جلسه 220

* متن
*

بسم الله الرحمن الرحيم.
موضوع درس: درس خارج فقه بحث نجاسات‏
شماره نوار:220 ب‏
نام استاد: آية الله تبريزى‏
تهيه شده در سال 1366 ه.ش‏
توسط دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم واحد صوت.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم. كلام در اعتبار خبر العدل بود در موضوعات كه غير از بيّنه به خبر عدل واحد هم ثابت مى‏شود موضوع النّجاست او غير ذالك من الموضوعات للاحكام و تكاليف. عرض كرديم سيرة العقلايه جارى بر اين است ثقات وقتى كه خبر دادند، اگر شخصى علم به خلاف يا اطمينان به خلاف پيدا نكند، خبر او اعتبار دارد، اعتنا مى‏كنند. در مقابل خبر غير الثّقه كه لا يعتنى به. و عرض كرديم حجّيت ظاهر مى‏شود در صورتى كه انسان ترك كند عمل به خبر را. اگر مخبرش ثقه بوده باشد و احتمال مى‏داد كه اين خبر واقعيت داشته باشد، اعتنا نكند، عقلا ذمّش مى‏كنند. مى‏گويند مثل فلانى اخبرك بهذا.
و امّا در جايى كه مخبر شخصى بوده باشد فاسق، كاذب كه الكاذب قد لم يصدق، در آن صورت اگر اعتضار بياورد آنى كه ترك العمل، كه مى‏دانيد فلانى گفته بود. فلانى كه حرفهايش اعتبار ندارد. اين اعتضار را قبول مى‏كنند از او. اين معلوم مى‏شود كه خبر الثّقه با غير الثّقه عند العقلا فرقى دارد. اوّلى كه ثقه است حجّت است عند العقلا. ولكن ثانى حجّيتى ندارد. و شارع هم ادّعا مى‏شد ردع از اين سيره نكرده است در موضوعات احكام شرعيه و تكاليف شرعيه. چون كه ردع نفرموده است، سيره ممضى است. و اين سيره هم فى يومنا هذا حادث نشده است. من زمان لدن بنى آدم هم اين جور بود كه به اخبار الثّقات عقلا اعتنا مى‏كردند. اين جور نيست كه بعد مستحدث بشود. در زمان ائمّه بود به مرئاً و وسمع علاوه بر اينكه ردع نفرموده‏اند، قد ذكرنا در بعضى موارد در ابواب متفرقه كانّكاح و غير ذالك رواياتى وارد است كه از آنها استفاده مى‏شود خبر ثقه حجّيت دارد. در مقابل اين حرف حسابى يك حرف ناحسابى بود و آن اين است كه روايت مسعدة ابن صدقه رادع از اين سيره است. اين سيره را منع مى‏كند. حيثٌ كه امام (ع) در آن روايت علم ما فيها فرمود، والاشياء كلّها على ذالك حتّى تستبين لك غير هذا او تقوم به البيّنه. يعنى به غير هذا كه حلّيت است، بيّنه قائم بشود. گفته شده بود حصر سلام الله عليه على ما فى الرّوايه موجب رفع از اصالة الحلّيتى كه جامع است از اصالة الحلّيتى كه از قاعده حلّيت استفاده مى‏شود يا از قاعده يد استفاده مى‏شود يا از استسحاب استفاده مى‏شود آن حلّيت به حسب آن مواردى كه مثال فرمود، رافعين را منحصر كرد به استبانه كه همان علم است. علم به خلاف حلّيت كه علم، علم وجدانى مى‏شود...ديگرى هم بيّنه و خبر عدل واحد را حذف فرمود. بدان جهت خبر عدل مردوع مى‏شود به اين روايت. بلكه عرض كرديم مرحوم حكيم مى‏فرمايد اين خبر قابل تخصيص نيست به خبر العدل. الاّ ان تقوم به البيّنه او اخبر به عدلٌ اين عطف، عطف مستهجنى است. چون كه اگر خبر عدل واحد معتبر باشد، اعتبار بيّنه لغو مى‏شود. چون كه بيّنه عدلين است. وقتى كه عدل واحد قولش حجّت شد، من ضمام قول عدل ديگر به او كه انضمام الحجر الى الانسان است. چه جور آن حجر در انسانيت انسان مدخليّت ندارد، ضمّ آن عادل ديگر هم به عادل اوّل لغو است. هيچ دخلى در اعتبار حجّيت ندارد. اين هم تتمّه فرمايش ايشان بود. عرض كرديم در مقام دو جواب فرموده‏اند. يعنى دو جواب هست در مقام.
