جلسه 176

* متن
*

بسم الله الرحمن الرحيم.
موضوع درس: درس خارج فقه بحث نجاسات‏
شماره نوار:176 آ
نام استاد: آية الله تبريزى‏
تهيه شده در سال 1366 ه.ش‏
توسط دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم واحد صوت.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم.
سيّد در عروه مى‏فرمايد اگر سوزنى را انسان داخل بدن خودش بكند يا چاقويى را داخل بدن خودش يا بدن ديگرى يا حيوانى بكند، طهارتاً نمى‏داند بر اينكه اين سوزن يا چاقو ملاقات كرده است داخل بدن دم را. در اين صورت اين سوزن و اين چاقو كه در مى‏آيد و بما اينكه نظيف است، آلوده به دم نيست و ملاقاتش با دم را نمى‏داند حكم مى‏شود بر اينكه اين ابره يا اين چاقويى كه هست، پاك است. و امّا اگر بداند كه اين سوزن در جوف ملاقات با دم كرده است يا اين چاقو ملاقات با دم كرده است ولو نظيفاً خارج شده است، آلوده به دم نيست...انّه اين ملاقات به دم حاصل شده است. اگر اين جور بوده باشد والاحوط و الاجتناب. احوط اين است كه آن سوزن يا چاقو را بايد آب بكشد احتياطاً. اين همان مسأله‏اى است كه سابقاً در شيشة الاحتقان فرمود. فرمود، اگر شيشه احتقان داخل جوف بشود و بداند كه ملاقات با غايط كرده است ولو نظيفاً خارج شده است، احتياط اين است كه او آب كشيده شود. احتياط، احتياط وجوبى است.
عرض كرديم در آن مسأله و در اين مسأله اجمالش را تكرار مى‏كنيم. اين فرمايش ايشان چه به صورت احتياط بشود و چه به صورت فتوى بشود، موقوف در صورت امرين است. اين دو امر اگر ثابت شد، ملتزم شد بما التزم قدس الله سرّه يكى اين است كه ملتزم بشويم دم مادامى كه در جوف است بول غايط مادامى كه در جوف هستند، مثل آن دم و بول و غايطى است كه خارج هستند در حكم به نجاست و از اعيان نجسه هستند. بلافرقٍ بين اينكه در جوف باشند يا در خارج باشند. اين امر اوّل.
امر دوّم اين است كه ملتزم بشويم شيئى كه طاهر است و شى‏ء خارجى است اگر ملاقات كند با نجس داخلى و با نجس جوفى اين ملاقات موجب تنجّس است. چه جور شى‏ء طاهر خارجى با شى‏ء نجاست داخلى ملاقات كند مع الرّطوبه نجس مى‏شود شى‏ء طاهر، نجاست باطنى هم همين جور است. اگر شى‏ء طاهر خارجى ملاقات كرد با آن نجاست جوفى مع الرّطوبه كه فرض اين است شى‏ء طاهر نجس مى‏شود. ولكن كه در امرين هيچ كدام ثابت نشده است. چرا؟ براى اينكه اين نجاست اشياء كما ذكرنا، ثابت شده است از اوامرى كه در روايات است، امر شده است به غسل آنى كه خارج شود از بول و ملاقات مى‏كند بدن را يا ثوب را امر شده است به غسل البدن و الثّوب. يا غير ذالك من الاشياء الطّاهره كه ملاقات مى‏كند اعيان بول، غائط، دم، منى و امثال ذالك امر شده است كه آن اشياء را بشوريد از اين بول، از اين منى، از اين غايط و هكذا. از اين امر به غسل استفاده مى‏كرديم كه اين اشياء متنجّس مى‏شود به واسطه اثابت آنها و وجهى تنجّس نيست الاّ اينكه خود آن اشياء نجس بشود. خود بول و منى و دم و غايط نجس بشود. ما از اينها استفاده كرديم. اين روايات مواردشان و مداليلشان نجاست خارجى است كه دم بعد از خروج از بدن اصابت به بشره مى‏كند يا به بدن مى‏كند يا به ثوب مى‏كند و هكذا المنى و هكذا الدّم و امّا مادامى كه دم در باطن است و لم يخرج، بول در باطن است و در جوف است لم يخرج، منى هم كذالك اينها نجس هستند مادامى كه در باطن هستند، اين را از كجا بگوييم؟ از كدام دليل استفاده بكنيم؟ و اطلاقاتى هم اگر يادتان باشد نداشتيم كه بول على الاطلاق نجس است كسى به تمسّك‏
و اطلاقش بكند. امر به غسل بول بود كه اصابت كرده بود بول خارجى به ثوب بدن. اغسل ثوبك من من اموال ما لا يعكل لحم و هكذا و هكذا.
