جلسه 836

* متن
*

بسم الله الرحمن الرحيم.
موضوع درس: خارج فقه بحث طهارت.
شماره نوار:836 ب‏
نام استاد: آيت الله تبريزى.
تاريخ:1372
توسط دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم واحد صوت.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم.
عرض كرديم در مستحاضه‏اى كه ذات العادت است عدداً و مضطربه است من حيث الوقت. وقت حيضش را به وصف تعيين مى‏كند و عدد حيضش را هم به عادت تعيين مى‏كند على ما تقدم. و امّا اگر نتوانست با وصف الحيض، حيضش را تعيين كند چون كه فاقد التّمييز است. صاحب العروه قدس الله نفسه الشّريف فرمود اين مخيّر است عددش را در اول دمش قرار بدهد. يا در وسط يا در آخر دم. ولكن احتياط مستحبى اين است كه دم را در اول قرار بدهد. عرض كرديم بر اين كه اين فرمايش ايشان با آن حرفى كه در مضطربه فرمود، آن زنى كه مضطربة الوقت و من حيث العدد بود، آن جا احتياط وجوبى فرمود كه دم را اين مضطربه وقت حيضش را در ابتدا دم قرار مى‏دهد. مضطربه من حيث الوقت و العدد وقتش را در ابتدا قرار مى‏دهد. و در عددش رجوع به روايات مى‏كند على سعه او ستّه او سبعه. بما اين كه اين زن ذات العاده فى العدديه من حيث الوقت مضطربه است، روى همان مسلك كه مضطربه در اول بايد قرار بدهد وقت حيضش را اين هم بايد در اول قرار بدهد. منتهى آن مضطربه من حيث العدد به عدد روايات رجوع مى‏كرد. چون كه اماره بر مقدار حيضش نبود. و در ما نحن فيه هم تمييز نداشت و عادت نداشت. ولكن بما اين كه در ما نحن فيه اين زن اماره دارد بر عدد حيضش، آن مقدار را بايد از اول حيض قرار بدهد. عرض كرديم گفته شده است كه نظر ايشان تمسّك به بعض اطلاقات تخيير است كه مستحاضه رجوع مى‏كند فرض كنيد به عادتش او را حيض قرار مى‏دهند. عادتش شش روز است من حيث العدد. او را حيض قرار مى‏دهد. از ابتداى حيض تا آخر يا وسط. اين جور مطلقاتى را ما پيدا نكرديم. اگر كسى سراغ دارد به ما هم بگويد.
مقتضاى روايات اين است كه مستحاضه هم همين جور است. آن مستحاضه‏اى كه ولو من حيث العدد عادت دارد، از حين رؤيت عددش را حيض قرار مى‏دهد، مابقى استحاضه است. اين هم زنى است مستحاضه از حين رؤيت دمش را فاقد التّمييز است كلام ما اين است. مستحاضه‏اى كه فاقد التّمييز است از حين رؤيت حيض قرار مى‏دهد و مابقى را استحاضه قرار مى‏دهد. يكى از آن روايات موثّقه فضيل و زراره عن احدهما (ع) است كه در باب 1 از ابواب الاستحاضه ذكر شده است. روايت 12 است در آن باب كه سابقاً هم گفته بوديم و بالسناد الشّيخ عن على ابن الحسن الفضّال عن محمد ابن عبد الله ابن زراره عن محمد ابن ابى عمير عن عمر ابن ازينه عن فضيل عن زراره عن احدهما (ع). قال المستحاضه تكفّ عن الصّلاة ايام اقرائها. ايام اقرائها فقط اين نيست كه عادت وقتيه نداشته باشد. نه اين نيست. الان ذكر مى‏كنم كه ايام يعنى عدد الايام. او را هم مى‏گيرد. الان بيان مى‏كنم شاهدش را. المستحاضه تكفّ عن الصّلاة ايّام اقرائها و تحتاط بيومٍ او يومين كه مستحاضه است، ثمّ تغستل كلّ يومين و ليل ثلاث مرّات. ثمّ اين استحاضه فى ما بعد است. نگوييد اين ايام عادت وقتيه دارد. اين جور نيست. براى اين كه درست توجه كنيد بخوانم براى شما. در باب ابواب النّسا است. روايت، اولى است. باب دوم. محمد ابن الحسن باسناده عن الحسين ابن سعيد عن ابن ابى عمير عن عمر ابن ازينه عن فضيل ابن يسار عن زراره عن احدهما (ع) قال النّفساء تكفّ عن الصّلاة ايامها. خوب مى‏دانيد كه زنى كه نفاس دارد به قدر ايّام كف مى‏كند. چون كه نفاسش در ايام حيضش كه نمى‏شود. ولد را در ايام‏