يكى را ديگران فرموده‏اند و آن جواب را ابتداعاً خدمت شما عرض مى‏كنم. جواب اين است كه گفته شده است اين‏
بيّنه‏اى كه در اين روايت هست الاشياء كلّها على ذالك حتّى تستبين لك غير هذا او تقوم به البيّنه، اين بيّنه به معنا شهادت عدلين نيست. آن جورى كه وجه الاستدلال بود. اين بيّنه به معنا شهادت العدلين اصطلاح مستحدثى است. بعد حادث شده است. و بيّنه معناى لغوى ما يوضح الامر است. آن چيزى كه امرى را كه مخفى است، او را واضح مى‏كند، او را بيّنه مى‏گويند در لغت. و در اين معنا بيّنه استعمال شده است در كتاب مجيد در آيات مختلفه. يا قوم ان كنت على بيّنةٍ، بيّنةٍ نه شهادت عدلين است. بينةٍ يعنى ما يوضح امرى. آنى را كه ادّعا مى‏كنند كه از ناحيه خداوند به شما اين جور بيان كنم، اگر به اين...گفته‏ام، بيّنه دارم. بيّنه شهادت العدلين نيست. و انزل الرّسله بالبيّنات و الزّبر، بيّنه معنايش شهادت عدلين نبود. بيّنه همان معناى لغوى‏اش ما يوضح الامر است. اگر انسان در آيات تأمّل و تدبّر بكند و در رواياتى كه هست، در روايات تدبّر بكند، مى‏بيند بيّنه به معناى ما يوضح الامر است حتّى فى قول رسول الله (ص) انّما اقضى بينكم بالبيّنات و الايمان به بيّنه يعنى به ما يوضح الامر يعنى آنى كه امر را واضح مى‏كند. منتهى ما يوضح الامر را تحديد كرده است در باب قضا به شهادت العدلين. در باب زنا تحديد كرده است ما يوضح الزّنا را به شهادت اربعة رجال. تحديد فرموده است دعواى مالى ما يوضح او را، مثبت او را، به قول عادل و يمين المدّعى و امثال ذالك مدّعى با آن شاهد عادل قسم بخورد اينها مصاديقى است كه اعتبار شده است براى بيّنه كه اينها ما يوضح الامر است. تحديد شده است ما يوضح الامر. چه جورى كه سفر موضوع عرفى است خداوند متعال امر فرموده است بر اينكه قصر خوانده بشود در سفر. ضرب در ارض شد قصر بشود در صلاة. اين سفر چه جور تحديد شده است به اربعة فراسخ ذهاباً و اربعة فراسخ ياباً يا هشت فرسخ امتداديه اين تحديد است، شارع ما يوضح الامر را تحديد كرده است در باب القضا. منتهى اين تحديد نسبت به ساير امورى است كه ربّما اعتباد مى‏شود در آنها در كشف واقع اين تحديد بالاضافة بلا آنها است كه آنها نمى‏تواند ما يوضح الامر بشود. يا حتّى نسبت به علم وجدانى هم همين جور است. كه جماعتى ملتزم شده‏اند كه قاضى اگر علم داشته باشد، به آن علمش نمى‏تواند حكم كند. قضا كند. شارع تحديد كرده است آنى كه مثبت دعوى است و ما يوضح الامر را، او را تحديد در شهادت العدلين كرده است بالاضافة الى ما سوا كه تحديد، تحديد حقيقى است. جماعتى گفته‏اند نه، تحديد بالاضافة الامور ديگر است غير العلم. آن يك بحثى است كه در قضا عنوان شد و گذشت. بحثش را در قضا كرديم.