و در دم هم كه همين جور است. خوانديم رواياتشان را كه موردشان آن دمى است كه در خارج بوده باشد. در منقار الدّير بوده باشد يا در جسد و در بدن بوده باشد. پس اصل اين اشياء نجس هستند در جوف به حيثٌ كه اگر شيئى ملاقات كرد با آنها ملاقات با نجس كرده است اين اوّل كلام است.
و ثانى كلام اين است كه قبول كرديم فرضنا اوّل را و گفتيم نه اين اشياء مادامى كه در جوف هستند مثل اين است كه در خارج هستند و نجس هستند. بدن انسان پر از نجاست است. فقط بشره‏اش پاك است و الاّ بواطين يا ملاقات با دم دارند يا با چيزهاى ديگر. بدن نجس است. آن پر از نجاست است. دليل نداريم كه شى‏ء طاهر خارجى ملاقات كرد با آن نجس در جوف ملاقات كرد، اين موجب مى‏شود كه شى‏ء طاهر متنجّس بشود. يك وقت آلوده مى‏آيد بيرون آن عيب ندارد. نجاست، نجاست خارجى مى‏شود. آن وقتى كه شى‏ء احتقان آمد بيرون، آلوده به غايط بود، غايط خارجى است كه شيشه ملاقات با او مى‏كند. او نجس است. نظيف خارج شده است. مثل سوزنى كه به بدن فرو مى‏رود و بيرون مى‏آيد لا محال با دم ملاقات مى‏كند. اين وقتى كه در نظيف در آمد، دليل نداريم كه اين نجس شد، ملاقات با دم كرد در جوف. يفرض دم هم نجس، امّا به اين ملاقات نجس شد دليلش چيست؟ دليل اشاره كرديم كه آن روايات است. آن روايات مال جايى است كه شى‏ء خارجى با نجس خارجى ملاقات كند. و امّا شى‏ء خارجى با نجس باطنى ملاقات كند يا شى‏ء باطنى با نجس خارجى ملاقات كند، شى‏ء طاهر باطنى با نجس خارجى ملاقات كند مثل آن دمى كه دوباره به جوف حيوان باز مى‏گشت دم مغسوه به واسطه ردّ النّفس كه عند الذّبح كه دم خارج شده بود نجس شد دم خارج شد. دوباره به ردّ النّفس به جوف اين حيوان بر مى‏گشت. گفتيم دليل نداريم كه جوف حيوان نجس مى‏شود به اين رد. چون كه دليل نداريم كه شى‏ء باطنى به ملاقات آن نجس خارجى، نجس مى‏شود.
پس على هذا اين ابره شى‏ء خارجى است، طاهر خارجى است. افرض ملاقات كرده است با نجس در باطن، چرا نجس شده است؟ به چه دليل؟ دليل نداريم. بدان جهت در ما نحن فيه استسحاب عدم جعل نجاست بر اين ابره اگر شك كرد و كسى احتمال داد كه اين موجب تنجّس بشود، استسحاب عدم جعل نجاست لااقل قاعده طهارت محكّم است. وجهى بر اين احتياط وجوبى نيست. اگر انسان يك كمى تأمّل بكند مى‏بيند وجه بر احتياط استحبابى هم نيست. على هذا اين مسأله را فارغ شديم.
بعد ايشان در عروه يك مسأله ديگرى را بيان مى‏فرمايد. مى‏فرمايد كه مسأله عام الابتلا است. مى‏گويد اگر از لثه انسان كه بين الاسنان است، دمى خارج بشود و آن دم در آن آب دهان مستهلك بشود. آنهايى كه آب دهانشان خيلى است خوب مى‏دانند كه كمى كه مكث كرد، چون كه دم قليل است مستهلك مى‏شود. ايشان مى‏فرمايد بر اينكه در اين صورت كه دم مستهلك در آب دهان شد، در ما نحن فيه دهان و آب دهان نجس نمى‏شود به اين دمى كه از آن لثه خارج شده است بلكه جايز است آن دمى كه مستهلك شد، آنرا نوش جان كند. بلع كند آن ريق را و آن دم را بخورد.
