جلسه 636

* متن
*

بسم الله الرحمن الرحيم.
موضوع درس: خارج فقه بحث طهارت.
شماره نوار:636 آ
نام استاد: آيت الله تبريزى.
تاريخ:23/9/1370
توسط دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم واحد صوت.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم.
كلام در نيّتى بود كه معتبر بود در صحّت الوضو كغيره من العبادات. صاحب العروه قدس الله نفسه الشّريف فرمود ولو انسان وضو را به دائميت امر به او اتيان مى‏كند، ولكن دائميت امر ذاتى نيست. غايتى مى‏شود كه آن غايت باعث مى‏شود امر مولا دائميّت پيدا كند براى اتيان متعلّق. فرمود آن غايتى كه داعى است يعنى غايت است و موجب است به دائميّت الامر اعلى مرتبه‏اش اين است كه انسان اعتقاد و ايمان داشته باشد كه خداوند متعّال اهل الطّاعت و اهل الانتصال است. يستحق تعبّد را. و مرتبه اخيره‏اش كه باعث مى‏شود امر شارع نوع مردم را باعث مى‏شود كه امر شارع دائميّت پيدا كند، ميل الى الجنّه و الفرار من العقاب و الجحيم است و فرمود ما بينهما متوسّطات است. ما اين كلام را به حسب آن قواعدى كه در ذهنمان است براى شما بيان كرديم. همين جور است. دائميت امر ذاتى نيست. موجب مى‏خواهد امرى دائميت كند شخصى را به اتيان و آن دائميتى كه هست همين جور است. ربّما عشق شخص به معبودش مى‏شود. آن عشق و آن حب كه ناشى مى‏شود از عرفان او، آن عرفان شخص وقتيكه در مرتبه كامل بود يعنى به حسب طاقت بشريه. در مرتبه كامله بود آن حبّى كه پيدا مى‏كند با آن معبود كه هر چه هست حقيقتاً او است اين را كه مى‏بيند و خودش را چيزى نمى‏داند اين لازمه اين عرفان...است. منتهى در جاهايى كه عبادت ذاتى نباشد مثل ذكر، و اين فعل تخشّع هست احتياج به امر او دارد كه او را عبادت اعتبار كند و خشوع اعتبار كند. و امّا در جاهايى كه عباديّت او ذاتى است فلا. اين يك مرتبه است. مرتبه ديگرى هم اگر در ماها بوده باشد فرار من النّار است كه انسان از آتش خودش را نجات بدهد آن آتش كه اشدّ..هست من نار. از آن آتش نجات بدهد يا ميل به جنّت پيدا كند. خوب اين هم عرفانى است كه امر به جهت دفع الضّرر عقلش حكم مى‏كند كه امر مولا را اطاعت كن. يا به جهت ميل به ثواب. ما بينهما متوسّطات را هم معنا كرديم. الان به حسب روايات ببينيم براى مراتب عبادت غير آن كه در ما نحن فيه ذكر كرديم، در روايات بر خلاف او يا بر وفاق او چيزى هست يا نيست. در ما نحن فيه كه هست در مراتب عبادات سه روايتى را ذكر مى‏كند.
يكى از اين روايات به حسب سند معتبر است. كه همان معتبره هارون ابن خارجه است كه برادر مراد ابن خارجه است. در باب 9، در جلد اول از ابواب مقدّمات العبادات، باب 9، حديث اولى. محمد ابن يعقوب عن على ابن ابراهيم عن ابيه صاحب التّفصيل از پدرش نقل مى‏كند، پدرش از حسن ابن محبوب نقل مى‏كند، حسن ابن محبوب عن جميل نقل مى‏كند، عن هارون ابن خارجه. آنى كه حسن ابن محبوب از او نقل مى‏كند جميل، نوعاً دو نفر هستند. جميل ابن صالح است و جميل ابن درّاج است كه جميل ابن درّاج به نظرم كم روايت دارد. اين لا بعث به است...عن هارون ابن خارجه آن هم لا بعث به است. توثيق شده است. لااقل از معاريف است. احتياج به توثيق خاص هم ندارد. آن جا دارد عن ابى عبد الله (ع) قال العبادة ثلاثةٌ در بعضى نسخ اين است كه العباد ثلاثةٌ. عبادت سه قسم است يا بنده‏ها سه قسم هستند.
