جلسه 393

* متن
*

بسم الله الرحمن الرحيم.
موضوع درس: درس خارج فقه بحث طهارت‏
شماره نوار: 393 آ
نام استاد:آية الله تبريزى‏
تهيه شده در سال 1368
توسط دفتر تبليغات حوزه علميه قم واحد صوت‏
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم.
مرحوم سيد قدس الله سره مى‏فرمايد اينى كه گفتيم خمر اگر منقلب به خل شد به علاج او به غير علاج، اين در صورتى است، اين انقلاب مطهر آن خل مى‏شود كه در حال خمريت نجاست اخرايى اصابت نكرده باشد به خمر. آن وقتى كه اين خل خمر بود و هنوز منقلب نشده بود نجاست اخرى اصابت نكرده باشد به اين خمر و الاّ لا يطهر. اين خل محكوم به نجاست مى‏شود. بدان جهت مى‏فرمايد اگر قطره بولى بيافتد به اين خمر در حال خمريت، يا مثلا پاى مرغى كه ميته است بخورد به اين خمر در حال خمريت؛ ثم غلب خلً او طهارت ندارد، طهارت فعليه ندارد آن خل. وجهش چه بوده باشد اين فرمايش؟ فرموده‏اند كانّ وجهش اين است رواياتى كه در مقام وارد است و بيان مى‏كند انقلاب الخمر خلً مطهرة و به خمر طهارت فعليه حاصل مى‏شود اين نظر دارد به نجاست خمر. نجاست خمريه و آنى كه توابع نجاست خمريه است. يعنى اگر انقلاب حاصل شد آن نجاست خمريه مى‏رود و آنى كه توابع نجاست خمريه است مثل تنجس الاناء، آن وقتى كه خمر بود انائش هم نجس بود. يا فرض كنيد آن علاجى كه در آن ريخته‏ايم، آن تكه آهنى كه ريختيم براى خمر آن تكه آهن نجس شده است. اين از توابع خمريت است، نجاست خمرى است. مدلول اين روايات اين است كه اگر خمر خل شد آن نجاست خمريه و توابع نجاست خمريه از بين مى‏رود. و اگر فرض كرديم بولى افتاده است بر خمر در حال خمريت اين بول نه نجاست خمرى است نه از توابع نجاست خمرى است. اين بول افتاده است. يا آن پاى مرغ ميته كه افتاده است در اين خمر ولو بعد بيرون كشيده‏اند ولكن آن از توابع نجاست خمر يا خود نجاست خمر ربطى به او ندارد. روايات به اين جهت دلالتى ندارد. روى اين حرف فتوايى كه ايشان فرموده است صاف مى‏شود كانّ.
ولكن در مقابل اين حرف اينجور فرموده‏اند، گفته‏اند اين درست نيست. خمر اگر منقلب به خل شد محكوم به طهارت فعلى مى‏شود؛ بلا فرق كه در حال خمريت، نه قبل از خمريت. بلا فرق بر اين كه در حال خمريت به آن خمر نجاست اخرى اصابت نكند يا اصابت بكند فرقى ندارد. در كلة الصورتين اگر اين خمر خل شد، طهارت فعليه پيدا مى‏كند. چرا؟ براى اين كه فرموده‏اند اولا آن وقتى كه اين مايع خمر است در آن هر نجسى بيافتد و هر نجسى به اين خمر اصابت كند اثرى در خمر ندارد، براى خمر تنجس ديگر نمى‏آورد. خمر خودش نجاستش ذاتى است. و آن نجاست را هم شديد هم نمى‏كند چون كه شديد، شدت، شدت اعتبارى است. چونكه نجاست و طهارتى كه ما بحث مى‏كنيم نجاست و طهارت اعتبارى شرعى است سابقا بيان كرده‏ايم. بدان جهت شارع اگر يك جايى شدت را در نجاست اعتبار بكند بايد حكم نجاست مختلف بشود. نه فرقى نيست، مايعى كه نجس بوده باشد به خمر يا نجس بوده باشد به بول هيچ فرقى ندارد. اينجا هم مايع چونكه ذاتا خمر است و نجس ذاتى است بول بيافتد يا نيافتد هيچ فرقى نمى‏كند. در نجاست فرقى نمى‏كند. نه نجاست متعدد مى‏شود، تنجس خمر دو تا است. يكى ذاتى و نه عرضى. نه اينجور است و نه هم آن تنجس ذاتى تشدد پيدا مى‏كند هيچ كدام نيست.
