزدیک شدن به خدای متعال است) ویقارن بها.. یعنی همزمان با نیت احرام، این جملات تلبیه را بگوید: «لبیک اللهم لبیک، لبیک إن الحمد والنعمه والملک لک، لاشریک لک لبیک» (یعنی اجابت می نمایم خداوندا دعوت تورا به فریضه حج، اجابت کردنی، اجابت میکنم تو را اجابت کردنی، بدرستی که حمد ونعمت وسلطنت مخصوص توست، نیست شریکی برای تو، اجابت می نمایم اجابت کردنی یقارن ناگفته نماند که چنانکه در توضیح سابق اشاره کردیم، از مقارنت چنین استفاده می شود که احرام بدون گفتن تلبیه بسته نمی شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.