پس بيّنه استعمال شده است در ما يوضح الامر در قضا اين تحديد شده است. و در اين روايت مباركه هم كه الاشياء كلّها على ذالك حتّى تستبين لك غير ذالك او تقوم به البيّنه يعنى او تقوم به غير ذالك ما يوضحه آنى كه غير ذالك را واضح مى‏كند. آنى كه غير اين را واضح مى‏كند چيست؟ به سيرة العقلا خبر ثقه است. يكى از مصايقش خبر ثقه است. منتهى از روايات قضا استفاده شده است كه شهادت العدلين قطع نظر از قضا هم ما يوضح الامر است. بدان جهت آن بيّنه معتبره كه شهادت العدلين است، آن هم ما يوضح الامر است. از ادلّه قضا از آن تحديد استفاده شد. ولكن خبر الثّقه هم يكى از چيزهايى است كه ما يوضح الامر است. پس على ذالك در اين روايت مباركه ردعى از سيره نيست. مثل اين روايت مباركه مثل اين است كه مى‏فرمايد الاشياء كلّ شى‏ءٍ حلال حتّى تعلم انّه حلال. وقتى كه شارع خبر عدل را يا بيّنه را، بيّنه كه علم نيست حقيقتاً وقتى كه شارع بيّنه را معتبر كرد، اعتبره علماً، چه جور علمى مى‏شود، اين جا هم شارع خبر ثقه را اعتبار كرده است. چون كه سيره عقلا هست و شارع ردع نفرموده است. داخل ما يوضح الامر مى‏شود. داخل عنوان بيّنه مى‏شود. پس كجا است در اين روايت ردع آن سيره‏اى كه در ما نحن فيه بيان كرديم ثبوت او را به عين المتدينين و غير المتدينين من العقلا، همه اينها به اخبار ثقات عمل مى‏كنند. اين جواب اوّل است. خوب اين جواب به نظر ما تمام نيست. صورتش خوب است و لكن پوچ است واقعش. چرا؟ چون كه كسى تتبّع بكند رواياتى را كه در زمان امام صادق (ع) وارد شده است خصوصاً رواياتى كه در باب قضا است، آن روايات را متتبّع بكند، متعارض البيّنات دو
تا مدّعى است. اين يك بيّنه‏اى دارد او هم بيّنه ديگرى دارد، امام (ع) در بعضى‏ها فرموده است يؤخذ بما هو بيّنته اكثر عدداً و هكذا روايات ديگر قطع و يقين پيدا مى‏كند كه در زمان امام صادق سلام الله عليه متفاهم عرفى عند المتشرّعه از بيّنه شهادت عدلين بود. اين شهادت العدلين متفاهم عرفى است. در لغت آن جور باشد. در زمان صادقين سلام الله عليه اين بود و در اين روايت هم از امام صادق سلام الله عليه است و ظاهر بيّنه در اين روايت ولو معنا مستحدث است، ولكن اصطلاح فقها نيست مثل كراهتى كه سابقاً مى‏گفتيم. اصطلاح، اصطلاح متشرّعه است و اين حاصل شده است و بدان جهت فرض بفرماييد حمل اين به معناى لغوى، حملى است بر خلاف ظاهر. اين از اين جهت. اين ديگر به عهده متتبّع است. ما چند دفعه تتبّع كرديم روايات را در ابواب مختلفه، ديديم كه اين بيّنه در زمان صادقين سلام الله عليه متفاهم اين بود. رجلٌ ادّعا و له بيّنةٌ يعنى شهادت عدلين دارد. ظاهرش اين است.
و امّا جواب صحيح. جواب صحيح اين است كه ثابت شده است در علم اصول عموم و اطلاق رادع سيره خاص نمى‏شود. اگر سيره در مورد خاصّى قائم شد بر شيئى مثل اينكه سيره قائم شد بر اينكه خبر ثقه را معتبر مى‏دانند، خبر عدل را معتبر مى‏دانند در اخبار در احكام حتّى عند المتشرّعه. در احكام حجّت است. كلام در موضوعات است. خبر ثقه در احكام حجّت است و معتبر است خبر العدل. اگر سيره قائم شد، اين سيره را با لا تكف ما ليس لك به علم انّ...لا يغنى من الحقّ شيئا و غير ذالك من العمومات و المطلقات كه نهى مى‏كنند از عمل به غير العلم و اعتماد به غير العلم نمى‏شود اين سيره را ردع كرد. شارع اگر بخواهد آن موردى را كه سيره بر او قائم است او را ردع كند، بايد به عنوان خاصّش ردع كند. بگويد بر اينكه ليس القياس من الدّين. سيره عامّه اين جور بود. وقتى كه دلالت كتاب و سنّت نبود قياس مى‏كردند احكام را. ائمّه عليهما السّلام سيره عامّه بر اين جارى شده بود الى يومنا هذا هم همين جور است. اين قدر نهى كرده‏اند كه اوّل من...