وامّا اگر دمى از خارج داخل دهان شد، و اين دم كه ملاقات با دهان مى‏كند اين مى‏گويد بر اينكه مزمزه كند و دهانش را كانّ آب بكشد. كانّ در ما نحن فيه مورد، مورد احتياط است. امّا مى‏تواند بلع كند يا نه، ظاهرش اين است كه بلع هم نمى‏تواند بكند. ولو بعد مستهلك بشود كه فرق مى‏گذارد ما بين دم خارجى كه داخل دهان مى‏شود و دم لثه كه خارج من بين الاسنان مى‏شود. امّا آن دمى كه از اثنان خارج مى‏شود، از لثه خارج مى‏شود، آن دم، دم باطنى است. چون كه دم باطنى است، خودش را اصلاً دليل نداريم كه نجس است. افرض كسى گفت آن نجس است، دم ظاهرى است و ديده مى‏شود، چون كه ديده مى‏شود، انسان حرف مى‏زند دهانش را باز مى‏كند يا لبش يك كمى كوتاه است و آن دم‏
ديده مى‏شود، اين دم شد دم ظاهرى نجس است. نجس بود. خوب به ملاقات اين دهان كه جوف است، شى‏ء طاهر باطنى است به ملاقات اين دهان، دهان نجس مى‏شود كه دليل نداريم. بدان جهت دهان در ما نحن فيه نجس نمى‏شود. وقتى كه كانّ ايشان اين جور حساب مى‏كند. وقتى كه دم مستهلك شد در آن آب دهان به واسطه استهلاك موضوع از بين رفت. اكل و دم حرام است. وقتى كه مستهلك شد، موضوع رفته است. دم منهدم شده است. بدان جهت آن ريق را بكشد پائين و بلع كند، اكل دم هم نكرده است. عيبى ندارد.
پس على هذا الاساس آن صورت اين جور است. به خلاف جايى كه دم از خارج داخل شود كانّ اين آب دهان در ما نحن فيه نجس مى‏شود به ملاقات آن دم يا احتياطاً يا فتواياً. و دهان نجس مى‏شود. بايد در ما نحن فيه مزمزه بكند و مزمزه كانّ پاك بكند. معلوم مى‏شود كه اگر آب دهان هم نجس بوده باشد، اين را ديگر نمى‏شود بلع كرد. چون كه اكل نجس مى‏شود. ولو دم مستهلك بشود. چون كه ريق در ما نحن فيه متنجّس است و او را خوردن و بلعيدن اكل نجس مى‏شود. اين فرمايشى كه ايشان مى‏فرمايد، اين فرمايش را هم نمى‏شود قبول كرد. چرا؟ براى اينكه عرض كرديم اين دم خارجى نجس است، رفت به دهان و دهان نجس مى‏شود. به چه دليل؟ گفتيم ادلّه‏اى كه ما داريم در تنجّس مال شى‏ء خارجى است كه نجاست هم خارجى بشود، شى‏ء طاهرى كه ملاقات با نجس كند، آن هم بايد شى‏ء خارجى بشود. دهان و ريق، اينها جوف هستند. بدان جهت است بر اينكه در باب وضو و غسل و هكذا و غير ذالك من الموارد شستنش لازم نيست. با انّما عليكم ظاهر من الوجه. اين ظاهر نيست. بدان جهت در ما نحن فيه جوف و دهان نجس مى‏شود، اين دليلى نداريم. وقتى كه دليلى نداشتيم نه دهان نجس مى‏شود و نه آب دهان نجس مى‏شود. امّا فرض بفرماييد اين مستهلك شد، بلعيدنش چه جور است؟ بلعيدنش جايز نيست. چرا؟ چون كه اكل دم است.
ما سابقاً گفتيم استهلاك اعدام موضوع نيست. استهلاك تبعيّت شيئى است به شى‏ء آخر در حكم. مثلاً بولى كه به آب كر ريخته مى‏شود بول هم حكم ماء كر را پيدا مى‏كند. اين احتياج به دليل دارد. خلاف القاعده است. هر جا قاعده دليل قائل شد ملتزم مى‏شويم. والاّ تا مادامى كه دليل قائل نشده است، شى‏ء تابع بشود به حكم شى‏ء آخر دليل مى‏خواهد. اصل عدمش است.