حيض كه نمى‏زايد. ممكن است امر اتفاقى باشد در ايام عادتش ولدش را زاييده باشد. ولكن زاييدن ولد تابع ايام حيض نيست. ايام حيض اين جور نيست كه ذو العاده در ايام حيضش بزايد. اين كه مى‏گويند النّفسا تكفّ عن الصّلاة ايام...كانت تنفس فيها يعنى قدر ايام...تنفس فيها. عددش مراد است. بالاتفاق هم همين جور است كه نفسا اگر دم نفاسش مضطمر شد، به مقدار حيضش، به عدد حيضش نفاس است، بقيه استحاضه است كه مسأله‏اش انشاء الله خواهد آمد. اين ايام غرض اين است كه در ذات عادت عدديه و در موارد ارادة العدد استعمال شده است. اين هم همين جور است. اين كه مى‏فرمايد المستحاضه تكفّ عن الصّلاة ايام اقرائها يعنى آن عددى كه حيض مى‏شد. آن عدد را كف مى‏كند ولو در صورتى كه عادت وقتيه ندارد. فقط عادت عدديه دارد. آن ايامش را كف مى‏كند. ثمّ بعد الاضطرار بيومٍ او يومين مستحاضه است. اعمال استحاضه در شبانه روز سه غسل مى‏كند و هكذا باز همين جور است. دلالت مى‏كند كه حيض بايد اول بشود.
اين صحيحه زراره كه در باب 1 از ابواب الاستحاضه است. روايت 5 است. دارد بر اين كه عن عدّة من اصحابنا عن احمد ابن محمد اين يك سند. عن على ابن ابراهيم عن ابيه اين دو سند. و عن محمد ابن اسماعيل عن الفضل ابن شازان سه سند. كلينى قدس الله نفسه الشّريف به سند نقل مى‏كند جميعاً عن حماد ابن عيسى عن حريض، عن زراره كه روايت صحيحه زراره ناميده مى‏شود، آن جا دارد كه قال قلت له النّفسا متى تصلّى. زنى كه مى‏زايد كى نماز بايد بخواند؟ قال تقعد بقدر حيضها. به مقدار عدد حيضش مى‏نشيند. ترك صلاة مى‏كند. تقعد بقدر حيضها و...بيومين فان انقعطت الدّم كه الحمدالله كه مطلب تمام مى‏شود. و الاّ اغتسلت...و صلّت فاذا جاز الدّم...فاغتسلت كه مستحاضه كثيره باشد غسل مى‏كند. اين استحاضه كه به قدر حيضها ثمّ صلّت اينها را كه فرمود، قلت و الحايض قال مثل ذالك سوا. حايض هم مثل اين است. وقتى كه دم ديد به اوصاف الحيض كه خواهيم گفت حكم به حيض مى‏شود، به اوصاف الحيض كه سه روز مستمر است، اين حايض هم قدر عادتها مى‏نشيند. ثمّ هى مستحاضةٌ. مقتضاى تصويه اين است. مقتضاى روايات اين است كه كسى ذات العاده بشود من حيث العدد، مضطربه بشود من حيث وقت، آن وقتى كه فرض كنيد دم ديد محكوم مى‏شود كه به وصف الحيض است، محكوم مى‏شود به حيض. وقتى كه عددش تمام شد مستحاضه است. اين مقتضاى روايات است. بدان جهت اين كه صاحب العروه در مقام فرموده است لا يمكننا المساعدة عليه بوجهٍ الاقواء...وجه قوّت بر ما معلوم نشده است. بلكه خلافش معلوم شده است كما ذكرنا. بعد ايشان قدس الله نفسه الشّريف در عروه يك مسأله ديگرى را بيان مى‏فرمايند و آن مسأله ديگر عبارت از اين است كه به صورت مسأله قاعده كلّيه است. زنى مستحاضه شده است. ولكن اول سه روز خون سياه ديد. بعد سه روز خون احمر ديد. بعد از اين كه اين شش روز خون را اين جور ديد، شروع كرد به دم اصفر ديدن تا تجاوز العشره. ده روز را گذشت مجموع دم. خوب اين زن بلااشكالٍ مستحاضه است و اين مستحاضه ذات العادت الوقته و عدديه او ذات العادت العدديه هيچ كدام از اينها نيست. مضطربه است زن مستحاضه. اين وظيفه‏اش رجوع به تمييز است كه دمش تمييز دارد ديگر. رجوع به عدد نيست. تمييز دارد به دمش. كلام اين است كه اين به كدام تمييز رجوع مى‏كند. سه روز خون سياه ديده است. سه روز خون احمر ديده است، بقيه را به وصف استحاضه ديده است، تا ده روز را گذشته است. آيا اين حيضش را فقط آن سه روزى كه سياه است قرار مى‏دهد، يا هم آن سياه و هم آن احمر فى ما بعد كه هست، اين دو تا مجموعش حيض هستند شش روز. وقتى كه شش روز شد بقيه استحاضه مى‏شود. تمييزش به شش روز است. مى‏دانيد اين مسأله به كجا برمى‏گردد؟ و آن اين است كه آيا خون...