پس وقتى كه كانّ نيافتاده است، اثرى ندارد افتادن اين اولا و ثانيا اگر گفتيم نه شدت مى‏آورد اين نجاست شديد
مى‏شود يا خمر خودش يك نجاست ديگر هم پيدا مى‏كند، نجاست عرضى هم پيدا مى‏كند. خوب نتيجه چه مى‏شود؟ نتيجه اين مى‏شود كه وقتى كه اين خمر منقلب به خل شد باز پاك مى‏شود. چرا؟ لاطلاق الاخبار. اخبارى كه سابقا خوانديم آنها مطلق بود. هيچ استبصالى نفرمود امام عليه السلام در سؤال سائلينى كه مى‏كردند، خمر را خل جعل كرده‏اند. هيچ استبصال نفرمود كه اگر نجس ديگرى به خمر اصابت نكرده باشد آن وقت پاك مى‏شود به خل. استبصال نفرمود على الاطلاق فرمود اذا غلب پاك مى‏شود. با وجود اينكه دو تا امر غالبى است. يك امر اين است كه صنعاء الخمر، وقتى كه خمر درست مى‏كنند دستشان عادتا به خمر مى‏خورد. دستى كه به خمر خورد كه آب نمى‏كشند از خدا نمى‏ترسند. دوباره آن دست را در آن مى‏زند مثلا يك كارى مى‏كند در آن خمر. اين نجاست است ديگر. ايدى متنجسه است. صناء الخمر ايدى متنجسه‏اشان و اوانى خمر نجاستشان به آن نحوى كه بيان خواهيم كرد اين اوانى را هم تنجسش من قبل، وقتى كه خمر مى‏گيرند در آن كاسه، آن كاسه را در آب كر و اينها نمى‏شويند تا پاك بشود بعد خمر بريزند. همان يك كاسه خمر او خورده است، در همان كاسه يك خمر ديگر مى‏ريزند. يا در همان حب خمر ديگر مى‏ريزد. تنجس الانائات و الايدى و تلتخ آنها به خمر و اصابه آنها به خمر در حال خمريت امر متعارف است و اطلاق، اخبار اطلاق دارد پس حكم عام است. بلا فرق اين كه اين شرط كلا شرط. اينى كه فرمود يشترط فى مطهريت الانقلاب بر اينكه به آن خمر اصابت نكند نجاست خارجيه؛ اين كلا شرط است. اين فرمايش را فرموده‏اند. ولكن الصحيح در مسئله همانى است كه صاحب العروه فرموده است منتهى با يك توضيح يا با يك تقييد.