پس در ما نحن فيه اين دم بالوجدان موجود است. اين قطره دمى كه رفت به دهان، كجا رفت؟ به آسمان پريد؟ مى‏گويند در دهان است منتهى قاطى شده است با آب دهان و ديده نمى‏شود. معناى استهلاك اين است. وقتى كه اين شد اين اگر آب دهان را ببلعد مى‏گويند همان قطره را هم خورد. آن قطره با آن آب دهان قاطى بود رفت جوف. اكل دم است. اكل دم حرام است. ولو نجس نمى‏كند جوف را. ريق را نجس نمى‏كند. ولكن اكلش حرام است. و منهنا هم همين جور است. در فرض اوّل هم همين جور است. در فرض اوّل كه دم از بين الاسنان خارج شد، مستهلك شد، نمى‏شود آن را قورت داد. چرا؟ چون كه اكل دم است. اطلاقاتى كه در محرّمات دم است بعضى رواياتش كه من حيث السّند هم تمام است. اكل دم حرام است، اين اكل را هم مى‏گيرد.
بدان جهت فرقى ما بين آن صورتى كه از لثه خارج بشود يا از خارج داخل بشود، در حرمت اكل فرقى نيست. آنى كه ما ملتزم شديم فقط در موارد استهلاك به نار است. در موارد استهلاك دم طاهر به نار گفتيم عيبى ندارد. آن دم را مى‏شود خورد. روايت داشت كه آن دو صحيحه‏اى كه ديروز خوانديم. كه اگر دم طاهر مستهلك شد به نار در ماء و نحو الماء، او را مى‏شود خورد. آن روايت مى‏گفت وامّا اگر استهلاك به غير نار بشود مثل ما نحن فيه، آنجا هم اكل و دم عيبى ندارد. از اطلاقات اكل و دم رفعيّت بكنيم نمى‏شود. بدان جهت بعضى از مشايخ ما خدا رحمتش كند، آنجا اينجور مى‏گفت، مى‏گفت اگر بنا بوده باشد اين حرف صحيح بوده باشد، چون كه باطن نجس نمى‏شود. اين حرف مسلّم است. يعنى به حسب مدارك احكام. ريق هم، آن آب دهان هم نجس نمى‏شود. ايشان كه خدا رحمتش كند مى‏فرمود اين جور، اگر
نمى‏فرمود هم ما عرض مى‏كرديم. اين را به جهت تقويت اذهان عرض مى‏كند. مى‏گفت اگر بنا بوده باشد كه در صورت استهلاك انسان اين آب دهان را قورت بدهد مى‏تواند انسان يك كاسه دم را بخورد در عرض يك مدّت طويلى كه يك شبانه روز است و هيچ اشكالى هم نداشته باشد. يك كاسه دم نجس را گذاشته جلويش قطره قطره مى‏اندازد در دهانش، آب دهانش هم خيلى است مستهلك مى‏كند و قورت مى‏دهد و هكذا تا دم تمام بشود. آيا كسى توهّم مى‏كند كه ادلّه‏اى كه دلالت كرده است اكل دم حرام است، اين صورت را نگيرد؟
سؤال؟ عرض كرديم دم نجس باشد يا طاهر باشد خوردنش حرام است. دم ولو دم متخلّف بشود دم، دم طاهر است. خوردن دم خودش از محرّمات است. اشيائى كه از ذبيحه حرام شده است كه گفتيم بحثش گذشت سابقاً. دم طاهر كه متخلّف در جوف است، گفتيم اصل ادلّه‏اى كه مى‏گويد چند شى‏ء از ذبيحه حرام است، قدر متيقّنش آن دم در جوف است كه آن دم جوفى كه لازمه اكل لحم نيست. آن است. چون كه آنى كه جزء ذبيحه است، دم متخلّف است. آن كه...است و نجس است و خارج ريخته شده است، او از ذبيحه نيست. او از حيوان است. آن دمى كه از ذبيحه بوده باشد، چند شى‏ء از ذبيحه حرام است مثل طهال كه جزء ذبيحه است يكى هم دمش بود. دم طاهر ولو طاهر هم بوده باشد خوردنش حرام است. ولو دمى كه از لثه خارج مى‏شود طاهر است ولو خوردنش حرام است. اين حرف ما بود. بعد ايشان مسأله اخيره‏اى را در مباحث دم در مسائل دم ذكر مى‏كند و مسائل دم را فاتحه‏اش را مى‏خواند. آن مسأله اخيره اين است كه اين مسأله عام الابتلا است. ربّما زير ناخن يا جاى ديگر بدن ولكن زير ناخن خيلى مى‏شود مثلاً چكشّى خورده است به ناخنش و خون در زير ناخن منجمد مى‏شود. خون، خون منجمد است. خون، خون منجمد شد، تا مادامى كه اين خون منجمد به ظاهر نيامده است، اشكالى ندارد. انسان وضو مى‏گيرد، غسل مى‏كند، هيچ اشكالى هم ندارد. چون كه در باطن است ديگر. زير ناخن است.