قومٌ چون كه قومٌ هست، قريب به ذهن مى‏آيد كه عباد بوده باشند. قومٌ عبد الله عزّوجل خوفاً. جماعتى عبادت كرده‏اند خداوند متّعال را. چون كه مى‏ترسند از انتقام خداوندى. فتلك عبادة العبيد. اين عبادت، عبادت عبيد است.
و قومٌ عبد الله تعالى طلب الثّوابٍ. قومى هم عبادت كرده‏اند خداوند را به جهت طلب ثواب. آن شاهدش، علامتش هم اين است كه پيش اين قوم مستحبات با واجبات فرقى نمى‏كند. همه‏اش را انتصال مى‏كند. به خلاف قوم اول. فتلك عبادة الاجرا اين هم عبادت آنهايى است كه اجير هستند. اين هم عبادت تجّارى كه هست، اين اجرا است. چون كه عمل است اجرا تعبير شده است.
و قومٌ عبد الله حبّاً له. قومى عبادت كرده‏اند خداوند را حبّاً و عشقاً براى خداوند و تلك عبادة الاحرار. اين عبادت احرار است. و هى افضل العباده. افضل العباده هم همين است. ظاهرش افضل العباده افضل على الاطلاق.
آن جايى كه حبّاً و عشقاً للمعبود كه ناشى مى‏شود از عرفان به كلام عرفان شخص به حسب آنى كه برايش ممكن است و براى بشر ممكن است، آن مرتبه وقتى كه مرتبه عاليه شد، اين معنا مى‏شود كه در نفس عبد پيدا مى‏شود و او را وادار به تخشّع مى‏كند اين عرفان. اين يك روايت است. اين منافات با ما ذكرنا ندارد. عيبى ندارد. آن افضل العبادات است، ملتزم مى‏شويم قومى هم اين جور عبادت كرده‏اند. امّا اين مرتبه ثانيه است يا ثالثه است، تعيين ندارد در آن جا. بدان جهت اگر كسى بگويد كه اين روايت حصر مى‏كند عبادت را به سه قسم. حصر مى‏كند. يعنى عبادت سه قسم است. يعنى قسم رابع ندارد. اگر اين جور باشد، اين منافات دارد با عبادت عروه. و هكذا لما ذكرنا. چون كه در عبارت عروه يك ما بينهما گفت. كه گفت آن كه خدا را اهلاً لطّاعه ديده است و او را عبادت مى‏كند او اعلاها است. و آن يكى كه هست آن ادناها ما بينهما متوسّطات. اين روايت مى‏گويد سه قسم بيشتر ندارد عبادت. بدان جهت و قومٌ عبد الله حبّاً له، اين را بايد بگوييم كه نه اين عام است. اين عام است. براى اين كه انسان كه محبّت دارد به خداوند چون كه خدا به او نعمت داده است، ثروت داده است، صحّت بدن داده است، عيال خوبى داده است، اولاد صالحه داده است شكراً عبادت مى‏كند. اين صدق مى‏كند حبّاً. حب ناشى از اين است. چون كه احسان حب مى‏آورد. همين جور است ديگر...لمن احسن اليه جمع مى‏كند محبّت من احسن عليه را. اين اگر بوده باشد آن ديگر افضل العباده نمى‏شود. بايد افضل را حمل كنيم به چه چيز؟ به افضل نسبى. يعنى نسبت به آن دو قسمى كه بعد ذكر مى‏شود افضل است. اين منافات ندارد كه عبادت حبّاً لله هم خودش مراتبى داشته باشد. يك مرتبه‏اش اعلى بشود، يك مرتبه‏اش غير اعلى بشود. اين منافات ندارد. اگر از اين روايت حصر استفاده نشد اصلاً منافات ندارد. حصر استفاده كرد كسى، حصر كه شد مى‏گوييم العبادة حبّاً اطلاق دارد. افضل عبادت است. منتهى افضلش نسبى است. خودش مراتب دارد. يك مرتبه‏اش اعلى است، يك مرتبه‏اش غير اعلى است. شايد مرتبه وسطى هم داشته باشد. اين يك روايت است.
