حجاب شهود

مهمترين فضيلت اخلاقي، شهود ذات اقدس اله است، و تحصيل ساير فضايل مقدمه اين هدف سامي و عالي است. براي رسيدن به اين هدف بايد هرگونه حجابي چه حجاب ظلماني و چه حجاب نوري برطرف شود، ما سواي خدا حجاب اين شهود است؛ ولي براي اين که انسان به آن مراحل نهايي نزديک شود، ابتدا بايد حجابهاي معروف ظلماني را، که جزء رذايل اخلاقي است، برطرف کند سپس به تدريج به رفع حجابهاي نسبي نوري بپردازد.
قبلا، توجه به اين نکته سودمند است که حجاب در مقابل نيروي ادراکي است. اگر نيروي ادراکي، ادراکي ظاهري باشد، امور مادي حاجب آن است و اگر نيروي ادراکي امري باطني باشد، امور معنوي و باطني، حجاب آن است؛ مثلا اگر کسي بخواهد شخصي را ببيند، چنانکه بين ناظر و منظور پرده، يا ديواري فاصله باشد اين حجاب، حجاب صوري و ظاهري است که جلو ديد و نگاه ظاهري و احيانا جلو شنيدن يا لمس کردن او را مي گيرد.
قرآن درباره حجاب ظاهري مي فرمايد:«و اذا سالتموهن متاعا فاسئلوهن من وراء حجاب» (36):
اگر خواستيد چيزي را از زنان پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم طلب کنيد از شت حجاب در، پرده و يا ديوار بطلبيد و مستقيما از آنان چيزي را سؤال نکنيد. ساير زنهاي عفيف هم بايد به زنان رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم تاسي و از آنها پيروي کنند.
گاهي حجاب، باطني و معنوي است. در اين نوع حجاب، سخن از در و ديوار و قرب و بعد زماني يا زميني مطرح نيست؛ ولي وصف ذميمي جلو ديد يا جلو شنيدن انسان را مي گيرد و آن ديد و شنيدن باطني در اثر آن رذيلت، محجوب مي شود، مثلا همه ما کم وبيش رؤياهايي صادق را سراغ داريم. انسان، چيزهايي را در عالم خواب مي بيند و يا مي شنود. اولياي الهي همان شنيدنيها و ديدنيها را در حالت بيداري دارند؛ ولي ما که از شنيدن آن شنيدنيها و ديدن آن ديدنيها محروميم براي آن است که در زمان بيداري محجوبيم. آن امور معنوي به ما خيلي نزديکند ولي ما از آنها دوريم.
خداي سبحان از زبان کافران، در قرآن کريم نقل مي کند که به رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم گفتند:«... و من بيننا و بينک حجاب فاعمل اننا عاملون» (37):ميان ما و تو حجابي است که ما حرفهاي تو را نمي شنويم، شخصيت حقوقي و رسالت تو را نمي بينيم. چون آنچه را بايد ببينند بايد با چشم دل ببينند و نابينا محجوب از ديدن و ناشنوا محجوب از شنيدن است. از اين رو ذات اقدس اله در قرآن کريم در همين زمينه مي فرمايد:«و اذا قرات القران جعلنا بينک و بين الذين لا يؤمنون بالاخرة حجابا مستورا» (38):هنگاميکه قرآن قرائت مي کني، ميان تو و کساني که به قيامت معتقد نيستند حجابي ناديدني برقرار مي کنيم. يعني خود آن حجاب هم ديدني نيست.
36. سوره احزاب، آيه 53.37. سوره فصلت، آيه 5.38. سوره اسراء، آيه 45.