اولا يك فرعى را مى‏گويم كه مقدمه بشود، ذهنتان باز بشود. يك انائى بود كه آن اناء فرض كنيد در او ميته مى‏خوردند. انائى كه بود متنجس بالمتيه بود، لحم خنزير بود، لحم خنزير را نپخته گذاشته بودند در آن، متنجس به لحم خنزير بود. بعد آن اناء را آن كسى كه شراب را درست مى‏كند، شراب را ريخت در آن اناء. آن شراب هم فرض كنيد بعد معالجه شد يا معالجه نشد انغلب خمرا. اين خل عند الكل پاك نيست حتى عند هذا القائل. اين خل پاك نيست. چرا؟ براى اين كه ايشان فرموده است در حال خمريت اگر نجاست ديگر اصابت كند عيبى ندارد. و اما قبل الخمريه اصابت بكند آن نجاست عيب دارد. قبل از اين كه در اين اناء خمر ريخته بشود، اناء متنجس بالميته شد يا به لحم الخنزير شد، بعد كه خمر ريختند تنجس اناء از اين خمر ناشى نشده است، خودش قبلا نجس بود. انائى كه متنجس بوده باشد بعد وقتى كه اين خل شد، طهارت ذاتيه دارد ولكن تنجس عرضيه دارد چونكه در همان اناء است. اتصال المايع به متنجس موجب تنجس مى‏شود. بدان جهت ايشان هم اينجور مى‏فرمايد كه نجس است. هيچ كسى هم در اين، الظاهر و الله العالم كسى هم در اين فرع شبهه نمى‏كند. و اما اگر اناء متنجس به خمر ديگر بود. سابقا در اين كاسه يا در اين حب خمر ديگرى بود، آن خمر را ريختند يا مصرف كردند خمر ديگرى ريختند آن خمر ديگر سركه شد. اينجا چه جور است؟ خوب نه پاك است، طهارت فعليه دارد. چرا؟ و سرّ فى ذالك، كه اينجا در اين خمرى كه در اناء بود نجاست خارج از خمر اصابت نكرده است. نجاست خارجيه يعنى خارج از خمر كه اين توضيح و تقييد بود. نجاست خارج از خمر و اينها به اين اصابت نكرده بود. در اين صورت پاك مى‏شود اما اگر اناء به لحم الخنزير بوده باشد نه او پاك نمى‏شود. چرا؟ چرايش را مى‏گويم كه چرا، آن چرايش اين است، سه فرق است ما بين او و اين.
چرا اين است، اين اخبارى كه در ما نحن فيه خوانديم اين در ذهن سائلين اين بود، بما اين كه اين خل در سابق خمر بود و شربش و اكلش حرام بود اين خل به درد نمى‏خورد. چونكه سابقه خمريتى دارد. در ذهن اين بود كه اين را احتمال مى‏دادند كه اين خل شرعا جايز نباشد استعمال اين، حلال نباشد، چونكه اين سابقه خمريتى دارد. و كانّ خمر را بايد محو كرد. خل نمى‏شود كرد. اين در ذهنشان احتمالش بود. روى اين فرض كما اين كه سابقا گفتيم جل الروايات لولا كلها، سوال از حكم تكليفى است كه آيا اين را خل قرار دادن و آن عيب ندارد، عيب ندارد يعنى آن حلال است؟ اينجور نگه داشتن، خل قرار دادن و او را مصرف كردن و خوردن. حلا مى‏شود؟ ائمه عليهم السلام فرموده‏اند عيبى ندارد. منتهى ممكن است اين بعضى سائلين يا اكثرشان اصلا نجاست خمر را نمى‏دانستند، اين سوال را كردند. چونكه نجاست خمر محل كلام بود سابقا گذشت. شايد آنها اصلا نمى‏دانستند كه خمر نجس است. فقط جهت سؤال آنها اين بود كه اين سابقه خمرى دارد حلال مى‏شود يا نمى‏شود؟ ائمه عليهم السلام در اين روايات بيان فرموده‏اند كه سابقه خمريت موجب حرمت خل نمى‏شود. او را نه خل قرار دادنش منعى هست نه اكلش منهى هست. قهرا چونكه خمر نجس است آن چيزهايى كه عادتا به خمر نجس مى‏شود، چونكه عادتا اينجور است صناء خمر، خمر را كه به يك ظرفى مى‏ريزند آن ظرف را نمى‏شويند. اگر به خمر سابق هم نجس باشد همين جور مى‏ريزند. اين از توابع خمر است. چيزهايى كه نجاست خمر است و از توابع نجاست خمر است مثل تنجس اناء يا از توابع انقلاب است مثل صنع و علاج كه در آن نمك بريزند و تكه آهن بريزند ما از اين حليت كشف مى‏كنيم كه آنها هم پاك شده است. چونكه در ذهن سائلين اين بود كه خمريت موجب حرمت مى‏شود يا نمى‏شود؟. امام عليه السلام در اين روايات نظرش در اين است كه سبق حرمت سبق خمريت موجب حرمت نمى‏شود.