كه وصف است و سواد كه وصف حيض است، اين حمرت داخل سواد است، يعنى در ما نحن فيه حمرت سواد كه گفته مى‏شود دم الحيض اسودٌ يعنى دم الحيض اصفر نيست. اصفر نيست كه احمر هم داخل آن سواد است. اسود به معناى اين است كه احمر نيست. آيا اين اينجور است؟ اگر اين جور بوده باشد شش روزش حيض است ديگر. چون كه شش روز را اسود ديده است. احمر داخل اسود است. يا اين كه نه السّواد يك اماره است. حمرت اماره ديگر است. وقتى كه اماره ديگر شد، در طول سواد است. آن وقتى كه دم سواد دارد، حمرت اعتبارى ندارد. احمر داخل استحاضه مى‏شود. احمر بيچاره پا در هوا است. قبلش اسود شد. داخل استحاضه بعدى مى‏شود. چون كه زن تجاوز كرده است. و اگر قبلش سواد نشد نه. علامت حيض مى‏شود. اين جور است؟
ايشان كه فتوا مى‏دهد اذا رأت ثلاثة اسود، ثلاثة ايام ثمّ ثلاث احمر، ثمّ رأت الصّفره و تجاوز العشره جعلت حيضها الستّه كه هم اسود و هم احمر حيضش مى‏شود، اين معنايش عبارت از اين است كه حمرت داخل سواد است. اينها يك وصف هستند. يك تمييز حساب مى‏شوند. بدان جهت همه آنها حيض مى‏شوند. چرا اين حمرت داخل سواد است؟براى اين كه در ما نحن فيه ما رواياتى داريم كه در آن روايات حمرت قليل ذكر شده است. فقط يك دو روايتى توى ذهن من است كه حمرت ذكر شده است. يكى در مرسله ابن ابى عمير است در اين كه زن تا كى حيض مى‏شود. آن جا دارد كه المرئة تَرى الحمره الى خمسين سنه. تَرى الحمره الى خمسين سنه يعنى تا شش سال، خمسين و پنجاه سالگى حايض مى‏شود. يكى هم در مرسله يونس ابن عبد الرّحمان است كه اگر حمرت بوده باشد دم حيض است، در اين دو تا ذكر شده است. در اكثر روايات سواد ذكر شده است. وصف مميز بر آن حيض، دم الحيض عنوان سواد ذكر شده است. در مرسله طويله يونس ابن عبد الرّحمان و در صحيحه حبس ابن بخترى در باب 3 از ابواب الحيض دخلت على ابى عبد الله (ع) امرئةٌ فسألته عن المرئه يستمرّ بها الدّم فلا تدرى حيضٌ او هو او غيره، فقال لها امام (ع) انّ دم الحيض حارٌّ ابيتٌ اسود له دفعٌ و حراره و دم الاستحاضة اصفرٌ بارد. اين جا يك كلامى اول اين جا ختم كنم كه ديگر بعد از اين به دردتان خواهد خورد و آن جا مطلب تمام بشود، اينهايى كه مى‏فرمايد دم الاستحاضه اصفرٌ بارد، اين بارد لازمه اصفر است. وقتى كه دم، دم استحاضه شد، لازمه غالبى‏اش صفرت است و بارد بودن است. يا دم اصفرٌ فاسد وقتى كه اصفر شد دم فاسد مى‏شود ديگر. كانّ خون آبه است. خون خالص نيست. يعنى دم محض نيست. دم فاسد است. نه اين كه امام (ع) آن اصفر را تقسيم به دو قسم مى‏كند. يك افصر بارد است، آن استحاضه است. يك اصفر غير بارد است، آن حيض است. اين جور نيست. اين وصف، وصف ملازم است و در حيض هم كه مى‏فرمايد ابيتٌ اسود اين ابيت تازه بودن آن لازمه اسود است. ابيت بودن له دفعٌ و حراره اينها لازمه آن حيض است. وقتى كه سواد داشت، حمرت داشت آن وقت اين جور مى‏شود. نه اين كه سواد را تقسيم مى‏كند يك سوادى هست كه در او ابيت است، او حيض است يعنى تازه است. يك سوادى است كه ابيت نيست آن حيض نيست. اين جور نيست. اين سواد لازمه گرفته است ابيت بودن را. ابيت بودن لازم گرفته است فرض كنيد حرارت را. بدان جهت در رجوع به تمييز به تمام اجتماع اين اوصاف اعتبار نمى‏ديد. يك وصفى در دم بوده باشد وصف ظاهرى كه آن عبارت از آن حمرت، سواد يا صفرت بوده باشد، مى‏گوييم اين حيض، آن استحاضه. اين به اوصاف، اوصافى است كه همين جور است. مى‏بينيد در اين روايت امام (ع) نفرمود كه سواد. سواد فرمود. حمرت ذكرش نبود. در مقابل فرمود كه دم الاستحاضه‏اى كه است، آن دم الاستحاضه اصفر بارد مى‏شود. دم مستحاضه اصفرٌ بارد. دم الحيض حارٌّ ابيتٌ اصفر.