سيّد رضى قدس الله نفسه الشّريف در اين نهج البلاغه‏اى كه به ايدينا است در او است كه از مولانا اميرالمومنين نقل فرموده است كه مولانا امير المؤمنين اين جور فرموده است انّ قوماً عبد الله رغبتاً فتلك عبادة التّجّار. قومى عبادت كرده‏اند خداوند را رغبتاً يعنى رغبتاً فى ثوابه. اين عبادت تجّار است كه همان اجرا تعبير شده بود. و انّ قوماً عبد الله...فهذا عبادة العبيد. يك قومى هم ترس است. همان ترس من النّار است. عبادت كرده‏اند. همان در آن حديث هم بود. آن مال عبيد است. چون كه عبيد فقط از ترس كه مولا او را مسئول نشمارد و همين نحو نكند، او خوفاً اين عبادت را مى‏كند. قومى هم اين جور كرده‏اند و انّ قوماً عبد الله شكراً فتلك عبادت الاحرار. يك قومى هم عبادت كرده‏اند شكراً للّه، اين هم عبادت احرار است. خوب آن جايى كه مسأله شكر و اينها نيست. مسأله اين است كه شخص اصلاً به آن مرتبه از عرفان رسيده است كه لازمه عرفان آن مرتبه تخضّع است قطع نظر از اين خصوصيات منعم بودن و نعمت داشتن، نعمت به او رسيده است قطع نظر از اينها اين در اين روايت كه در نهج البلاغه كه در كلامى است در نهج البلاغه در اين ذكر نشده است. لعلّ اين است كه آن نحو از اين عبادتى كه هست او در اين اقوالى كه در خارج موجود مى‏شوند اينها نوعاً پيدا نمى‏شود اين مرتبه. اين مرتبه مختص به بعضى اشخاص است. مرتبه انبياء، اوصيا، ائمه صلوات الله عليهم. يا دون آنها، آنهايى كه فرض بفرماييد از اولياء الله هستند، در آنها متصوّر مى‏شود اگر متصوّر بشود و قاطى نشود. عبادت خالصه‏اى بوده باشد، رعايت شرايط و اينها بشود از خودش تشريع نداشته باشد كه آنها نيست. آنها تخيّلات است. عبادتى بشود كه خدا امر فرموده است. عرفان شخص تمام بشود كه آن عرفان تخضّع بياورد، آنى كه از مولانا امير المؤمنين حكايت شده است كه ما عبدتك خوفاً من نارك و لا رغبتاً فى جنّتك انّما وجدتك اهلاً لها بر آن مرتبه‏اى كه از مولانا امير المؤمنين نقل شده است او البته در روايات ما اين جور نيست. نقل شده است در كتب. اين نحو اگر بوده باشد، اين ناظر به آنها نيست و منافات هم ندارد با آن كه صاحب العروه قدس الله نفسه الشّريف فرمود، آنى كه صاحب العروه فرمود، آن هم مراتب دارد. اين كه گفت دائميّت امر به جهت اين است كه خداوند را اهل طاعت مى‏بيند شخص، اهل طاعت بودن هم تابع عرفان است. يك وقت اين است كه نعمش را حساب مى‏كند بر او اهل طاعت مى‏گوييم. او اعلى مراتب باز نمى‏شود. بايد اين اعلى مراتب در اين نهج البلاغه‏اى كه در ما نحن فيه ذكر كرديم، در روايت هارون ابن خارجه به آن نحوى كه بيان كرديم و هكذا در روايت عروه حمل به اعلى نسبت به آن مراتب مادون اعلى است.