و غير ذالك روايات كثيره تا اين سيره را القاء بكند. لا اقل سرايت به متشرّعه نكند. متشرّعه داخل اين وادى هولناك، وادى كه در او محو الدّين است كما فى الرّوايات وادى او نشود. اين به عنوان خاص بايد ردع كند. تمام مواردى كه اگر پيدا كرديد كه آنجا يك سيره‏اى هست، شارع به عنوان خاص آنها را ردع مى‏كند. و قاعده‏اش هم همين جور است. چون كه اگر به عنوان خاص ردع نكنند، او را داخل عام مطلق نمى‏دانند. مى‏گويند او علم است. لا تكف ما ليس لك به علم او را نمى‏گيرد. ما نحن فيه هم مى‏پرسيم از آنها درست دقّت كنيد. اين امر واضحى است. آن مسلّم است عند الهمه. كسى نگفته است كه عموم مى‏تواند رادع بشود. سيره در مورد خاص را. اين امر نيست. مسلّم عند همه. كلام در اين خصوصيتى است كه عرض مى‏كنم. از اين قائلى كه مى‏گويد يا مثل صاحب العروه كه احتمال مى‏دهد اين روايت رادع بشود، مى‏پرسيم آيا دلالت اين روايت بر اينكه خبر ثقه اعتبار ندارد، دلالتش بالعموم و الاطلاق است يا به تنصيص است. كدام يكى از آنها است. بايد بگويد بالاطلاق است ديگر. يعنى اطلاق مستثنى. آن جا كه مى‏گويد الاّ حتّى تستبين لك غير ذالك او تقوم به البيّنه، در مستثنى دو چيز ذكر شده است. سوّمى ديگر ذكر نشده است. به اطلاق است ديگر. وقتى كه به اطلاق شد مى‏گوييم شما در ساير موارد از اين اطلاق چه جور رفعيت كرده‏ايد، در ما نحن فيه هم رفعيت بكنيد. يكى از اين مواردى كه رفعيت شده است، همه رفعيت كرده‏اند خلافى هم در مسأله نيست، اخبار ذو اليد است. ذو اليد ولو ثقه هم نبوده باشد، شربتى در تابستان آورده است خدمت شما. مى‏گويد از خدا مخفى نيست از تو هم مخفى نباشد، من كمى شراب ريخته‏ام داخل اين كه مزّه‏اش خوب باشد. مى‏خواهى بخور. مى‏خواهى نخور. شما نمى‏توانيد بخوريد. اخبار ذو اليد به اينكه اين موضوع محرّم است يا نجس است، بلااشكال حجّت است كه مسأله‏اش انشاء الله خواهد آمد. اخبار ذو اليد كجاست. الاشياء شما تمسّك به اين روايت بكنيد. بگوييد الاشياء كلّها على ذالك، حتّى تستبين. علم كه پيدا نكرديد شايد شوخى مى‏كند، جدّى نمى‏گويد. شايد اشتباه كرده است آنى كه ريخته است اسمش را اشتباه كرده است. آن شراب نيست. چيز ديگرى‏
است. مثلاً اثير زبيبى است كه در آن شيشه‏ها مى‏آورند و مى‏فروشند كه خيلى هم خوش طعم و لذيذ و خاصيت دارد شايد او است كه او را خمر خيال كرده است. مع ذالك قولش حجّت است. شما نمى‏توانيد او را بخوريد. اين روايت را چه جور مى‏كنيد؟ مى‏گويد الاشياء كلّها على ذالك حتّى تستبين لك غير هذا او تقوم به البيّنه. تستبين كه نشده است. بيّنه هم كه نشده است. چه مى‏گوييد. بايد بخوريد ديگر. چه مى‏كنيد آن جا؟ اين روايت را تخصيص مى‏زنيد. مى‏گوييد بايد به قول ذو اليد چون كه حجّت است تخصيص زد. يا فرض كنيد خيلى ساده مى‏گيريم مطلب را. مايعى ديروز خمر بود. امروز نمى‏دانيم خل شده است يا نه. مى‏خواهد شخصى او را بخورد كه ديروز يقيناً خمر بود امروز نمى‏داند كه آيا خل شده است يا نه، مى‏تواند بخورد؟ خوب الاشياء كلّها على ذالك يعنى على الحلّيه حتّى تقوم حتّى تستبين لك غير هذا او تقوم به البيّنه. نه بيّنه است. نه علم. بخورد؟ نه. مى‏گوييد ادلّه استسحاب لا تنقض اليقين باشّك تخصيص مى‏زند اين را. يا حكومت دارد اين جهتش فرق نمى‏كند. حكومت دارد بر اين. يا تخصيص مى‏زند اين عموم اطلاق را. خوب آن جاها چه جور تخصيص خورد، در خبر ثقه هم تخصيص مى‏خورد.