و هكذا در روايات ديگر حتّى در مرسله طويله الان خواهيم گفت كه مرسله‏اى كه معتمد ما بود در اين مدت در احكام مستحاضه آن جا هم دارد لقول رسول الله (ص) دم الحيض اسودٌ يعرف وقتى كه اين جور شد گفتيم اينها صفات اگر يادتان بوده باشد، گفتيم صفات، صفات الدّائمى حيض نيست. يعنى شارع هر دمى را حكم به حيض بكند بايد اين جور بوده باشد. هر دمى را حكم به استحاضه بكند بايد همين جور بكند. گفتيم اينها اوصاف تكوينى حيض است. دم الحيض است. اوصاف تكوينى دم الاستحاضه است. ولكن شارع لاحق كرده است بعض دم اسود را. استحاضه و بعض اصفر را به حيض لاحق كرده است. اينها اوصاف غالبى است. ولكن به اينها شارع اعتبار داده است آن وقتى كه دم تجاوز كند عن العشره. يعنى مشتبه بشود دم بين كونه استحاضه است يا حيض است. اين اوصاف آن وقت معتبر مى‏شود. روى على هذا الاساس اينها اوصاف غالبى دم حيض است كه شما از زن‏ها بپرسيد دم حيض سياهى ندارد. غالباً سياه نمى‏شود. اصلاً نادراً شايد يك زنى پيدا بشود كه خونش سياه بشود. خون حيض حمرت مى‏شود. اين قرينه و شاهد قطعى است چون كه امام در بيان صفات تكوينى دم حيض يا صفات غالبى‏اش فرمود. يكى از دو مقام است ديگر. يا فقط صفات تكوينى را مى‏فرمايد يا صفات غالبى را مى‏فرمايد كه غالباً اين جور است كه ما گفتيم. خوب غالباً دم حيض سواد پيدا نمى‏كند. اصلاً دم حيض سياه بشود مثل يك چيز سياهى، اين جور نمى‏شود. اين سواد در مقابل صفرت است. كما اين كه گفته‏اند در لغت عرب هم استعمال مى‏شود، اين در مقابل صفرت است. يعنى صفرت ندارد. اين معنايش اين است. اگر صلاة معنايش كسى خيلى اصرار بكند كه سواد معناى سياهى است، مى‏گوييم اين جا كه قطعاً سياهى مراد نيست. در حمرت ولو مجازاً استعمال شده است. در يك معنايى استعمال شده است كه حمرت را هم مى‏گيرد ولو مجازاً. چرا به اين سواد گفته‏اند؟ به دو اعتبار. يا به جهت اين كه غالباً خيلى تند مى‏شود. حمرتش خيلى شديد مى‏شود، به سياهى مى‏زند يا اين جور است يا اين دم بماند در خارج سياه مى‏شود. اين همين جور است. دم در خارج بماند سياه مى‏شود. صفرت اين جور نيست دم استحاضه....سياه نمى‏شود. به عنوان همان لكّه مى‏ماند ولكن اين سياه مى‏شود. دم حمرت بماند در خارج سياه مى‏شود و شايد زن هم كه هميشه آمدن دم را كه نمى‏بيند. آن پارچه‏اى را كه با خودش دارد آن را مى‏بيند كه سياه است. اين به اين اعتبار اطلاق شده است. پس بدان جهت در ما نحن فيه كه هست اين حمرت داخل اسود است. يا فقط حمرت مراد است از اصفر، يا معناى عامى مراد است كه هم فرض نادر را مى‏گيرد كه مثل زغال سياه مى‏شود كه ندارد اين جور كه اگر بشود در خارج فرض كرد. هم غير را مى‏گيرد. بدان جهت در ما نحن فيه در مسئلتنا حيضش شش روز مى‏شود. بعضى‏ها مناقشه كردند بر اين كه نه آن سه روز اول حيض است. آن حمرت بعدى حيض نيست. چرا؟
