حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۷ دی , ۱۴۰۰ 14 جماد ثاني 1443 Monday, 17 January , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 77 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1×
  • search

    Generic selectors
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Filter by Categories
    اصول فقه
    شرح هدایه فی النحو
    شرح بهجة المرضیه جلد 1
    اجتماعی
    الموجز فی اصول الفقه
    علوم قرآنی (التمهید)
    فقه جهاد
    فقه حج
    شرح لمعه
    سیاسی
    کتاب اصول فقه
    اخبار
    مذهبی
    هدایة فی النحو . نموداری
    کتاب النذر
    فرهنگ
    شرح تبصره
    حوزه علمیه
    دانشگاه
    ویژه خبری
    قرآن
    قرآن کریم
    صرف
    نحو
    بلاغت
    فقه
  • مبحث جدید حج
    15 خرداد 1400 - 20:50
    شناسه : 689
    بازدید 60
    1

    شرط : بذلِ عینِ زاد و راحله شرط : بذلِ عینِ زاد و راحله ما در بذل، یک چیز را شرط می دانیم  اینکه باید عین زاد و راحله را بذل نماید، اینجاست که بمجرد بذل آن، وجوب حج تعلق میگیرد بر مبذول له که باید زاد و راحله را بپذیرد و نمی تواند رد […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    شرط : بذلِ عینِ زاد و راحله

    ما در بذل، یک چیز را شرط می دانیم

     اینکه باید عین زاد و راحله را بذل نماید،

    اینجاست که بمجرد بذل آن، وجوب حج تعلق میگیرد بر مبذول له

    که باید زاد و راحله را بپذیرد و نمی تواند رد نماید،

    بنابراین اگر پول زاد و راحله را بذل نماید، حج بر او واجب نمی شود

    پس واجب نیست آن پول را بپذیرد بلکه می تواند رد نماید

    دلیل عدم وجوب حج با بذلِ غیر عین

    و دلیل آن این است که

    اصل اولی، واجب نبودن حج است

    (و این اصل برائت است)

    و خارج شدن از این اصل ، دلیل می خواهد

    و ما آن مقدار دلیلی که داریم در جایی است که بذل عین زاد و راحله باشد،

    در این صورت است که مورد یقین است

    و بر خلاف آن اصل، وجوبِ حج را قبول می کنیم

    ولی در بذل پول زاد و راحله روایت نداریم

    و لذا توقف می کنیم و حکم به وجوب حج نمی کنیم

    شارح : فقط یک شرط : عین بذل  

    یعنی آن شرایطی را که مصتف و بعضی فقهاء معتبر کرده اند ما قبول نکردیم

    آری یک شرطی ما در اینجا معتبر می دانیم در تعلق وجوب به سبب بذل

    و آن اینکه: شرط است خود توشه و مرکب سواری را بذل کرده باشد

    تا وجوب حج بر مبذول له تعلق گیرد.

    بنابراین اگر بذل کند به مبذول له،

    پول توشه و مرکب را واجب نمی شود حج بر او

    پس واجب نیست قبول کند آن بذل را

    به دلیل اینکه اصل، واجب نبودن حج است

    مگر اینکه دلیل بر وجوب آن باشد

    و ما دلیلی که بطوریقین در اینجا داریم،

    فقط در مورد بذل عین زاد و راحله است

    و در غیر آن شک داریم پس توقف می کنیم

    در جایی که خلاف اصل است

    بر مورد یقین که بذل عین زاد و راحله باشد

    و اصل برائت که اصل عدم وجوب حج باشد جاری میکنیم

    Slide 2 Heading
    Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
    Click Here
    Slide 3 Heading
    Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
    Click Here
    Previous
    Next

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.