كلام اين است كه اگر بخواهد بر اينكه اطلاق عموم رادع سيره بشود، اطلاق عموم رادع سيره نمى‏شود. بدان جهت است مرحوم حكيم نمى‏گويد اين رادع سيره است. متوجّه است اطلاق عموم دارد. او مى‏گويد نمى‏شود اين را تخصيص زد. تخصيص به خبر العدل نمى‏شود زد. مى‏شود اين را تخصيص به ادلّه استسحاب زد. الاّ ان تكون الحالت السّابقه على الحرمته. يا الاّ اذا اخر ذو اليد به حرمة الشّى‏ء و به نجاسة الشى‏ء كه موضوع حرمت است. آنها را منكر نيست. اين جا را مى‏گويد كه اين خبر عدل به بيّنه كه به معناى شهادت العدلين است عطفش درست نيست. چون كه اگر عطف بشود، آن وقت گفتيم كالحجر فى جنب الانسان. اين عطف مستهجن مى‏شود. روى اين اساس تقويت مى‏كند كه خبر العدل الواحد اعتبار ندارد. مى‏گوييم اين جور نيست. ما خبر العدل را نمى‏گوييم حجّت است. خبر الثّقه را مى‏گوييم حجّت است. چه عادل باشد، چه خودش هم سنّى باشد. يا نصرانى باشد. فرقى نمى‏كند. امّا آدم ثقه است. خبر ثقه است. چه جور در احكام مى‏گوييم قول الثّقات و خبر الثّقات حجّت است. چه عامّى بوده باشد مثل سكونى يا مثل عبد الله ابن بكير فرض بفرماييد فتحى باشد. يا اينكه مثل زراره عادل بوده باشد. عدل مدخليتى ندارد. آنى كه در حجّيت مدخليت دارد الثّقة فى قوله هست. در قول و خبرش ثقه بوده باشد. اين خبرش عند العقلا حجّت است. خودش هم كجا؟ فى غير مقام الدّعاوى و التّرافع ديروز اشاره كردم. الثّقة فى غير مقام الدّعاوى و التّرافع نسبت ما بين خبر ثقه فى غير موارد التّرافع و دعاوى و ما بين بيّنه كه شهادت العدلين است، نسبت ما بينشان عموم و خصوص من وجه است. در موارد قضا بيّنه حجّيت دارد در موارد ترافع ولكن خبر الثّقه در غير الدّعاوى و ترافع اعتبار دارد. ادلّه اعتبار او را نمى‏گيرد. آن جا جدا مى‏شود. آن جا كه ثقه‏اى در باب القضا خبر داد، او منشأ...قضا نمى‏شود. در باب ترافع حجّيتى ندارد. بيّنه آن جا حجّيت دارد. خبر الثّقه در جايى حجّت است كه مورد، مورد ترافع نبوده باشد. بيّنه شهادت العدلين است. آن شهادت العدلين على الاطلاق حجّيت دارد. الاشياء كلّها على ذالك حتّى در مقام قضا هم تقوم بالبيّنه باشد، آن حلّيت قطع مى‏شود. آن اصلى كه اقتضا مى‏كرد حلّيت را حق با منكر است بيّنه بر خلاف او قائم شد، او قطع مى‏شود. بدان جهت قاضى بر طبق بيّنه حكم مى‏كند. و از آن اصل رفعيّت مى‏كند. ولكن به خلاف خبرالثّقه. خبر الثّقه حجّيت دارد در غير آن موارد. عدل آن وقتى مى‏شود كه امامى بشود و مرتكب نشود معاصى كبيره را. و اصرار بر صغيره نكند عند المشهور. يا بنابر عرض ما مرتكب معصيتى نشود. عدل اين است. اگر دو تا جمع شد قولش همه جا حجّت است.