وامّا ربّما به مرور اين ناخن سوراخ مى‏شود يا خون مى‏آيد جلو با ناخن اين خون ظاهر مى‏شود اين خون منجمد. اين خون، خون منجمد است ديگر وقتى كه ناخن سوراخ شد يا خود خون آمد با ناخن جلوتر، اين خون، خون ظاهر مى‏شود. دم ظاهر مى‏شود. دم ظاهر محكوم به نجاست است. ايشان در اين صورت مى‏گويد كه ديگر وضو گرفتن و غسل كردن بر اين آدم مشكل مى‏شود. چرا؟ اگر حرجى نباشد كه خون را بر دارد كه ديگر خون را كنار بزند با سر چاقويى يا چيزى جرّاحى كند و خون را در آورد به نحوى كه ازاله بشود، اشكالى ندارد آن اگر ممكن باشد. و ربّما نه اين ممكن نمى‏شود. حرجى مى‏شود يا اصلاً نمى‏شود اين كار را كرد. در او احتمال ضرر است در اين صورت ايشان مى‏فرمايد كه در وضو و غسلش اشكال دارد اين. وجه اشكال كانّ چيست؟ وجه اشكال اين است كه اين خون حايل است ما بين بشره‏اى كه بايد شسته بشود و ما بين آن بشره و ما بين آن آب حايل است. چون كه سوراخ شد اين زير اين كه بشره است او ظاهر مى‏شود. او را بايد در وضو و غسل بشورد. اين خون كه خون منجمد است حايل است ما بين آن بشره و ما بين آب و اين حايل را كه نمى‏تواند حرجى است رفع كند. يا احتمال ضرر دارد. اين چكار بكند؟ مى‏گويد اينجا جبيره براى خودش درست كند. اين ناخنش را يا سر انگشتش را هر جورى كه ممكن شد ملافه درست كند برايش. بپيچد. يك جبيره‏اى درست كند و روى آن جبيره مسح كند در وضو يا روى آن جبيره مسح كند در غسل، آن وقت غسلش كانّ صحيح مى‏شود.
مى‏بينيد وجه اشكال اين است كه زير اين خون را ايشان از ظواهر حساب مى‏كند. اين وقتى كه سوراخ شد اين ناخن مادامى كه سوراخ نشده است، يا مادامى كه خون جلوتر نيامده است، زيرش را از ظواهر حساب نمى‏كند. ناخن است. ظواهر شسته مى‏شود. خون هم كه زير ناخن است وقتى كه سوراخ شد ناخن يا خون جلو آمد با ناخن ظاهر شد، آن وقت زير آن خون مى‏شود از ظواهر. بايد شسته بشود. و حايل دارد نمى‏تواند حايل را رفع كند بدان جهت جبيره‏
درست مى‏كند. ما يك احتمالى داده‏ايم. نمى‏دانم كسانى هم داده‏اند يا نه؟ احتمال داده است كه نه. اين خون وقتى كه ظاهر شد، خون سياه مرده، زيرش را چه كسى گفته است از ظواهر است؟ ظاهر خود خون است. ظاهر خود خون منجمد است كه اين ظاهر است. والاّ زيرش از بواطن است. بدان جهت ظاهر اين خون بايد بشورد. ظاهر خون را هم شستن عيبى ندارد. در آب كر مى‏شورد. در آب جارى مى‏شورد. در زير اين لوله‏ها مى‏شورد. به نحوى كه آن آب وضو و غسل نجس نشود. بعد نجس بشود آن عيبى ندارد، آن اشكالى ندارد. امّا حين وضو گرفتن و غسل كردن نجس نشود. خوب اين كار را بكند. بدان جهت ما اين احتمال را داديم كه اين جور بشود.