براى اين كه دم مرسله طويله وارد است كه اذا اقبلة الدّم تترك الصّلاة فاذا ادبرت تصلّى. گفته‏اند وقتى كه اول سياه شد ولو قرمزى‏اش خيلى تند است به آن جهت سياه گفته مى‏شود. وقتى كه آن تندى رفت و كمرنگ شد. حمرت دارد. ولكن مثل سابق نيست. ادبره صدق مى‏كند. اذا اقبلة الدّم تترك الصّلاة و اذا ادبرت و صلّى. بدان جهت اين جماعت تعدّى كرده‏اند. گفته‏اند اگر اول حمرت بود اصلاً اسود نبود، حمرت بود، بعد اين حمرت يك خورده رنگ باخت كه از او تعبير به اشقر مى‏كند. صفرت نشده است. اشقر شده است. گفتند حيضش هم تمام شد. همين كه حمرت رنگ باخت، حيض هم از بين رفت. ادبر صدق مى‏كند. كما اين كه اول حمرت بود بعد صفرت بود به او ادبرت صدق مى‏كند، در جاهايى كه از مرتبه‏اى به مرتبه ديگر تنزّل كند ادبرت صدق مى‏كند. اين جور گفته‏اند و گفته‏اند خيلى خوب حمرت داخل سواد است. هر وقت كه دم احمر شد، بعد صفرت آمد مى‏گوييم احمرش حيض است. ولكن قبلاً اگر سواد بود، بعد حمرت آمد، نه مى‏گوييم ادبرت صدق مى‏كند و آنى كه حيض است فقط سه روز اولى است. اين هم لا يمكن المساعد على ذالك. اين حرف، حرف درستى نيست. چرا؟ براى اين كه در مرسله طويله كه اذا اقبلت تترك الصّلاة فاذا ادبرت، ادبرت يعنى صفرت بشود. ادبار و اقبال به اعتبار همان وصف است. وقتى كه وصف باخت آن وصفى را كه داشت، در آن مرسله امام (ع) كه فرموده است ادبرت مراد همان است كه وصف حيض كه در دم هست او از بين برود. وقتى كه رفت، مراد او مى‏شود. چرا مى‏گوييم..؟ اين با وجود اين كه قرينه خارجيه گفتيم كه دم الحيض علامتش و وصفش حمرت است. و اسوداد مراد نيست، كه مراد از اقبلت و ادبرت اين است كه لون حيض برود و لون مستحاضه بيايد. در آخر مرسله طويله از تهذيب نقل مى‏كند. در آخر مرسله طويله امام (ع) به آن كسى كه ذو العاده شده بود مبتدعه، بعد فاناختلطت عليها ايامها و نقصت حتّى لا تقف منها الى حدٍّ عادتش زايل بشود. و لا من الدّم على لونٍ، عادت بالوصف هم پيدا نكند، عملت باقبال الدّم و ادباره. اين همان كلام است كه به اقبال دم و ادبار دم عمل مى‏كند. وقتى كه مستحاضه شد. يعنى رجوع به تمييز مى‏كند. و ليس لها سنّتٌ غير هذا. چرا؟ لقول رسول الله (ص) اذا اقبلت الحيض فدع الصّلاة فاذا ادبرت فاغسلى و لقوله انّ دم الحيض اسود. اين تعليل مى‏كند اقبال را به اين كه رسول الله فرموده است دم الحيض اسود. تعليل مى‏كند. اين نكات را متوجه بشويد. امام (ع) تعليل مى‏كند كه چرا به اقبال و ادبار رجوع بكند؟ چون كه رسول الله فرموده است انّ دم الحيض اسود. اين هم معلوم مى‏شود كه مراد از اين اسود حمرت است...