وامّا خبر الثّقه اصلاً عدل معتبر نيست. امامى بودنش هم معتبر نيست. نصرانى هم باشد حجّت است. ولكن فى غير مورد التّرافع. وقتى كه نسبت ما بين اينها عموم و خصوص من وجه شد جايى كه عدلين خبر دادند در غير باب القضا
هم ثقه هستند. چون كه عادل ثقه فى قوله مى‏شود ديگر نوعاً همين جور است. اگر عادلى باشد كه خيلى اشتباه كار است او منافات با عدالت ندارد. ولكن نوعاً عادل ثقه هم مى‏شود فى قوله. جمع مى‏شود. ربّما ثقه مى‏شود. ولكن عادل نيست. ربّما عادل است ثقه نيست. ولكن عادلى است كه خيلى اشتباه مى‏كند. ولكن وقتى كه عموم و خصوص من وجه شد، عطف دو تا عنوانى كه اينها ما بينشان عموم و خصوص من وجه است، از اوّل كتاب صرف...بگيريد تا آخر كتابى كه نزديكى‏هاى قبر انسان او را مطالعه مى‏كند عطف عامّين من وجه دو تا عنوانى كه ما بينشان عموم و خصوص من وجه است هيچ استهجانى ندارد. كثير است. بدان جهت در ما نحن فيه ملّخص اين شد. پس اين اطلاق و عموم رادع نمى‏شود و عطف خبر ثقه هم بر بيّنه عطف خبر الثّقه فى غير مورد التّرافع و دعاوى. الاّ حتّى تستبين لك غير ذالك او تقوم بالبيّنه او يقوم به خبرٌ ثقةٌ فى غير دعواً و ترافين عطفش، عطف صحيحى است. هيچ مستهجن نيست. مثل عطف الاّ ان تكون الاستسحاب العلى الحرمه الاّ ان تكون خبر ذو اليد حجّت چه جورى كه ذو اليد ربّما خبر كه مى‏دهد از نجاست عادل هم هست. ذو اليد هم دو نفر هستند. چون كه فرش مال دو نفر است. هر دو به مشترى مى‏گويند اين را كه خريدى ببر آب بكش. اين نجس است. بچّه من شاشيد. آن يكى مى‏گويد بچّه من هم شاشيده بود. هر دو خبر مى‏دهند. چه جور آن خبر ذو اليد تخصيص خورده كه ما بين بيّنه و خبر الثّقه نسبت عموم و خصوص من وجه است، اين هم همين جور است. مثل همان خبر ذو اليد است. خبر الثّقه. هيچ اشكالى ندارد. مسأله صاف است. ذرّه‏اى ولو به نازكى مو شبه‏اى نيست.
سؤال؟ نه. بيّنه يعنى شهادت العدلين. عرض مى‏كنم آن جايى كه گفت الاشياء كلّها على ذالك بعضى‏ها را به استسحاب حلّيت فرمود. و الاّ ديروز عرض كردم استسحاب عدم الرّضا يا عدم النّسب نبود، نكاح محكوم به فساد بود. چون كه اصالة الفساد است در معاملات كه يكى از آنها فساد است. يا مالى را كه خريده است، قاعده يد نبود، اصالة الفساد مى‏گويد اين بيع فاسد است. نمى‏دانم آن بايع مالك است يا نه، استسحاب مى‏گويد مالك نيست. قاعده يد حاكم بود بر استسحاب حلّيت درست كرد. آنى كه مى‏گويد الاشياء كلّها على ذالك، اشياء على الحلّيه هستند. آن حلّيت چه به استسحاب درست بشود، چه به قاعده يد درست بشود، يا به اصالة الحلّيت متعارفه درست بشود، اين حلّيت را دارند الاّ ان تقوم به البيّنه.
سؤال؟ اگر نظرتان بوده باشد گفتيم اگر بيّنه به معنى مبيّن الواقع بوده باشد عطف ايمان به بيّنه اصلاً غلط است. انّما اقضى بينكم بالبيّنات و الايمان. چون كه يمين هم مبيّن واقع است در مقام قضا. سؤال؟ مگر خبر ذو اليد را تخصيص نداده‏ايم؟ خبر ذو اليد قرينه مى‏شد. آن چه جور قرينه نمى‏شد، خبر ثقه فى غير مقام الدّعاوى هم قرينه نمى‏شد. هيچ با هم فرقى ندارند. ولو فكر كنيد يك موى باريكى خبر ذو اليد با خبر الثّقه فى غير مقام الدّعاوى فرقى داشته باشد، آن وقت بياييد ما جواب را توضيح بدهيم. گذشتيم اين مسأله را.