على هذا الاساس اگر ممكن بوده باشد. آن رفع اين خون را بكند بايد آن خون را رفع كند تا احراز كند بر اينكه بشره را شست. چون كه محتمل است كه بشره بوده باشد اين. وامّا ممكن نبوده باشد اين بايد سه كار بكند. آن جبيره‏اى كه مرحوم سيّد مى‏فرمايد، او دليل ندارد. چرا؟ چون كه آن رواياتى كه وارد شده است...آن جبيره‏اى را مى‏گيرد كه براى خود آن جرح يا خود آن كثرى كه در عضو پيدا شده است، جبيره براى او محيّا شده است. كه لازمه زخم است كه خوب بكند يا لازمه كثر است كه او را بايد ببندند تا خوب بشود. وامّا آن بستنى كه براى وضو و غسل تنها است مثل المقام او را ادلّه نمى‏گيرد. روايات اين را نمى‏گيرد. بدان جهت چون كه روايات جبيره نمى‏گيرد، مى‏ماند علم اجمالى ما اين است طرفش يا بايد بر اينكه آن جبيره‏اى كه سيّد مى‏فرمايد آن كار را بكند. يا خود خون را آن نحوى كه عرض كرديم بشورد. به طورى كه متنجّس نشود. بايد يك وضو بگيرد به نحو آن جبيره، يك وضو بگيرد به نحو ما ذكرنا، يك تيمّم هم بايد بكند. چرا؟ براى اينكه احتمال مى‏دهيم وظيفه در اين صورت تيمّم بوده باشد. چون كه آن بشره است و چون كه خود بشره را نمى‏تواند بشورد، فلم تجدوا ماءاً مى‏شود. يعنى متمكّن از وضو و غسل نمى‏شود. امر فتيمّموا مى‏شود كه بايد تيمّم بكند. بدان جهت هم بايد آن وضو را بگيرد، هم وضو ما ذكرنا، هم ظن به تيمّم را بكند تا احراز كند صلاتى كه مى‏خواند مع الطّهارت است. تا انتصال امر احراز بشود به مقتضاى امر اجمالى. اين ظن به تيمّم منظن كردن به تيمّم در صورتى است كه منظن كردن تيمّم در صورتى است كه آن خون كه همين جور در آمده است در اعضاى تيمّم نبوده باشد. مثلاً در جايى است كه اعضاى تيمّم نيست، عضو تيمّم نيست فرض بفرماييد، مثل اينكه در اين جا است كه نه در تيمّم مسح مى‏شود نه ضرب على الارض مى‏شود. هيچ كدامش نيست. اين نمى‏خورد نه به زمين نه مسح مى‏شود.
وامّا اگر اين در اعضاى تيمّم بوده باشد آن مثالى كه زير ناخن است يا سر انگشت است آن سرى كه تا آنجا مسح مى‏شود در تيمّم، اين جور بوده باشد احتياج به ظن به تيمّم نيست. چرا؟ براى اينكه در ما نحن فيه چه جورى كه وضو يا غسل كه احتمال دارد متمكّن از او نباشد، از تيمّم تام هم متمكّن نيست. بدان جهت در ما نحن فيه كه هست، ما اين جور كانّ اين جور ما علم داريم كه اگر اين مانع نباشد، از وضو و غسل هم مانع نيست. وضو و غسل هم مانع نيست. وضو و غسل هم گرفته است. اگر مانع باشد از تيمّم هم مانع است. پس تيمّم گرفتن بيخود است. مانع باشد وضو و غسل تيمّم بكند بيخود است چون كه مانع از تيمّم است. كما اينكه مانع از وضو و غسل است. اگر مانع نيست وضو و غسلش صحيح است. بدان جهت اين جور تفصير داده‏ايم در تعليقه. گفته‏ايم اگر اين معنا و اين مانع در اعضاء تيمّم نبوده باشد، احوط ظن به تيمّم است. تيمّم بايد منظن بشود. و امّا اگر در اجزاى تيمّم هم باشد، وضو و غسل به آن نحوى كه عرض كرديم كافى است. احتياج به ظن تيمّم ندارد. بقيه‏اش والله العالم. آنى كه در ذهن ما است. هذا كلّه فى نجاست الدّم.