الحمره و هم معلوم مى‏شود مراد از اقبلت و ادبرت تغيّر وصف الحيض و وصف الاستحاضه است. وقتى كه اين معنا شد، بدان جهت فى مسئلتنا هذه كه سه روز اسود ديده بود. يعنى اشدّ حمرتاً ديده بود بعد سه روز حمرت خالصه ديد، بعد به وصف استحاضه ديد، آن ايام حيضش كه عبارت از اقبلت است، يعنى لانّ دم الحيض اسودٍ يعرف يعنى علامت حيض داشته باشد آن حيض مى‏شود. اين هم راجع به اين مسأله‏اى كه ذكر كرديم. بعد صاحب العروه قدس الله نفسه الشّريف مسأله ديگرى را در ما نحن فيه عنوان مى‏كند. و آن مسأله ديگر اين است كه زنى فرض بفرماييد سه روز خون ديد مع الوصف. يا سه روز بيشتر فرقى نمى‏كند خون ديد مع الوصف، بعد ده روز على نحو الصّفرت ديد. ده روز على نحو الصّفرت ديد. بعد از ده روز از صفرت دوباره خون ديد على وصف الحيض. على وصف الحيض خون ديد و قطع شد. مثلاً سه روز، چهار روز خون ديد على نحو الصّفره آن حيض شد. خوب ايشان مى‏فرمايد طرفين حيض است. چون كه دم اول اوصاف دارد حيض است. دم دوم هم ما بين دم اول و دم ثانى عشرة ايام به وصف استحاضه ديده است. استحاضه كما ذكرنا لاحق به نگاه است. اقلّ طهر فاصله شده است. دم دومى را هم كه به وصف الحيض ديده است، منتهى قيد مى‏كند كه دم دومى و دم اولى شرايط حيض را دارد. از سه روز كمتر نيستند. از ده روز بيشتر نيستند. وقتى كه از سه روز بيشتر و از ده روز كمتر شدند، هر دو تا حيض مى‏شود. اين هم اشكالى ندارد. مسأله جاى گفتگو نيست. مى‏رسيم به آن مسأله مهمه.
آن مسأله مهمه عبارت از اين است كه درست توجه فرماييد ايشان چه مى‏فرمايد. مى‏فرمايد اگر زنى فرض بفرماييد خون حيض ديد به وصف الحيض ديد ثلاثة ايام. ثمّ اين زن خون ديد به وصف الاستحاضه سه روز ديگر و شد شش روز. بعد از اين شش روز پنج روز يا بيشتر خون ديد به وصف الحيض. كه اقلّ طهر فاصله نشده است. سه روز خون ديد به وصف الحيض. بعد سه روز به وصف الاستحاضه ديد. بعد هم پنج روز يا بيشتر خون به وصف الحيض ديد. ايشان مى‏فرمايد جعل فى الثّلاثه حيضاً. آن سه روز اولش حيض است و الباقى استحاضةٌ. ما بقى استحاضه است. ظاهر كلام ايشان اين است در مقام. آن سه روز اول حيض است و مابقى استحاضه است. چرا؟ چون كه آن شش روز كه سه روزش وصف حيض داشت، سه روزش استحاضه بود، با پنج روز بعدى مى‏شود يازده روز. يازده روز كه نمى‏تواند حيض قرار بدهد. اكثر الحيض عشرة ايام است. وقتى كه عشرة ايام شد، عشرة ايام بيشتر شد نمى‏تواند در ما نحن فيه همه خون حيض بشود. وقتى كه نتوانستيم خون حيض تمام خون، خون حيض بشود از خون دوم هيچ چيز لاحق به حيض نمى‏شود از خون دومى. از خون دومى يعنى وصف حيض را دارد كه پنج روز بيشتر ديده است. از او هم هيچ چيز لاحق به حيض نمى‏شود. لما ذكرنا آن وقتى كه منبر در آن طرف بود. اين كه در صحيحه محمد ابن مسلم دارد الدّم قبل العشرة من الحيض، گفتيم آن دم واحد بايد آن دم واحد قبل العشره باشد. اين پنج روز چون كه خون مستمر ديده است به وصف الحيض، يك دم حساب مى‏شود. اين قبل العشره نيست. بدان جهت اين لاحق به عشره نمى‏شود. وقتى كه لاحق به عشره نشد، مى‏ماند شش روز كه سه روزش به وصف الحيض است، سه روزش به وصف الاستحاضه است. آن سه روز تمييز دارد حيض مى‏شود. سه روز بعدى و بما بعد مى‏شود استحاضه. اين كلام ايشان است.