بعد فتحصّل امّا ذكرنا، و فى اعتبار خبر العدل يعنى مراد از عدل ثقه فى قوله شد و فى اعتبار خبر العدل اى الثّقة فى قوله لا اشكال فيه. اين هم يكى از طرق است. بعد مى‏رسد مى‏فرمايد بر اينكه، و كذا تثبت النّجاست او التّنجّس به اخبار ذو اليد، آن جايى كه ذو اليد خبر بدهد. خوب مسأله‏اى است. خوب استفاده كردنى است. خوب گوش بدهيد. اين كه ذو اليد قولش حجّت است، ايشان مى‏فرمايد در اخبار بالنّجاست مى‏فرمايد حجّيت دارد. و ما فقط در اخبار به ملكيّت كه مالك ذو اليد اخبار به ملكيت مى‏دهد. مى‏گويد اين مال، مال خودم است و مال كسى ديگر نيست. يا ذو اليد خبر مى‏دهد به اينكه اين مالك در يد من است ملك الغير است كه اسمش را اقرار مى‏گويم. اقرار حجّيت دارد. ملك خودم است، او هم حجّيت دارد. او نمى‏گفت هم به قاعده يد حكم مى‏كرديم ملكش است. يكى هم در اخبار به طهارت و نجاست بگويد اين پاك است. ديروز نجس بود. امروز آمده است مى‏گويد اين كه ديروز نجس شد بينى‏ام‏
خونى شده بود. نه پاك است. اين را شسته‏ايم. يا اين بچّه شاشيده بود، ديروز تطهيرش كرديم. در اخبار به طهارت ولو مقتضاى اصل نجاست باشد آن جا، اخبار كه داد به طهارت يا اخبار به نجاست داد مقتضاى اصل به طهارت است. گفت روى اين فرش چيز تَر نگذاريد. اين فرش نجس است. اخبار ذو اليد حجّت است. ما آنى كه فعلاً ادّعا مى‏كنيم فقط در باب اخبار به طهارت و نجاست، اخبار به طهارت را سابقاً گفتيم. اخبار به نجاست را باز در مطهّرات هم اخبار ذو اليد به تطهير به طهارت را تكرار مى‏كنيم. فقط مدّعى اين است كه اخبار ذو اليد در اخبار به طهارت و نجاست ولو مقتضى الاصل خلاف اين اخبار بوده باشد اصل معتبر، قول ذو اليد معتبر است. يكى هم در باب ملك آن جا قبول داريم. مسلّم حجّت است كه اگر بگويد مال غير است مال خودم است آن اقرارش كه منصوص است، اقرار بكند ذو اليد به اينكه مال، مال الغير است. يؤخذ به اقراره آن اگر بگويد مال خودم است، آن هم همين جور است. اينها را قبول داريم. باب طهارت و نجاست و اخبار به ملكيت كه ملكيت راجع به خودم است يا به غير است. امّا بيشتر از اينها را ما ادّعا نداريم. اين را ما ادّعا نداريم . رفتيم يك جايى خانه كسى وقت ظهر شد نمازمان را كه بخوانيم، از صاحب خانه پرسيديم قبله كدام ور است؟ اين ور است. اين قولش حجّت است در تعيين قبله ما نمى‏گوييم. ما فعلاً در اين مسأله اينها را ادّعا نداريم. قول ذواليد در اخبار به طهارت و نجاست، و اخبار به اينكه ملكيّت و عدم ملكيت اين مقدارش را مى‏گوييم. چرا اين مقدار را مى‏گوييم؟ سرّش معلوم مى‏شود چرا مى‏گوييم. چون كه عمده دليل هم باز حجّيت بر اعتبار قول ذو اليد، ذو اليد اگر ثقه بوده باشد، آدم حسابى است. معتبرى است. ثقه است. او بگويد، او كه كلامى ندارد. از هر چيز خبر بدهد حجّت است. راجع به مافيتش بوده باشد يا به غير بوده باشد. قد فرغنا عن ذالك البحث و فى خبر العدل اشكالٌ گفتيم و فى خبر ثقة لا اشكال فيه. گذشتيم آن جا را. انّما الكلام در ذو اليدى است كه هُرهُرى است به قول شما. نمى‏شود به قولش اعتماد كرد. ولكن مى‏گويد اين نجس است. يا مى‏گويد شسته‏ام. پاك است. اين را مى‏گوييم. اين در باب طهارت و نجاست و در باب ملكيت قبول داريم. سيرة المتشرّعه بر اين است كه در اين دو بابى كه هست در باب طهارت و نجاست و باب ملكيّت قول ذو اليد را قبول مى‏كند. شما اگر بگوييد اين سيره متشرّعه از كجا در آمده است؟ مى‏گوييم سيره متشرّعه از روايات در آمده است. خود هر دو مورد هم منصوص است. منتهى كلّيتش منصوص نيست كه اذا اخبر ذو اليد به طهارت شى‏ءٍ او به نجاسته يجب التّباع يا اعتبرته علماً يا جعلته نجساً كه مسائلى كه در اعتبار امارات است، نمى‏گوييم اين جور عامّى ما داريم. روايات در مواردى هست كه آنها كافى است بر ما. يكى در آن جايى است كه شخصى زيت نجس را بفروشد. در روايات دارد و اعلمهم اذا بعته وقتى كه به آنها مى‏فروشى زيت نجس را اعلام بكن. بگو كه اين نجس است. حتّى آن كه آنها استسباه بكنند. نخورند او را.