و اما اگر شيئى در خمر فرض كنيد بچه بول كرده است، بول هم مستهلك شد. اين بعد خل بشود حلال مى‏شود، نه سائلين از اين سؤال كرده‏اند، نه امام عليه السلام به اين جواب فرموده است. اين خارج از مدلول روايات است. خصوصا على ما ذكرنا در بحث استهلاك گفتيم كه آن مستهلك كه بول است منهدم نمى‏شود على ما هو الدعوى، لالّ دعوى المشهور است. عرفا هم منهدم نمى‏شود. الان هم كه سركه شد آن بول كجا رفت؟ آن يك ليوان بولى كه ريخته شد در اين خمر؟ از اهل عرف بپرس آن كجا رفت؟ به آسمان رفت؟ مى‏گويد نه در همين خل است. خوب وقتى كه در خل شد، خل را نجس مى‏كند. بول كه پاك نشده است. بول كه، خمر پاك مى‏شود به انقلاب، بول كه منقلب نشده است. بول نجس است. اگر آب ماء معتصم بود در بول مى‏ريخت مى‏گفتيم عيبى ندارد او تبعيت حكمى است پاك مى‏شود. شارع حكم كرد به پاكى. بدان جهت بعد آن آب هم برداشتند، برداشتند باز هم پاك است. چرا؟ چونكه آنجا شارع حكم كرده است به طهارت بول طبعا قبل ذالك. و اما در ما نحن فيه كه اينجور نيست. سركه در وقتى كه آن خمر بود نجس بود خمر، بول هم كه ريختند نجس بود. الان هم كه سركه است باز آن بول نجس است، سركه را نجس مى‏كند. فرق نمى‏كند يك قطره باشد يا دو قطره باشد يا دو ليوان باشد. بول اگر نجس شد حكمش اين است. استهلاك هم عدم انهدام شد در موارد استهلاك منهدم نشد همين جور است. علاوه بر اين كه اگر روايات از رواياتى كه هست آنى كه گفتيم اينها نظر دارند به آن خصوصيت خمريه كه سبق خمريه للخل موجب حرمت نمى‏شود در ما نحن فيه اين تنجس خل على القاعده است چونكه بول است اصابت به او كرده است و اما در مواردى كه فرض بفرماييد به او نجسى، پاى مرغى اصابت كرده بود به خمر. پاى مرغ را برداشت اينجا ديگر آن نجس باقى نمانده است سركه را نجس بكند. نجاست اين سركه و عدم طهارت فعليه‏اش به جهت اين است كه اين مورد شمول اخبار نيست. مثل اين است كه اناء از اول به خنزير به لحم خنزير نجس بود. چه جور عند هذا القائل اين مورد شمول آن اخبار نيست اين هم مورد شمول اين اخبار نيست. مورد نظر اين اخبار نيست.
بدان جهت در ما نحن فيه مدعا اين نيست كه خمر يك نجاست ديگر پيدا مى‏كند نجاست عرضى. اشتداد پيدا مى‏كند. هيچ كدام از اينها نيست. كلام ما اين است، چه جور آن انائى كه متنجس به لحم خنزير بود، خمر را در آن اناء ريختند خمر تنجس ديگر پيدا نمى‏كند. نجاستش هم شديد نمى‏شود. بعد كه اين خل مى‏شود پاك نمى‏شود، چونكه مورد شمول اخبار نيست. اين خمرى كه هم پاى مرغ يا پاى گرگ مرده در آن اصابت كرده بود او مورد شمول اين اخبار نيست. چونكه در اين اخبار سائلين از اين جهت سؤال كرده‏اند و امام عليه السلام هم از اين جهت جواب فرموده است. اينكه مرحوم سيد فرمود شرط است كه نجاست خارجى اصابت نكند يعنى نجاستى كه غير نجاست خمريه و توابع نجاست خمريه است، نجاست ديگرى اصابت نكند. و اما خمر ديگر اصابت بكند عيبى ندارد. اين خمر بود در حال خمريت يك ليوان خمر ديگر هم در آن ريختند. آن عيبى ندارد و اما آنى كه از خارج از نجاست خمريه است او نمى‏شود.