جوهره مطلب يك چيز ديگرى هم بود كه او را هم بايد ملتفت بشويم. از خون دومى كه پنج روز است، هيچ چيز لاحق به حيض نمى‏شود. چون كه اگر لاحق به حيض بود آن استحاضه هم حيض مى‏شد. چون كه استحاضه‏اى كه اقلّ طهر نيست، او لاحق به حيض است. خون هم اگر نبود لاحق به حيض بود آن سه روز. فكيف اين كه خون هم هست. از دم دومى هيچ چيز لاحق به حيض نمى‏شود. چون كه دم دومى دم واحد است، و صحيحه محمد ابن مسلم فرمود كه الدّم قبل عشره يعنى دم واحد بايد قبل العشره باشد. چون كه دم واحد قبل عشرة الحيض نيست، او لاحق به حيض نمى‏شود. آن وقت سه روز وسطى هم كه وصف استحاضه دارد، قهراً سه روز اول سه روز حيض مى‏شود. امّا ببيند پشت سرش چه مى‏گويد. پشت سرش سه روز حيض ديد به وصف الحيض، سه روز به وصف الاستحاضه ديد، سه روز ديگر به وصف الحيض ديد. يا چهار روز به وصف حيض ديد، بعد شروع كرد به خون اصفر آمدن. نه اين كه خون قطع شد. خون همين جور آمد. اصفراً مى‏آيد. سه روز به وصف الحيض بود. سه روز به وصف الاستحاضه بعد سه روز هم به وصف الحيض يا چهار روز به وصف الحيض. بعدش به وصف الاستحاضه. اين كه در عبارت دارد كه دم دومى سه روز يا چهار روز بشود، نه اين كه بعد از او قطع بشود. قطع فرض نيست. كلام ما در مسائلى است كه تجاوز الدم عن العشره. كلام ما در آن مسائل است. بعد از آن سه روز و چهار روز ببينيد چه جور معنا مى‏كنم. سه روز يا چهار روز خون مع الوصف ديد و بعد دم اصفر آمده است. آن موصوف تمام شد. بعد از او به اصفر آمده است. اين جا مى‏گويد تمامى دمين موصوفين كه يكى اول بود، يكى اخير كه سه روز يا چهار روز بود. آن دمين آن دو تا هر دو حيض هستند و در آن اصفر وسط، آن جا احتياط بكند. اين همان مسلكى است كه سابقاً ايشان فرمود كه ما بين يك حيض نگاه اقل عشره مى‏شود.
بدان جهت سابقاً آن جا گفت كه احتياط بكند. اين جا همان حرف را مى‏گويد. مى‏گويد اين دو تا حيض است. معلوم شد كه چرا دو تا حيض است. اولى كه وصف حيض را دارد. اخيرى هم كه قبل العشره است. همه دم موصوف قبل العشره است. دم بعدى به وصف حيض نيست. دمى كه موصوف است قبل العشره است. آنها حيض است. نگاه متخلل هم بنا بر مذهب ما ذكرنا حيض مى‏شود، مى‏شود نه روز يا ده روز و همه‏اش حيض مى‏شود. بنا بر مسلك صاحب العروه كه نگاه متخلل بين يك حيض مى‏شود كمتر از ده روز بشود در آن سه روز اصفرى بايد احتياط بكند زن. جمع كند ما بين اعمال المستحاضه و تروك الحايض كه سابقاً گفتيم درست نيست. بدان جهت اين جا هم لابد مى‏بيند كه همين جور آن كسانى كه متعرض شده‏اند عمده‏شان گفته‏اند كه ملحق به حيض است. احتياط لازم نيست. ملحق به حيض است نگاه متخلل. اين ظاهر كلام مراد صاحب العروه است كه گفتيم. و اين بنا بر مسلكنا درست است. آنى كه در اين جا فرموده است، بنا بر مسلكنا درست است. مسلك ما چه بود؟ مسلك ما اين بود كه اگر زن دو تا خون ببيند به وصف الحيض و در وسط خون به وصف الحيض نبوده باشد مثل اين كه پنج روز خون ديده است به وصف الحيض، پنج روز خون ديده است به وصف الاستحاضه دوباره پنج روز خون ديده است به وصف الحيض. آن جا ما عرض كرديم كه دليل اعتبار اوصاف دم اول را مى‏گيرد. وقتى كه دم اول را گرفت، ديگر در دم دومى كه اوصاف دارد، آن اوصاف فايده‏اى ندارد. چرا؟ چون كه گفتيم اوصاف اماريت دارد. براى حيض، در دمى كه احتمال حيضيت در او هست. وقتى كه دليل اعتبار اوصاف دم اول را گرفت كه محصور ندارد موقعى كه آن دم موجود مى‏شد، دليل اعتبار الاوصاف شاملش شد.وقتى كه شاملش شد ديگر آن دم اول كه پنج روز است و اوصاف دارد گفت حيض است. وقتى كه اين را گفت، آن دليلى كه مى‏گويد ما بين اين دم الحيض و ما بين دم حيض ثانى بايد عشرة ايام فاصله بشود، گفتيم آن معنايش اين است كه دمى كه قبل عشرة الايام هست حيض نيست. اين جور گفتيم. معنايش اين است كه دم موصوف قبل عشرة ايام باشد حيض نيست. نفى مى‏كند شمول ادله اعتبار الاوصاف به دم اولى احتمال حيضيت را از دم دومى كه ذات وصف است نفى مى‏كند. وقتى كه نشد نفى كرد، نتيجه اين جور مى‏شود كه اولى حيض و بقيه استحاضه است.