خوب اگر قول ذو اليد اعتبارى نداشته باشد، اعلام اين چه فايده دارد؟ مى‏گويند اين جور گفت كه ما اين روغن را نخوريم. احتمال دارد يك بايعى هم هست كه اين جور كارها بعيد نيست از او. مى‏فرمايد و اعلمهم به آنها اعلام بكن حتّى اينكه استسباه بكنند. او را نخورند. اگر شما در اين روايت اشكال كرديد كه نه اين موجب اطمينان است اخبار بايع در اين صورت، چون كه روغن زيت را ارزان مى‏خرند. به قيمت طاهر نمى‏خرند. مشترى حساب مى‏كند كه اگر اين از خدا نمى‏ترسيد كه نمى‏گفت نجس است. و ارزان بفروشد به ما. از قولش اطمينان مى‏آيد. اگر اين جور بوده باشد. و حال اطمينان نمى‏آيد. چون كه احتمال است اشتباه كرده است اين مخبر. مثلاً برنج سوخته را در آن ديده است و خيال كرده است كه فضله موش است. اطمينان نمى‏آورد. مى‏گوييم خود دلالت اين روايات تمام است. نمى‏دانم به سرتان آمده است يا نيامده است. اين برنج سوخته به فضله موش مشتبه مى‏شود. بدان جهت اين هم احتمال مى‏دهد كه در آن چند دانه برنج سوخته ديده است و خيال كرده است كه فضله موش است و نجس است. و حال آن كه آنها برنج سوخته بود. آن پسرش ته ديگ را داشت مى‏خورد كه مادرش هم سوزانده بود چندتا از آنها افتاد داخل اين. روى اين‏
حسابى كه هست اين جور نيست كه فقط قول اين كه موجب اطمينان بشود اخبار بايع كلّيتاً. اقماض مى‏كنيم از اين اگر اين جور هم شد. روايات ديگرى هم داريم در بيع كه از آنها استفاده مى‏شود اخبار البايع به النّجاست، مسموع است.
جلد 2 وسائل، باب 47 از ابواب النّجاسات. روايت اوّل است. محمد ابن يعقوب عن محمد ابن يحيى عن احمد ابن محمد ابن عيسى عن على ابن حكم اجلّا است. عن علاء ابن رضين عن محمد ابن مسلم عن احدهما (ع) قال، سألته عن الرّجل يرى فى ثوب اخيه دماً در ثوب برادرش دمى مى‏بيند. برادرش نماز مى‏خواند. اين هم مى‏بيند كه خون است در لباسش. قال، لا يأذنه حتّى ينصرف. اعلام نكند به او حتّى اينكه منصرف بشود. نگويد فلانى پشتت خون است. اين را اعلام نكند. خوب اگر قول اين شخص اعتبار نبود، اين فايده‏اى نداشت. اين روايت براى ذو اليد دليل نمى‏شود. اخبار ذو اليد. اين مال خبر غير ذو اليد است. و بايد حمل بكنيم به آن جايى كه اين اخبار بكند، او ملتفت به دم مى‏شد يا شخص ثقه‏اى بود كه اخبارش حجّيتى داشت. اين راجع به ذو اليد نمى‏شود. اخبار ذو اليد را اگر بخواهيم تمسّك بكنيم بايد به رواياتى تمسّك بكنيم كه آن جا آن ذو اليدى كه هست، مالك بوده باشد يا در يدش اجاره‏اى بوده باشد كه ملكيّت منفعت داشته باشد. يا عاريه باشد كه ملكيّت انتفاع را مالك بشود. در باب عاريه منفعت را مالك نيست مثل باب اجاره. در باب اجاره من منفعت را تملّك كرده‏ام. در عاريه استفاده كردن از اين را مالك هستم. ولكن منفعت اين فرش يا خانه ملكيت نيست. عاريه است اين خانه دست من. يا در عروه دارد بر اينكه عاريه هم نبوده باشد. حتّى امانت بوده باشد كه انتفاع را هم مالك نيست. فقط امساك بايد بكند. او را نگه دارد. ولكن خبر مى‏دهد كه،