و امّا كدام مرتبه اعلى هم مراتبى دارد. بعضى‏ها نسبت به بعضى ديگر اعلى هستند. حاكم به اين كه اين عبادت تقرّب الى الله است، حاكم به اين انّما الاعمال بالنّيات است ديگر. هر وقت هر قدر نيّت شخص راغى بشود عملش راغى مى‏شود و هر مقدارى كه عمل در او قصورى بوده باشد، عمل از آن مقام مى‏آيد پايين‏تر. انّما الاعمال...كما ذكرنا. و كيف ما كان. در وضو اين معنا معتبر است كه بايد نيّت وضو بشود. و تقرّباً عن الله اين وضو اتيان بشود. ايشان در عروه مى‏فرمايد تلفّظ به نيّت معتبر نيست. مثل اكثر عوامى كه هست فرض كنيد موقعى كه نماز مى‏خواند مى‏گويد نماز ظهر مى‏خوانم واجب قربة الى الله الله اكبر يا موقع وضو گرفتن وضو مى‏گيرم براى نماز مغرب واجب قربة الى الله تلفّظ به نيّت لزومى ندارد. خوب اين مى‏دانيد كه لزومى ندارد. چرا؟ براى اين كه وضو كه ملتزم شديم به عبادت، و اگر ملتزم شديم كما اين كه گفتيم همين جور هم هست وضو عنوان قصدى است و اين عنوان قصدى بايد به قصد تقرّب اتيان بشود، آنى كه عنوان قصدى يعنى عبادت كه عنوان قصدى است و قصد قربت در او معتبر است، او توقّف بر قصد دارد. عنوان را شخص بايد قصد كند. يا قصد تقرّب داشته باشد در نفسش. كه محرّكش آن معنايى بوده باشد كه داعى است همان معنايى بوده باشد كه گذشت. بدان جهت تلفّظ ابراز آن قصد، ابرازش به قصد بشود به تلّفظ يا به غير تلّفظ بشود به نوشتن بشود، به اينها موقوف نيست عبادت بودن. بلكه ايشان مى‏فرمايد درست توجّه بفرماييد. چون كه اين كه در مقام مى‏گوييم در تمام عبادات جارى است. ايشان مى‏فرمايد بر اين كه بلكه اخطار به بال هم لازم نيست انسان حين اين كه عمل را شروع مى‏كند و حين اين كه مشغول عمل است، اخطار به بال لزومى ندارد. اخطار به بال از او تعبير مى‏شود به التفات تفصيلى. انسان فرض بفرماييد چيزى را كه اول مى‏خواهد شروع بكند، موقع شروع كردن و موقع اتيان كردن، آن التفات تفصيلى به آن عمل دارد. چون كه...تعبّد پيدا نكرده است. ابتدا چيز است. مثلاً ابتدا مكّه رفتنش است. دفعه اول است كه به مكّه مى‏رود. احرام كه مى‏بندد توى ذهنش اين است كه احرام مى‏بندم به او مى‏گويند اين جور بگو. او هم مى‏گويد. اين اخطار به بال قصد تفصيلى است. علاوه بر قصد تفصيلى ربّما تكلّم هم مى‏كند كه غالباً هم تكلّم مى‏كنند عيبى ندارد. در حج منصوص است كه تكلّم بالنّيت كه احرم لك شعرى...احرم للحج يا للعمرة فى الحج اينها همه‏اش مستحب است. ولو بعضى‏ها احتياط وجوبى كرده‏اند در تلفّظ ولكن ظاهر ادلّه استحباب است كه مستحب است انسان تلفّظ كند. ولكن اين استحباب در باب صلاة و وضو و غير ذالك ثابت نشده است. در باب حج است كه استحباب تلفّظ ثابت شده است.
و امّا در باب صلاة و اينها چه بگويد، چه نگويد فرقى نمى‏كند. حتّى در باب الصّلاة اگر بعد از تكبيرة الاحرام بگويند آن مبطل صلاة است. چون كه تكلّم فى الصّلاة است بعد الدّخول به تكبيرة الاحرام. قبل تكبيرة الاحرام بگويد، آن هم بعيد نيست كه كراهت داشته باشد. چون كه بعد از اين كه اقامه را شخص گفت به قد قامت الصّلاة رسيد، تكلّمش فى ما بعد مشروع است. الاّ انّه اين استحباب مختص به باب الحج است. اخطار به بال همان قصد تفصيلى است كه انسان وقتى كه فعلى را اول دفعه اتيان مى‏كند، آن فعل توى ذهنش است. فعل را ياد گرفته است كه چيست و مى‏خواهد اتيان بكند متوجّه آن فعل است. قصد تفصيلى دارد. اين معتبر نيست. قصد تفصيلى به فعل معتبر نيست. بلكه قصد اجمالى كافى است. قصد اجمالى چيست؟ انسان وقتى كه عملى را مكرراً اتيان كرد و تعبّد نفس بر آن عمل شد، قهراً چيزى كه هست آن عمل را اتيان مى‏كند در همان وقتى كه عادت گرفته است اتيان مى‏كند. با وجود اين كه اتيان مى‏كند عادت قصد تفصيلى، التفات تفصيلى داشته باشد مثل آن فعلى كه اوّل مرّتاً او را اتيان مى‏كند آن جور نيست. آن قدر...به اتيان به اين فعل به دائميت امر شارع عادت گرفته است كه همان فعل را اتيان مى‏كند. ايشان مى‏فرمايد كه اين قصد اجمالى كافى است در عبادت. بيشتر از اين نمى‏خواهيم. چون كه قصد دارد هم عنوان عمل را و هم قصد تقرّب را دارد. ولو به نحو اجمال. يعنى مرتكض شده است اتيان به اين فعل به اين قصد و بدان جهت آن فعل را به آن قصد اتيان مى‏كند. ايشان به اين قصد اجمالى ارتكاضى كاشفى مى‏گويد. علامتى مى‏گويد. مى‏گويد آن وقتى كه از كسى اين فعل را به قصد اجمالى ارتكاضى اتيان مى‏كند، و خطور تفصيلى به بالش ندارد، از او بپرسى كه چه كار مى‏كند، لاجاب اتوض‏ء. جواب مى‏گويد كه وضو مى‏گيرم ديگر. چه كار مى‏كنم. و صلّى نماز مى‏خوانم. كه همين جور مى‏گويد. پس اين قصد وضو را دارد، قصد تقرّب هم دارد. ولو به نحو اجمال ارتكاض است. بيشتر از اين ما نمى‏خواهيم. بيشتر از اين لازم نيست. اين ناشى مى‏شود از تعبّد نفس. اين يك كاشف. بعد يك كاشف ديگر را مى‏گويد كه كاشف از عدم قصد اجمالى است. اين كاشف، قصد اجمالى بود...يك كاشفى هم بر عدمش مى‏گويند. مى‏گويد و امّا اگر از او سؤال كرديم چه كار مى‏كنى بقى متحيّراً مى‏گويد نمى‏دانم اصلاً، خودم هم نمى‏دانم چه كار مى‏كنم. اين جور بقى متحيّراً اين معلوم مى‏شود كه قصد اجمالى ندارد. بدان جهت عملش باطل مى‏شود. مثلاً فرض بفرماييد. درست توجّه كنيد مثال مى‏گويم تا متوجّه بشويد.
مثلاً كسى در بيابان است. هوا هم گرم است. هى قصد داشت كه برود آبى پيدا كند. همين جور وضويى را آن جا بگيرد. الان مقدارى راه رفت و آب را پيدا كرد. صورتش را شست. موقع صورت شستن از او بپرسى كه چه كار مى‏كنى؟ مى‏گويد صورتم را مى‏شورم. وضو مى‏گيرى؟ مى‏گويد نمى‏دانم. خودش اصلاً نمى‏داند كه قصد وضو كرده است يا نه. احتمال مى‏دهد كه همين جور دست و صورتش را شسته است. اين جور اگر بوده باشد، نه اين قصد اجمالى ندارد. و لو سابقاً موقعى كه مقدّمات را اتيان مى‏كرد عروه را معنا مى‏كنم به طرف نهر مى‏آمد كه نهر را پيدا كند، قصد وضو داشت. ولكن حال العلم نه غفلت پيدا كرده است از آن قصد سابقى. الان اگر از او بپرسى چه كار مى‏كنى، متحيّر مى‏ماند. مى‏گويد نمى‏دانم. صورتم را آب زدم. امّا به قصد وضو نمى‏دانم قصد وضو كرده‏ام يا نه. اين باطل است. انسان ربّما فعلى را اگر فعل، فعل خارجى هم باشد، فعل خارجى را اتيان مى‏كند. ولكن در آن فعل خارجى كه هست تعمّد و قصد ندارد. شما بعضى‏ها محلّ مبتلايشان شده است، من خودم هم محلّ ابتلايم شده است. ربّما انسان در سفرى مهمان كسى مى‏شود. در خانه كسى وارد مى‏شود و مهمان او مى‏شود. خوب رفته است حرام يا بيرون يا بازديد و اينها، موقع برگشتن مى‏آيد آن خانه ديگر. همان خانه‏اى كه...فرموده است مى‏آيد آن جا. ولكن خانه همسايه را مى‏زند. حواسش پرت است. شهر تازه آمده است به اوضاعش آشنا نيست. فكرش مشغول است. يك درى را مى‏زند...آن ميزبانش مى‏رسد كه چه كار مى‏كنى؟ نگاه مى‏كند و مى‏گويد در همسايه شما را اشتباهاً زدم. اين زدنى كه زده است، اگر سؤال كردند اين غافلاً بالوجدان غفلتاً و بلاقصدٍ اين جا را زده بود. اين به قصد اين كه خانه‏اى كه...اجرا كرده است به قصد او زد. خيال كرد او اين است. اين خانه را كه خانه همسايه است، اين را تعمداً و التفاتاً نزده است. اين قصد زدن اين جا را نداشت كه خانه همسايه را بزند. ولكن لو سئل اگر سؤال بشود لاجاب جواب گفت ديگر. خانه همسايه را زدم. چون اين ملتفت شد. به سؤال او ملتفت به غفلت خودش شد.
