جلسه 647

* متن
*

بسم الله الرحمن الرحيم.
موضوع درس: خارج فقه بحث طهارت.
شماره نوار:647 ب‏
نام استاد: آيت الله تبريزى.
تاريخ:1370
توسط دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم واحد صوت.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم.
كلام در اجب بود. عرض كرديم اجب تارتاً متعلّق مى‏شود به عمل. عامل عملى را كه اتيان كرده است اجب به آن عمل پيدا مى‏كند و اخرى اجب متعلّق بالنّفس مى‏شود. عامل و انسان خودش را عبد مدلّل مى‏داند براى خداوند متعال. و مى‏گويد نعم العبد هستم پيش خداوند. بهترين عبدها هستم پيش خداوند. انسان وقتى كه دو تا ولد داشته باشد، به يكى خيلى عنايت داشته باشد كه هميشه مراعات مى‏كند، مى‏گويند ولد المدلل. اين شخص هم خودش را عبد مدللى حساب مى‏كند پيش خداوند متعال و مى‏گويند بهترين عباد هستم براى خداوند.
عرض كردم اينهايى كه گفته بودند يعنى بعضى‏ها نقل شده بود كه اجب در عمل مبطل عمل است. در كلام اينها دو احتمال است. احتمال اول اين است كه اينها ملتزم بشوند. چه جورى كه ريا در عمل مقبوض مى‏كند عمل را چون كه ريا عنوانى است كه عمل را مقبوض مى‏كند. چه جور تشريع در عمل، عمل را مقبوض مى‏كند، اينها هم ملتزم بشوند كه اجب در عمل آن عمل را محرّم مى‏كند تكليفاً. عملى كه به او اجب داخل مى‏شود، آن عمل، عمل حرام است. محرّم است و بما اين كه محرّم است تقرّب نمى‏شود با او كرد. چون كه فعل حرام است. كما اين كه با عمل ريايى يا عمل تشريعى نمى‏شود قصد تقرّب كرد. روى اين كه فعل حرام است لا تصلح عبادتاً. آن عمل...بدان جهت بايد او را تكرار كند. يا بايد اين را ملتزم بشوند، يا ملتزم بشوند اجب در عمل، عمل را محرّم نمى‏كند. ولكن شرط صحّت عمل شرعاً عدم دخول الاجب فيه است. عدم تعلّق الاجب به است. اگر اجب متعلّق به عمل شد و داخل در عمل شد، مثل اين است كه انسان در صلاة قهقهه كرده است. چه جورى كه قهقهه مبطل عمل است و مبطل صلاة است، در ما نحن فيه هم اين اجب مبطل است. يعنى فقط حكم وضعى. يكى از اين دو تا را بايد بگويند. والفرق بين الوجهين چيست كه كسى بگويد اجب عمل را حرام مى‏كند؟ يا اجب شرط صحّت عمل خلوّ از اجب است و عدم تعلّق الاجب به ذالك العمل است. فرقش اين است اگر وجه مبطليّت به اجب را اين شخص التزام به حرمت عمل فهميد، و ذكر كرد، بايد تفصيل بدهد ما بين الاجب المقارن و المتأخّر. بگويد اجب مقارن مبطل عمل است و امّا الاجب المتأخر او ليس مبطلٍ. و الوجه فى ذالك اين است كه در بحث بيع فضولى و شرط متأخّر بيان كرديم. در احكام تكليفيه كشف نمى‏شود به كشف حكمى. يعنى شارع بخواهد الان بر فعلى كه در ماه گذشته انسان اتيان كرده