سؤال؟... خودش مى‏گويد بابا از اين چاه‏هاى رودخانه آب نخور، اينها بول‏هاى دار الشفا در اين آب‏ها است. خود اين اهل عرف مى‏گويد. در ما نحن فيه آن بول موجود است منتهى متميز نيست. مستهلك شده است يعنى متميز نيست ولى عينش موجود است. بدان جهت در ما نحن فيه اين روايات، سابقا گفتيم مدلول مطابقى اينها همان حليت است. اين طهارت به طبع كشف مى‏شود. اين همه اخبار همين جور است الاّ يك روايتى. در يك روايت ممكن است كسى ادعا بكند كه مدلول مطابقى‏اش اصلا طهارت است. آن كدام روايت است؟ صحيحه على ابن جعفر است. روايت نهمى است در باب سى و يك. آنجا دارد عبد الله ابن جعفر فى قرب الاسناد عن عبد الله ابن حسن عن على ابن جعفر عن ابيه. اين سند صحيح نيست چونكه عبد الله حسن است. ولكن اين روايت را على ابن جعفر در كتابش نقل كرده است و رواه على ابن جعفر فى كتابه اين را نقل كرده است و زاد بدان جهت سند صاحب وسايل هم به كتاب على ابن جعفر سندش همان شيخ است، سندش به شيخ صحيح است و سند شيخ هم به كتاب على ابن جعفر كه صاحب وسايل هم از شيخ نقل مى‏كند به همان سند نقل مى‏كند صحيح است. نه اين كه مى‏گوييم اين روايت در تهذيب است، نه. اين كتاب على ابن جعفر من اوله و آخره سند صحيح دارد شيخ به او. چه تمام رواياتش را ولو نقل نكرده است در تهذيب. سند صحيح دارد اين را در فهرست فرموده است. و صاحب وسايل قدس الله نفسه الشريف همان كتاب را به همان سند از شيخ نقل مى‏كند و سندش هم تا شيخ معتبر است بدان جهت رواياتى كه صاحب وسايل از كتاب على ابن جعفر نقل مى‏كنند معامله صحيحه مى‏شود.
آنجا اينجور است كه سألته، سؤال كردم از برادرم على ابن جعفر مى‏گويد، از برادرم سلام الله عليه، قال سألته عن الخمر يكون اوله خمرا، اولش خمر است. ثم يسير خلا، بعد خل مى‏شود. قال اذا ذهب سكره فلا بعث. وقتى كه سكرش رفت فلا بعث. بعله، سكرش رفت، ديگر آن سكر ندارد كه آن روز هم گفتيم كه مراد ذهاب بالانقلاب است. والاّ در موارد استهلاك باز سكرش باقى است. چونكه قليل است مسكر نمى‏شود در موارد استهلاك. آنجا دارد كه و رواه على ابن جعفر فى كتابه كه اين سؤال كرد ايأكل؟ بعد از اينكه امام فرمود لا بعث. سؤال كرد كه خورده مى‏شود؟ قال عليه السلام نعم. آن لا بعث معلوم مى‏شود كه معنايش حليت اكل نيست. والاّ اگر معناى لا بعث اولى حليت الاكل بود ديگر انّه يأكل سؤال ديگر نمى‏خواست كه اينكه بعد از اينكه امام فرمود لا بعث سؤال مى‏كند از برادرش ايأكل خورده مى‏شود؟ معلوم مى‏شود كه سألته عن الخمر يكون اوله خمرا ثم يسيره خلا قال اذا ذهب سكره فلا بعث، فلا بعث به خود آن خل. يعنى پاك است. لا بعث به مثل ماء الاستنجاء به يعنى پاك است. ممكن است كسى اين را بگويد. ممكن است كسى اشكال كند كه اين لا بعث مربوط به نگه داشتنش است. خمر را چونكه نمى‏شود نگه داشت فسادا خمرى است كه بعد خل مى‏شود، اين مى‏شود نگه داشت، اين عمل جايز است يا نه؟ امام مى‏فرمايد لا بعث، ممكن است اين باشد. و كيف ما كان هر كدام بوده باشد اين ناظر به نجاست خمر و توابع نجاست خمر است و اما چيزهايى كه از نجاست خمرى و از توابع نجاست خمرى و از نجاست خمرى خارج است در آن صورت هم پاك مى‏شود اين روايات نظر ندارد. نه سائلين از اين سؤال كرده‏اند، هم مجبين جواب داده‏اند، اين ايدى را مى‏گوييم. اين توابع خارجى نجاست خمر است كه ثانى الخمر اين كار را مى‏كند. نجاست اناء ولو من القبل بالخمر او را مى‏گوييم همه اينها صحيح و اما اگر نجاستى كه خارج از خمر است اصابت بكند به اين حال كونه خمرا او بواسطه رفتن پاك نمى‏شود كما ذكره السيد.