پس اين كه در عروه فرموده است اگر از شخصى سؤال كردند جواب گفت كه اين فعل را مى‏كنم، اين علامت اين است كه قصد اجمالى دارد، اين همه جا درست نيست. اين كاشف كلّيت ندارد. در مثل اين مثال كه خانه همسايه را مى‏زند، ميزبان سؤال كرد، جواب داد خانه همسايه را مى‏زنم، اين كاشف از اين نيست كه قصد اجمالى داشت خانه همسايه را بزند. اين كاشف، كاشف نوعى است. و الاّ قصد اجمالى در نفس داير مدار اين كاشف نيست. و ربّما انسان قصد اجمالى دارد. اگر سائل از او بپرسد به يبقى متحيّراً. انسان فرض كنيد مشغول بود وضو مى‏گرفت. به قصد اجمالى وضو مى‏گرفت. يك وقت ديد كه از پشت سرش يك صدايى مى‏آيد. نگاه كرد ديد يك آدم مهيبى، هيكلش مخوف چه كار مى‏كنى اين جا؟ دست و پايش را گم كرد. بقى متحيراً. اصلاً نتوانست چيزى بگويد. يادش نبود كه چه بگويد. دهشت او، دهشتى كه بر انسان عارض شد بقى متحيّراً. آقا اينها كاشف نوعى است. قصد اجمالاً او تفصيلاً امر وجدانى است. انسان او را از نفسش پيدا مى‏كند و وقتى كه قصد تفصيلى داشت كه خوب پر واضح است. قصد اجمالى كه قصد تفصيلى است امر اجمالى است. صحّت عبادت داير مدار قصد تفصيلى يا قصد اجمالى است. بدان جهت آن كسى كه فرض كنيد در بيابان گرم مى‏آمد مى‏گفت اگر به آب رسيديم آبى مى‏خوريم و انشاء الله دست و صورت را تَر مى‏كنيم به وضو گرفتن، الان مقدارى راه رفت و رسيد. آبش را خورد. صورت را مى‏شست. اصلاً خودش هم شك كرد كه من صورتم را كه آب ريختم قصد وضو كرده‏ام يا نكرده‏ام. چون كه آب خنك است. به به. ارتكاضى است ديگر. بدن هم محتاج است به خنكى. اين آب را زده است به صورتش. خودش نمى‏داند به جه قصدى. اين عمل محكوم به بطلان است. چون كه الان در نفسش نه قصد تفصيلى پيدا مى‏كند، نه قصد اجمالى. ولو قصد تفصيلى را سابقاً حين الاتيان به مقدّمات داشت و بما اين كه بيّنا وضو عنوان قصدى است و قصد تقرّب مى‏خواهد و اين قصد را ندارد، شاهد بر اين است كه خودش حين العمل است ديگر. اصلاً مى‏گويد خوب صورتم را آب زدم. اصلاً نمى‏دانم چه جور زدم. در ما نحن فيه اين عمل محكوم به بطلان است. اين كه ايشان مى‏گويد لو سئل عن يبقى متحيراً، اين كاشف نيست. يرى شخص نفسش را متحيراً آن وقتى كه عمل را اتيان مى‏كند متوّجه به عملش شد، يرى نفسه متحيّراً كه اين را چه جور من اتيان كردم. بدان جهت در ما نحن فيه كه هست، در ما نحن فيه اين كه در عبارت عروه دارد، اينها به عنوان كاشفيّت نوعى است. والاّ لازم و ملزوم نيست. اين قصد اجمالى لازمه‏اش اين مطلب نيست كه لو سئل...لاجاب و لازمه نبود قصد اجمالى اين نيست كه لو سئل بقى متحيّراً، اين لازم و ملزوم نيست كه كشفش كشف...بشود. اين كاشفيّتش كاشفيّت نوعى است. منافات ندارد. وقتى كه انسان آن كسى كه از ترس خودش را گم كرد. بعد او رد شد و رفت و الحمد الله شرّش را كم كرد. يادش آمد كه آمده بود وضو بگيرد، به قصد وضو آمده بود ديگر. و وضو هم مى‏گرفت. اين عملش صحيح است. آن دهشت وقتى كه مرتفع شد به قصد اجمالى متوجّه شد كه داشت بله عمل صحيح است. هيچ اشكالى ندارد.