وامّا مى‏رسيم به نجاست كلب و خنزير كه سادس و سابع از نجاسات است. اين را بدانيد كه مشهور ما بين اصحاب ما اين است كه كلب برّى و خنزير برّى هر دو تا نجس هستند. هم كلب و هم خنزير. و كانّ در خنزير خلافى هم نيست كه‏
خنزير برّى فروع جملاً از اعيان نجسه است. منتهى على الجمله حتّى شعرش يا عضمش و اينها را نمى‏گفت فى الجمله. فى الجمله خنزير نجاستش از مسلّمات است. و امّا الكلب فى الجمله او مشهور ما بين الاصحاب است. آنى كه در مسأله حكايت شده است مخالف صدوق عليه الرّحمه است. از صدوق عليه الرّحمه نقل شده است كه ايشان فرموده است كلب صيداز اعيان نجسه نيست. آنى كه از اعيان نجسه است غير كلب صيداست. اين را به اين عبارت نفرموده است. عبارتى كه مرحوم صدوق دارد اين است. فرموده است بر اينكه اگر كلبى اصابت كرد به ثوب الانسان، اگر اين اصابتش جافّاً بود رطوبت مسريه نداشت در اين صورت مكلّف عليه ان يرشّ الماء وظيفه‏اش اين است كه به آن ثوبش آب بپاشد. اين را بعد بحث مى‏كنيم. در مواردى در روايات است.
وامّا اگر رطوبت داشته باشد، در آن صورت آن ثوب را بايد بشورد كه معناى تنجّس ثوب است. ثوب بايد شسته بشود. فرموده است هذا فى غير كلب و الصّيد. وامّا اگر در كلب صيداگر جافّاً مماسّه كند، چيزى نيست. اگر رطباً مماسّه كند يرّش الثّوب الماء به ثوب آب مى‏پاشد. يعنى شستنش لازم نيست. از اين استفاده شده است كه ايشان كلب صيدرا طاهر مى‏داند غير از صدوق مخالف ديگرى در نجاست فى الجمله كلب معروف نيست كه ايشان در كلب صيدفرموده‏اند و كيف ما كان دلالت مى‏كند بر نجاست كلب عدّة من الرّوايات كه آن عدّة من الرّوايات من حيث السّند هم تام هستند و تمام هستند. در بعضى آنها هستند كه كلبى كه هست، رجسٌ در بعضى‏ها هست كه انّه نجسٌ او نجس است. در بعضى‏ها هم امر شده است كه اگر اصابت كرد ثوبت را كلب بشور. در بعضى‏ها دارد كه كلب اگر خورد آبى را نجس مى‏شود. نمى‏شود او را خورد و وضو گرفت. انائى كه كلب از او آب خورده است، اغسله بتّراب اوّل مرّ ثمّ بالماء كه نجس مى‏شود و از اعيان نجسه مى‏شود.
از اين روايات يك مقدار از رواياتى است كه در باب اسعار وارد است. در باب اسعار جلد اوّل باب 1 از ابواب الاسعار، آنجا اين جور است كه صحيحه فضل ابن ابى العبّاس است. صحيحه فضل ابى العبّاس البقباق، روايت 4 است. و باسناد شيخ عن الحسين ابن سعيد عن حمّاد عن حريض عن الفضل ابى العبّاس. قال، سألت ابا عبد الله (ع) عن فرّ حرّة و الشّات و العبر و الحمار و الخيل و البقال و الوحش والسّباع فلم اترك الاّ شيئاً سألته عنه كه اينها سعرشان چه جور است. قال، لا بعث به حتّى ان تعيط الى الكلب فقال رجسٌ نجس لا يتوض‏ء بالفضله...وصبب ذالك الماء بينداز. آب نجس شده است. و اغسل بتّراب اوّل مرّ ثمّ بالماء ثمّ بالماء. اين روايت دلالت مى‏كند بر اينكه اين همين جور است كلبى كه هست، كلب نجس است. در آن صحيحه دوّمى دارد اين فضل ابن ابى البقباق. آنجا اين جور دارد بر اينكه روايت اوّلى است در اين باب. محمّد ابن الحسن باسناده عن الحسين ابن سعيد عن حمّاد عن حريض عن الفضل قال، قال ابى عبد الله (ع) اذا اصاب ثوبك من الكلب رطوبةٌ فغسله. رطوبت ولو نفسش بوده باشد. آن رطوبت ولو فرض كنيد كه بخار دهانش بوده باشد، برسد بر تو فغسله بشور. و ان مسّحه جافّاً فصبب عليه الماء اگر مسح كرد او را جافّاً بر او آب بريز كه اين حمل بر استحباب مى‏شود.