سؤال؟ آن عيبى ندارد. و اما بول بكنند در آن چه جور؟ كفار نبودند، زمى بودند، بلكه غير مسلمان هم درست مى‏كردند بعد سركه مى‏كردند اگر اين را حمل به صحت بكنيم. بعله، على هذه... الحاصل در اين صورت حكم آنى كه در عروه فرموده است، اگر آنى كه در عروه فرموده باشد ظاهر نبوده باشد كما اين كه گفتيم ظاهر است لااقل كه مورد احتياط است كما ذكرنا. بعد صاحب العروه قدس الله نفسه الشريف مسئله واحده‏اى را از فروعات انقلاب را متعرض مى‏شود. مسئله اولى اين است كه اگر، اين كه گفتيم اين اساس اين فروع است. اگر توجه بفرماييد اگر عنب متنجس شد و زبيب متنجس شد. آن زبيب و عنب متنجس را گذاشته‏اند سركه شد. عنب متنجس بود و زبيب هم متنجس بود، گذاشته‏اند، بعد سركه شد. اين عنب و زبيب متنجس بواسطه سركه شدن پاك نمى‏شود. خوب اساسش همين است ديگر، چون كه انقلابى كه هست مطهريتش على خلاف القاعده است. هر جا ملتزم بشويم احتياج به دليل دارد. آن وقتى كه خرما نجس بود يا كشمش نجس بود، آبى كه به آن ريختند خوب شد نجس. آب شد نجس. بعد آن آب متنجس كه خرما در آن هست يا مويز در آن هست مبدل به سركه شد خوب بشود. نجاستش جايى نمى‏رود. آن ادله‏اى كه دلالت مى‏كرد بر اين كه مضاف اگر نجس بشود، مرق اگر نجس بشود بايد دور ريخته بشود يا فرض كنيد زيت نمى‏شود خورد... و امثال ذالك اينهايى كه در مضاف وارد شده بود روايات كه نجس شد ديگر پاك نمى‏شود فقط آب قليل است كه پاك مى‏شود والاّ ساير القليل، ساير المايعات اگر نجس بشوند، قليل بشوند، كثير بشوند، آنها قابل تطهير نيستند. مقتضايش اين است كه وقتى كه اين آب قليلى كه هست، آب قليل خودش هم ماند مضاف شد، سركه و خرما در آن مضاف كرد، مضافى است مبدل به مضاف ديگر شده است. پاك نمى‏شود. نه شما بگوييد كه آب مانده بود در آبيتش مبدل شد، باز پاك نمى‏شود. چرا؟ چون كه ماء قليل كه متلزم شديم نجس شد پاك مى‏شود بالاتصال ماء المعتصم پاك مى‏شود نه به... خلا او شيئا آخر ماء قليل پاك نمى‏شود. بدان جهت اين مسئله اين تكه‏اش پاك است.