است و آن فعل تمام شده است، الان آن فعل را حرام كند. اين غير معقول است. لغو است. فعل قبل حصوله منع مى‏شود و تحريم مى‏شود يا ايجاب مى‏شود يا استحباب به او متعلّق مى‏شود يا اباهه به او متعلّق مى‏شود كه مباح است موجود بكن. واجب است بايد اتيان كنى. حرام است نكن يا مكروه است كه بهتر است كه نكنى. و امّا در صورتى كه عمل منقضى بشود بعد از انقضاء العمل فعلاً او تركاً منقضى بشود زمان عمل. بخواهد به عمل ماضى الان تكليف كند و او را الان حرام بكند يا واجب بكند يا مباح غير معقول است. يصبح الاقواء. چون كه انّ فعل الماضى قد مضى امّا بالوجوب بالفعل او التّرك او قابل تبديل نيست. بدان جهت آن كشف حكمى در احكام وضعيه متصوّر است. چه جورى كه گفتيم ممكن است انسان ملكيّت مال را جعل كند بر شخصى از زمان متأخّر در باب وصيّت اين جور است ديگر. در باب وصيّت مى‏گويد
بعد از مردن من اين خانه ملك زيد است. اوصيته لزيد. ملكيّت من حين موت را الان اعتبار مى‏كند براى زيد. تا مادامى كه نمرده است ملك خودش است. وقتى كه مرد ملكيّت كه مبدأش موت خودش است، آن ملكيّت را به زيد داده است و وصيّت هم نافذ است. چه جور ممكن است مبدأ ملكيّت را از مستقبل قرار داد. مثل اين كه كسى خانه‏اش را اجاره مى‏دهد از اول فروردين كه مى‏آيد. الان تمليك مى‏كند منفعت آن خانه را. ولكن مبدأ ملكيّت اول فروردين است. چه جورى كه مى‏شود ملكيّت مبدأش را زمان متأخّر قرار داد، ممكن است زمان ماضى قرار داد. اگر دليل باشد ملتزم مى‏شويم. در موارد كشف حكمى شارع حكم مى‏كند كه اين..از ماه گذشته كه عقد واقع شده است فضولاً، وقتى كه مالك اجازه كرد آن عقد را اجازه مى‏كند. و شارع هم مى‏گويد از آن زمان اين خانه داخل ملك مشترى شده است. الان جعل مى‏كند ملكيّت را بعد از اجازه. ولكن مبدأ ملكيّت از سابق است. اين عيبى ندارد. در احكام وضعيه جعل بر امر سابقى حكم وضعى را الان جعل كند و لكن مبدأ مجعول از سابق باشد اين عيبى ندارد. ولكن در احكام تكليفيه اين معقول نيست. بدان جهت نمى‏شود حرام كرد فعلى را كه الان زمانش گذشته است امّا بالوجود او التّرك اين حرمت را متعلّق بر فعل يك ماه قبل كرديم. اين غير معقول است. يا اباهه يا وجود. فرقى نمى‏كند. بدان جهت اگر موجب فساد العمل بالاجب حرمت تحريم عمل اجبى بود، عمل اجبى آن وقتى است كه اجب حين العمل است. آن وقت آن عمل حرام است، فاسد مى‏شود و مقبوض مى‏شود. و امّا اگر عمل خالصتاً و مخلصتاً خاليتاً من الاجب موجود شد و زمانى از او گذشت. بعد گفت كه انصافاً خيلى كار مهمى كرديم براى خداوند. اجب بعد آمد برايش. اين عمل سابق را حرام نمى‏كند. بدان جهت وجهى ندارد عمل سابق فاسد بشود.