سؤال؟ عرض مى‏كنم بر اين كه در عنوان قصدى، عرض مى‏كنم بر اين كه شما قصد داشتيد برويد فلان كس كه طلب دارد بدهيد.طلبى داشته باشد از شما و فايده اين عنوان قصدى است. بدهيد. الان فرض بفرماييد آن شخص را ديديد. يادتان رفت كه اصلاً به اين مقروض هستيد. ولكن اين قدر مى‏دانيد كه خوب است يك پولى به اين بدهيم. يك پولى داديد به اين. آن وفا الدّين حساب نمى‏شود. وفا الدّين هم بايد حين العمل طورى باشد كه چرا اين پول را مى‏دهى؟ مى‏گويد بله مقروض هستم مى‏دهم. جواب لازم نيست. همين كاشف است. و الاّ اگر طورى بوده باشد كه در نفسش اين عنوان وفا بالدّين را كه عنوان قصدى است، قصد نداشته باشد ولو اجمالاً وفا الدّين حساب نمى‏شود. بدان جهت شخصى فعلى را كه اتيان مى‏كند، داير مدار اين قصد تفصيلى و اجمالى است در نفس. اگر بوده باشد عمل صحيح است. والاّ فلا.
بعد ايشان در عبارت عروه دارد بر اين كه اين قصدى كه وضو معتبر است، اين قصد بايد استمرار داشته باشد. من بدع الوضو الى ختم الوضو بايد اين استمرار را داشته باشد. خوب معلوم است كه بايد داشته باشد. چون كه مجموع العمل عنوان قصدى است. مجموع العمل به عنوان وضو متعلّق امر است. و اين وقتى كه قصد كرد انتصال آن امر را، بايد مجموع العمل را قصد كند. و در آن قصد باقى بماند. والاّ اگر در اثنى عدول كرد و گفت نه من وضو نمى‏گيرم. رهايش كرد. آن انتصال حاصل نمى‏شود. اتيان وضو حساب نمى‏شود. در آن مركّبات كه آن مركّبات ارتباطيه هستند، اقل و اكثر استقلاليه نيست، مجموع من حيث المجموع ملاك دارد، غسل الوجه الى مسح الرّجلين ملاك دارد و شرط صلاة است. اوله التّكبير و آخره التّسليم ملاك...دارد كه واجب ارتباطى است، در اين واجبات ارتباطى آن داعى كه دعوت مى‏كند به احداث و بدع العمل و شروع العمل، همان داعى بايد تا الى اتيان العمل باقى بماند. همان داعى كه انتصال آن امر است. اتيان به آن عنوان وضو است. او بايد باقى بماند تا وضو موجود بشود كه تمام اين اعمال به عنوان الوضو، وضو است. به عنوان صلاة، صلاة است. كه در تمامى صلاة قصد قربت معتبر است. استمرار داشته باشد. اين مسأله‏اى كه در ما نحن فيه بايد بحث بشود، اين مسأله است كه انسان اول عمل را اين جور شروع كرده بود كه مثلاً وضو مى‏گيرم. بعد وقتى كه صورتش را شست، گفت بابا وقت نماز كه نيست. وضو را چرا بگيرم. هوا هم سرد است. معلوم هم نيست كه اين وضو را كه بگيرم باقى مى‏ماند يا نه، بگذار ظهر كه نزديك مى‏شود وضو بگيرم. چرا الان بگيرم. اين قصد خلاف داشت كه وضو نگيرد. يك وقت اين است كه نه قصد خلاف نمى‏كند كه وضو نگيرم و رهايش كنم. مى‏گويد بگيرم يا نگيرم. تردد است. قصد خلاف نكرده است. فقط متردد است كه اين محل ابتلا مى‏شود. انسان بعضى جوان‏ها خيلى محلّ ابتلايشان مى‏شوند. در ماه مبارك در اثنى روز متردد مى‏شود كه بابا سخت است روزه گرفتن بخورم يا نخورم. يا بخورم قصد خلاف كرده است. در صلاة هم موجود مى‏شود، در وضو هم موجود مى‏شود. اين تردد و قصد الخلاف در اثنى كه تارى شد، ايشان اين جور مى‏فرمايد. اگر قصد تردد يا قصد العدول از وضو بعد از شروعش حاصل شد، ايشان مى‏فرمايد بر اين كه اين وضويى كه گرفته است اين باطل مى‏شود.