سؤال؟ ذات الوقت نيستند. كلام ما در مضطربه است كه ذات العادت العدديه و الوقتيه نيست. مضطربه است. مضطربه دو تا دم ديده است. يك اول به وصف الحيض اذا رأت خمسة ايام كه به وصف الحيض ثمّ بوصف الاستحاضه خمسة ايام، ثمّ دوباره خمسة ايام. اين بنا بر ما ذكرنا كه ادله اوصاف دم دومى را بخواهد بگيرد، بايد به دم اولى شامل نشود. يعنى اگر به دم اولى شامل بشود به اماريت اوصاف نوبت نمى‏رسد. چون كه معلوم مى‏شد كه دم دومى حيض نيست. اگر به ادله اوصاف دم اولى را گرفت، دومى تخصصاً خارج مى‏شود از ادله اعتبار اوصاف. به خلاف اين كه اگر بخواهيم بگوييم دومى را شامل مى‏شود، بايد دم اولى را تخصيص بزنيم كه به او شامل نشود. و مخصص ندارد. بدان جهت هر وقت امر داير بشود ما بين التّخصيص و ما بين التّخصص گفتيم تخصص مقدم است. آن دم اولى حيض مى‏شود، و آن دم دومى موضوع ندارد ديگر. اماريت معنا ندارد. اين بنا بر ما ذكرنا بود. اين حرف درست است. ولكن صاحب عروه چه گفت در آن مسأله سابقاً كه مى‏گفت مضطربه‏اى كه تمييز دارد رجوع به تمييز مى‏كند. به دو شرط. يك شرطش عبارت از اين است كه آن دم كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نباشد، يكى اين شرط را كرد در مسأله اولى. و شرط دوم اين است كه اين دم موصوف معارض با دم موصوف ديگر نباشد. مثال گفت خودش. اذا رأت خمسة ايام بوصف احمراً و خمسة ايامٌ اصفراً ثمّ خمسة ايام احمراً فرمود اين رجوع به وصف نمى‏كند. اين بلكه رجوع مى‏كند به عدد. فاقدة التمييز است اين. تصريح نكرد كه رجوع به عدد مى‏كند. ولكن فرمود اين تمييز ندارد. چون كه رجوع به تمييز به دو شرط مى‏شود. اين دو شرط نشد تمييز نيست. يكى اين است كه اقلّ از ثلاثه و اكثر از عشره نباشد، و دومى هم اين است كه معارض با دم ديگرى نبوده باشد. والاّ رجوع به وصف نمى‏شود. اين جا رجوع به وصف كرد. روى اين اساس به صاحب عروه قدس الله نفسه الشّريف اشكال شده است كه اين كه در اين مسأله فرمودى مرحوم حكيم دارد اين اشكال را قدس الله سره اين كه در اين مسأله فرمودى ثلاثه اولى حيض مى‏شود وقتى كه سه روز به وصف حيض ديد، سه روز به وصف استحاضه، بعد پنج روز به وصف حيض ديد كه مجموعش زايد است از عشره. فرمود اولى حيض است. بقيه استحاضه است. اين منافات دارد با آن حرفى كه سابقاً در مسأله اولى در مضطربه گفتيد كه رجوع به تمييز در صورتى مى‏شود كه معارض نداشته باشد. اين جا معارض است. اين اشكال را به صاحب عروه كرده‏اند و بعضى‏ها فرموده‏اند اين منافات ندارد. اين فرق ديگرى است. آن حرف ديگر. تا ببينيم قضاوت به كجا مى‏كشد انشاء الله.