سؤال؟ آن غافل بود ديگر. غافل كه تكليف ندارد. آن اجب مقارن مى‏شود. كلام در ما نحن فيه اين است در صورتى كه اين فعل به غير اجبٍ صادر شده است خالصتاً، مخلصتاً، خاليتاً من كلّ سمعةٍ و اجب و غير ذالك و رياءٍ بعد همين جور است ديگر. گفت عجب كار مهمى كرديم براى خدا و اين اجب در عمل پيدا شد، اين ديگر عمل سابق حرام نمى‏شود تا فاسد بشود. غايت الامر اجبى كه مقارن با عمل است، عمل را باطل مى‏كند. عمل با قصد قربت موجود شده است و صحيح است. پس اين قايل كه اجب را حرام بداند در عمل، و روى حرمت عمل اجبى بگويد عملى كه در او اجب است مثل عمل تشريعى است، مثل عمل ريائى مقبوض است و او نمى‏تواند صحيح بشود و قصد تقرّب به او بشود، اين بايد تفصيل بدهد ما بين اجب مقارن و اجب متأخّر. و امّا به خلاف آن كسى كه بگويد نه حكم تكليفى نيست. عمل حرام نمى‏شود. شرط صحّت عمل اين است (قطع نوار)
اگر گفته بشود بر اين كه اجب چه جورى كه ساير امور را شارع شرط قرار مى‏دهد بر صحّت العل عدم الاجب را و عدم التعلّق الاجب بالعمل را شرط قرار داده است در صحّت عبادات. اين را اگر كسى بگويد مى‏تواند بگويد اجب متأخّر و اجب مقارن هر دو مبطل است. حيثٌ كه شارع كما تقدّم مى‏تواند امر متأخّر را شرط قرار بدهد بر صحّت امر متقدّم مثل غسل را كه ليلاً زن مستحاضه مى‏كند در صومى كه روز گرفته بود بر او شرط است. اين ممكن است. عيبى ندارد. ولكن دليل مى‏خواهد. كلام ما اين است اين رواياتى كه در باب اجب وارد شده است از اينها نه حرمت فعل اجبى استفاده مى‏شود يعنى اگر عبادت در او اجب داخل شد ولو مقارناً آن عمل عبادى مقبوض واقع مى‏شود. ديگر نمى‏شود قصد تقرّب كرد. نه اين معنا استفاده مى‏شود، نه هم اين معنا استفاده مى‏شود كه شارع براى عبادات شرطى قرار داده است در صحّتشان و سقوط التّكليف بها شرطى قرار داده شده است كه ان لا يدخل فيها او يتعلّق بها اجب الفاعلى. آنى كه از روايات استفاده مى‏شود اين است كه اين اجب در عمل و اجب الشّخص بعمله موجب مى‏شود عملى را كه اتيان مى‏كند، عمل اگر عمل عبادى بوده باشد موجب مى‏شود كه حبط الثّواب را. آن ثواب على العمل كه تفضّلى بود من قبل الله سبحانه، آن ثوابى كه هست آن ثواب از بين برود. يا آن ثواب فايده ندهد. درست توجّه كنيد. دو تا مطلب است. يك وقت اين است كه آن ثواب نمى‏دهد خداوند. مى‏گويد برو پى كارت. مثل آن پسرى كه ديروز مثال مى‏زدم. از پدرش مطالبه اجرت مى‏كند. خداوند متعال ثوابى به او نمى‏دهد. عملش خالى از ثواب است. يا اين كه نه باز خداوند ثواب آن عمل را مى‏دهد. ولكن حساب مى‏كند. محاسبه مى‏كند با اين مكلّف جميع اعمالش را و جميع معاصى‏اش را. جميع اعمال تقصيراتى كه از اين سر زده است، همه‏اش را حساب مى‏كند. مى‏گويد الان كه پاى حساب آمد، اجب كرديم و نعم العبد بوديم پاى حساب...اين عمرى كه صرف كرده‏اى از زمان بلوغ تا زمان الموت اين اعمالى كه از تو صادر شده است، همه‏اش را بايد حسابش را بدهى كه همان سخت‏گيرى است. اين هم باشد عبد در هلاكت است. اگر دومى باشد انسان در هلاكت است. لو لا فضل الله و رحمته عليكم ما ذكى منهم احد. حصر، حصر حقيقى نيست. نوع مردم ما ذكى منهم خطاب به مردم است. اين مردم هيچ كدام خلاص نمى‏شوند. بدان جهت از اين كه خداوند متعال عبد را محاسبه به تمام الاعمالش كند به رحمت و عفرانش اغماض نكند از عبد، از اين تعبير به سوء الحساب مى‏شود. شخصى كه اجب دارد مبتلا به سوء الحساب مى‏شود. كه اگر اجب پيدا كرد در نفسش كه نعم العبد هستم من يا در اعمالش اجب پيدا كرد خداوند متعال اين شخص را حساب مى‏كند به آن اعمال. نه اين كه ثواب نمى‏دهد. نه اين ثواب دارد. امّا اعمال ديگر هم بايد حساب بشود. بدان جهت خداوند كه غفور است، رحمان است، اغماض مى‏كند، رئوف على العباد است، به آن نظر لطف و مرحمت....عباد را كه حساب خواهد كرد انشاء الله، اين شخص از آن نحو از رأفت و رحمت و عنايت و فضل محروم مى‏شود. بايد حسابش را دقيق از اين اعمالى كه در دنيا از او صادر شده است حساب آنها را بدهد. يا مدلول بعضى روايات اين است كه باز نتيجه‏اش اين است كه ثواب براى خودش نمى‏ماند. چون كه موازنه است ديگر. وقتى كه سيّعات بيشتر شد از حسناتى كه هست، ديگر ثوابى كه يدخله الى الجنّه و يخرجه من النّار ندارد. بدان جهت مستفاد از روايات احد الوجهين است. يا اين كه اصل اين عمل ثواب ندارد، اجب در عمل، يا اين كه باعث مى‏شود خداوند متعال حسابى را بكند كه حساب شديد است. آن حساب، حساب دقيق است نسبت به اعمالش، آن وقت خودش را به هلاكت انداخته است. اين كه در روايات دارد كه و الاجب من المهلكات از مهلكات است، همين است. انسان مبتلا مى‏شود به اين معنا.