ايشان يك صورت را استثنا مى‏كند و آن صورت اين است كه الاّ ان يعود الى النّيت مگر اين كه برگردد به نيّت الوضو يعنى بگويد خدا شيطان را لعنت كند. وضو عبادت است. بگذار وضو را بگيريم ولو وقت نماز نشده است. چه تردد داشت، چه قصد خلاف داشت كه وضو را ترك كند برگردد، آن وقت موالات هم فوت نشده باشد. اين جا يك مسأله‏اى هست. مسأله اين است كه در حال تردد بعض دستش را شسته است. در حال تردد اين جور مى‏شود. ربّما در موارد قصد خلاف هم بعض دستش را شسته است. مثل اين كه صورت را كه شست با دست راست، اين دست راستش تنجّس داشت طرف مرفغ. مى‏گويد خوب وضو نمى‏گيرم. اين را بزنيم به آب تا پاك بشود ديگر. پاكى كه طهارت از خبث است. اين بعض يد را شسته است به قصد خلاف يا متردداً بر اين كه نجاستى نيست كه وضو را بكنم يا نكنم، مشغول است به اين شستن...بعضى‏ها حاشيه زده‏اند به كلام ايشان و بعضى‏ها فرموده‏اند در كلام ايشان، در هر دو صورت بايد آن مقدارى را كه چه به قصد خلاف شسته است، چه متردداً شسته است، او را بايد استيناف كند. نوع محشّين همين حاشيه را زده‏اند كه در هر دو صورت بايد اين شستن چون كه اين وضو حساب نمى‏شود. متردداً شسته است يا به قصد خلاف شسته است. و امّا اگر چيزى نشسته باشد بقيه را اتيان مى‏كند. مع فقد الموالات. اگر شسته باشد آنها را استيناف مى‏كند. شما تأمّل بفرماييد. توى ذهن ما مطلبى هست از دير الزّمان. اختصاص به باب وضو ندارد. در كلّيه عبادات انسان اگر آن فعل را تردداً اتيان كند، تردد دو صورتا است.
تردد يك صورت است كه اصلاً يادش رفته است كه وضو مى‏گيرد. صورتش را به قصد وضو شسته است. الان از او بپرسى كه چه كار مى‏كنى وقتى كه دستش را مى‏شورد، اصلاً يادش نيست چه كار مى‏كند. مى‏گويد آب ريختم نمى‏دانم چه كار مى‏كنم. اين را نمى‏گوييم. اين باطل است. تردد اين جورى مبطل است. اين قصد وضو نداشته است. امّا تردد در اين كه وضو را تمام بكند يا نه محشّين و آنهايى كه براى عروه تعليقاتى دارند، عمده‏شان و...اين جور به نظرشان رسيده است كه اين تردد معنايش اين است كه عمل را ادامه بدهم يا ندهم. عمل وضو بود. شروع كرده‏ام. ادامه بدهم يا ندهم. يا قطع بر اين كه ادامه ندهم. اين جور معنا كرده‏اند. و در هر دو صورت گفته‏اند كه آن مقدارى را كه شسته است بايد اعاده كند. اين فرمايش صحيح است. ما هم سمعنا طاعتاً بايد بگوييم يا اين كه اين فرمايش درست نيست على اطلاقٍ. والحمد الله ربّ العالمين.