سؤال؟ رجس را نمى‏گوييم نجس را مى‏گوييم. رجس هم دارد. رجس يعنى نجس است. بدان جهت وصبب ذالك الماء توضيح مى‏دهد، يك تفريح مى‏كند. يك كلمه‏اى بگويم اينجا بگذرم. در اين روايت كه داشت فاصبب عليك مسّحه جافّاً فاصبب عليك الماء اين يك ذيلى دارد. ذيلش اين است كه قلت و لم سار بهذا المنزله اين جناب كلب چرا به اين منزلت پيدا شد ما بين حيوانات؟ قال لانّ النّبى صلّ الله عليه و آله امر بقتلها. رسول الله صلى الله عليه و آله و السلّم امر به قتلش كرده است كانّ صدوق والله العالم از اينجا استفاده كرده است كه اين مال اين تعليل مقتضايش غير كلب صيدرا مى‏گيرد. چون كه كلب صيدرا كه نمى‏شود كشت. جايز نيست كشتنش. ضمان هم دارد. اين معلوم مى‏شود كه غير كلب صيد است. ولكن اين را همين جا تمام كنم ديگر. اوّلاً بر اينكه اگر اين بوده باشد مدرك اين كلب صيد تنها
نمى‏شود. كلب مائش است. كلب ماشيه، زرع و امثال ذالك همه‏اش را مى‏گيرد. و لعلّم صدوق قدس الله نفسه الشّريف مرادش همه است. چون كه همه اينها را صيد مى‏كنند. شايد مرادش اين جور بوده باشد ولكن يك اشكال ديگر اين است كه اين نسخه ثابت نيست. در بعضى نسخ است كه لان النبى صل الله عليه و آله عمر بغسلها. اين جور است كه اذا اصاب ثوبك من الكلب مع رطوبةٌ فغسله و ان مسّحه جافّاً فاصبب عليه الماء قلت و لم سار بهذا المنزله. قال ان نبى امر بغسلها يعنى به غسل رطوبه ضمير كه مؤنّث آورده است ظاهرش اين است كه نسخه صحيح همين است. والاّ اگر ضمير به كلب بوده باشد، ضمير چرا مؤنّث بشود؟ كلب كه مؤنّث نيست. يعنى مؤنّث لفظى. ممكن است مؤنّث حقيقى بشود يك قسم از كلب. انثى بشود. ولكن لان النّبى (ص) امر به غسل رطوبه كه آن رطوبت شسته بشود. شايد اين بوده باشد. بدان جهت در ما نحن فيه نمى‏شود از اين روايت استفاده كرد. اوّلاً كلب صيد اختصاص به او ندارد و ثانياً اين نسخه ثابت نيست. نسخه ديگرى هست. كه در آن نسخه نقل شده است لان النّبى (ص) امر بغسلها. در ذهن هم اگر شخص اديب بوده باشد مى‏گويد اين نسخه صحيح است. آن اشتباه است. چرا؟ چون كه لانّه امر بقتلها معنى ندارد. بايد به غسلها باشد كه ضمير به رطوبت بر گردد. كه آن رطوبت شسته شود. يك تكّه حرف صدوق رفت. ماند يك تكّه ديگرش كه، يك دليل ديگرى كه بعد خواهيم گفت.
روايات متعدّد است كه اينها را خواندم. يك روايت ديگرى دارد كه روايت 3 است، در باب 12 از ابواب النّجاسات در جلد دوّم و عن الحسين ابن سعيد عن حمّاد عن حريض عن محمّد ابن مسلم عن ابى عبد الله (ع) سألته عن الكلب يشرب من الاناء. قال، اغسل الاناء. اناء را بايد بشورى. صحيحه محمّد ابن مسلم روايت 4 در باب 12. و عن الحسين ابن سعيد عن حمّاد عن حريض عن محمّد ابن مسلم سألت ابا عبد الله (ع) عن الكلب يصيب شيئاً من جسد الرّجل. كلب شيئى از جسد رجل را اصابت مى‏كند قال، تغسل المكان الّذى اصاب آنجايى را كه اصابت كرده است آنجا را بشورد. روايات ديگرى والله انّه نجسٌ تكرار ولو در اين سند اين معاوية ابن شريع است كه توثيق ندارد. در تمام و مقابل اين روايات يك روايتى است كه مى‏گويد نه كلب پاك است. كلب هم مثل ساير حيوانات است و پاك است. آن روايت كدام روايت است؟ وقت تمام شد.