بعد ايشان مى‏فرمايد و كذا، يعنى پاك نمى‏شود اين خل و كذا اذا صار خمرا ثم خلا، اين خل پاك نمى‏شود اذا صار خمرا، آن عنب متنجس و زبيب متنجس اول خمر شد ثم صار خلا، بعد از او خل شد. باز اينجا، اينجور فرموده است، فرموده است كه نه، وقتى كه خمر شد بعد خل شد پاك مى‏شود. چرا؟ چونكه وقتى كه خمر شد تمام نجاست عرضيه رفت از اين مايع موجود. وقتى كه فعلا خمر شد تمام نجاست عرضيه رفت. اگر اين مايع موجود در اين ظرف منقلب به خمر بشود، نجس است. چرا؟ چونكه انائش سابقا به غير خمر نجس شده است. به عنب متنجس نجس شده است. يا به ماء قليل نجس شده است. اين همان است كه خود ايشان اقرار دارند اين صورت را. اگر در همان ظرف خل بشود پاك نمى‏شود طهارت فعليه ندارد. و اما اگر نه بعد از اينكه آن خمر شد در اناء ديگرى ريختند كه او يا پاك است يا متنجس به خمر است مثل اين. ريختند آنجا مبدل به خل شد پاك مى‏شود. اينجا هم الكلام، الكلام بر اين كه، ان عنبى كه فرض بفرماييد در خون بود، در بول بود از بول خارج كرده است، همان مسئله ديگر، اعاده تكرار مى‏شود كه اين روايات ناظر به اين جهت نيستند ناظر بر اين است كه سبقيت خمريه موجب نمى‏شود حرمت خمر را. منافات را حليت خل ندارد. اين روايات فقط در مقام بيان اين هستند.
بدان جهت در اين عبارت عروه بايد يك تفسيرى داشت. اذا كان العنب و طعم متنجسا بغير نجاست خمريه. به نجاسات ديگر نجس بشود. ثم اينها را بگذارند خل بشود، پاك نمى‏شود. نجاست خمريه بوده باشد باز خل بشود ابتداعا باز پاك نمى‏شود اين تكه‏اش تفسير ندارد. تكه بعدى است. نعم اذا صار خمرا ثم خلا، آنجا هم باز نجس مى‏ماند آنجا بايد قيد زد. اذا كان العنب او الزبيب متنجسا بالخمر ثم صار خمرا فلا بعث به، آن ظاهر اين است كه پاك است كما ذكرنا. روى آن اساسى كه چيديم ديگر اينجا جاى حرف است.
بعد ايشان مى‏فرمايد مسئله ديگرى را مى‏فرمايد، فرع ديگرى را، آن فرع ديگر هم اين است كه اگر فرض كنيد سكريت از، مسكريت از خمر رفت ولكن لا بالانقلاب بلكه بالاستهلاك. فرض بفرماييد يك ليوان خمر را انسان ريخت در دوغ. دوغى كه مى‏خواست بخورد. ديگر يك ليوان از آن دوغ كه مى‏خورد ديگر مست نمى‏شود سكر رفت. يا فرض كنيد در آب ريخت كه ديگر آن يك ليوان كه بخورد مسكر نمى‏شود يا فرض كنيد يك جورى كرد، نان درست كرد. خمير مى‏كرد به اين خمير ريخت كه خمر را ريخت ديگر وقتى كه نان درست كرد آن خمر سكر، نان كه سكر نمى‏آورد. ايشان مى‏فرمايد در اين صورت پاك نمى‏شود و حكم تكليفى‏اش هم اين است كه نمى‏شود او را خورد. هم نجس است و هم نمى‏شود او را خورد. چرا؟ و الوجه فى ذالك ما ذكرنا. كه اولا اين روايات دلالتى به صورت استهلاك يا به صورت انتزاع كه سكرش برود و اسمش عوض بشود ندارد اين روايات. چون اطلاق ندارد اينها ناظر بر اين است كه خود خمر... شده است. ذهب سكره و ذهب اسمه للقلب، چونكه قلب شده است به علاج. اولا اينجور گفتيم و اما در موارد استهلاك و انتزاج گفتيم اسمش قلب نشده است منتهى الان خمر هم تشريف دارد در اين... ولكن مستهلك است يا در دوغ هست جايى نرفته است خمر، منتهى مستهلك است. آنى كه در دوغ است خمر است. آنى كه در نان هست فعلا هم مسكر مايع بالاصاله است. بدان جهت گفتيم روايت نمى‏گيرد اصلا.
