جهنم منقول!

با اين توضيح، روشن مي شود که چگونه جهنم را در قيامت مي آورند! ما معتقديم جهنم در قيامت و هم اکنون نيز وجود دارد و داراي حرکاتي است. در اين زمينه ذات اقدس اله مي فرمايد: «و جي ء يومئذ بجهنم» (21):آن روز، جهنم آورده مي شود. بر اين اساس جهنم جزو منقولات است. امکان دارد دو جهنم يا جهنمهاي متعدد وجود داشته باشد و هيچ دليلي بر حصر آن در رقم معين نيست، ولي در هر صورت، جهنم منقول است.
در ذيل اين کريمه، روايتي است که هنگام ظهر، جهنم را با زنجيرهايي کشان کشان مي آورند، در حالي که آن روز، سخن از زوال و طلوع و غروب نيست. چون در آن روز، بساط آسمان و زمين برچيده مي شود:«و الارض قبضته يوم القيامة و السموات مطويات بيمينه» (22)
بلکه شمس و قمر برچيده مي شود:«اذا الشمس کورت و اذا النجوم انکدرت» (23).
بنابراين، ديگر سخن از زمين نيست که به دور آفتاب بگردد وسالي پيدا شود يا به دور خويش بگردد و شب و روزي پديد آيد.
تحليل قرآن کريم در تهذيب روح و مسائل اخلاقي، مانند کتاب اخلاقي ساده نيست که ما را به موعظه دعوت کند؛ بلکه نخست ما را با معارف عميق ديني آشنا مي کند، رابطه توحيد را با اسماي حسنا و رابطه آن را با مظاهر و رابطه مظاهر را با بهشت و جهنم ذکر مي کند؛ درکات جهنم و درجات بهشت را شرح مي دهد، رابطه آن دو را با انسان و اخلاق تبيين مي کند، و انسان بايد ببيند که مشغول حرير و پرنيان بافي است يا آبياري درخت خار؟!: اگر بار خار است، خود کشته اي وگر پرنيان است، خود رشته ايي
21. سوره فجر، آيه 23.22. سوره زمر، آيه 67.23. سوره تکوير، آيات 1 2.