سؤال؟ عرض كرديم آب را شارع فرموده است، عرض مى‏كنم بر اين كه اما مسئله ماء... در بحث استهلاك بحث كرديم كه شارع گفته است ماء قليلى كه كر است تبول فيه الدواب... هر چه سرش بيايد پاك است. آن آب پاك است اين تبعيت حكمى است. يعنى بول ديگر حكم بولى ندارد. ولكن در غير الآب ما اين حرف را نمى‏گوييم. اگر يادتان بوده باشد گفتيم اگر كسى ملتزم بشود كه استهلاك انهدام موضوع مى‏آورد او بايد ملتزم بشود به چيزى كه انسان به فطرة المتشرعه به او نمى‏تواند ملتزم بشود. او چيست؟ براى شما هم يك دفعه بازگو كنم و آن اين است كه فرض بفرماييد چند تا فضله موشى ده تا فضله موشى در يك گونى گندم بود. خودمان هم ديده‏ايم، يا بيست تا سى تا، پنجاه تا فضله موش، خودمان ديديم. اين گونى را با همين نحو داده‏ايم به آسياب. آرد كردند. خوب بيست تا فضله، پنجاه تا فضله موش مستهلك مى‏شود در آرد يا نمى‏شود؟ بلا اشكال، كسى نمى‏تواند در اين شك كند. اين مستهلك مى‏شود. بعد هم آمديم اين آرد را كه در آن فضله موش مستهلك است خمير كرديم آب ريختيم. آن نان را خوردن چه جور است؟ اين خمير پاك است يا نيست؟ اگر استهلاك انهدام موضوع باشد پاك است. چرا؟ استهلاك انهدام موضوع است. موضوع فضله رفته است، فضله‏اى نداريم كه. بدان جهت به اين آبى كه ريختيم در اين آرد نجس اصابت نكرده است، چون كه فضله نيست كه. منهدم شده است او. با وجود اين كه گفتيم فطرت هيچ متشرعه‏اى قبول نمى‏كند اين را. اين معلوم مى‏شود بر اينكه استهلاك انهدام موضوع نيست. گم شدن موضوع است، فرق است ما بين انهدام موضوع و گم شدن موضوع. استهلاك گم شدن موضوع است. بدان جهت در اين مورد روايات اطلاق ندارد. چرا؟ چونكه وقتى كه خمر را نان پختيد يا دوغ ريختيد مسكر گم شده است نه اين كه رفته است منهدم شده است. بدان جهت اين روايات نمى‏گيرد، اين حرف اول ما. اگر روايات كسى گفت مثل شيخنا... بگويد كه نه روايت اطلاق دارد. مقيد داريم. مقيدش چه چيز است؟ مقيدش آن رواياتى است كه وارد شده است در وقوع قطره‏اى از خمر در آب. در مرق، به آنها هم احتياج نداريم. خود قولهم عليهم السلام ما اسكر كثيره فقليله حرام او مى‏گيرد. در ما نحن فيه اين قليل الخمر در اين ليوان هست ولو يك رأس... چونكه يك ليوان خمر ريخته است. آن فقليله حرام مى‏گويد حرام است. حرام كه شد حكم به حليت نشد، معنايش اين است كه نجس است. چونكه طهارت از حليت استفاده مى‏شد. پس على هذا در ما نحن فيهى كه هست در مسئله ثانيه اگر چيزى در خمر بريزند يا خمر را در شيئى بريزند، ثانى مثل دوغ، اولى در آرد ريختن و خمير ريختن. جورى بريزند كه اين ذهب سكره بالاستهلاك بشود، و گم شدن موضوع بشود او فايده‏اى ندارد، پاك نمى‏كند و حلال هم نمى‏كند و الحمد الله رب العالمين.