و اين در روايت هم دارد بر اين كه در باب 23 از ابواب مقدمات العبادات، تحريم الاعجاب بالنّنفس. امّا اعجاب بالنّفس او قابل تعلّق تكليف نيست. چون كه او صفت نفسانى است. آن صفت نفسانى متعلّق تكليف نمى‏شود. آنى كه متعلّق تكليف است بايد فعل بشود. آنى كه متعلّق تكليف مى‏تواند بشود بخل نفسانى نيست آن صفات ضميمه است. انسان بايد او را ازاله كند. اجب را بايد ازاله كند. بايد يعنى صفت ضميمه را بردارد. الاّ انّه بخلى كه حرام است، بخل عملى است. چون كه بخيل است زكاتش را نمى‏دهد. خمسش را نمى‏دهد. آن حقوق واجبه را ادا نمى‏كند كه در روايات دارد كه هذا هو البخيل همين شخص است. بخل، بخل فعلى است كه اينها جايز نمى‏شوند و امّا آن صفت نفسانى كه در نفس مى‏شود، او قابل تكليف...صفت ضميمه است. اين اجب هم همين جور است. اگر بخواهد اجب متعلّق تكليف بشود، بايد شارع واجب كند ازاله اين اجب را كه ديروز گفتيم. درمانش را گفته‏اند. انسان فكر كند در عظمت خداوندى و نعم الهى و در حقارت و فقر ذاتى خودش فكر كند كه هيچ چيزش از خودش نيست. همه من نعم الالهى هستند، اجب قهراً مرتبت مى‏شود. آنى كه واجب مى‏شود او تفكّر است فى ما يزيل هذا. در روايات هم ندارد كه وجوب او معنايش اين است چون كه صفت...است عقل مستقل است كه بهتر است او از بين برداشته بشود. در اين باب 23 تحريم الاعجاب من النّفس بايد اعجاب عملى بشود به اعجابى كه عبارت از صفت نفسى است. تحريم الاعجاب بالنّفس و بالعمل و الادلال به.
روايت 3 اين جور دارد، در روايت 3 كه هست، اين جور است كه كلينى قدس الله نفسه الشّريف نقل كرده است از على ابن ابراهيم عن محمد ابن عيسى ابن عبيد عن يونس عن بعض اصحابه. روايت من حيث السّند مرسله است. از مرسلات يونس است كه جماعتى آنها را معتبر مى‏داند يونس ابن عبد الرّحمان. عن ابى عبد الله (ع) قال، قال رسول الله (ص) فى حديثٍ قال موسى ابن عمر ادريس اخبرنى..اذا اضربه ابن آدم...عليه. خبر بده از من از گناهى كه اگر ابن آدم او را مرتكب بشود، ديگر به او..احاطه دارى. قال اذا اعجبته نفسه واستكثر عمله. عملش را هم خيلى مهم و زياد حساب كند...فى...ضمّه معصيّتى كه كرده است مى‏گويد بابا اين چه است كه كرديم. همه گناهان همين باشد خيلى خوب است. من خوشحال مى‏شوم. تحصيل ذنبى است كه كرده است. از آن چيزهايى است كه خداوند متعال را به غضب بياورد درباره عبد كه غضبش را نازل كند يعنى عذابش را...و قال قال الله عزّوجل لداوود يا داوود بشرّ مذنبين و...الصّدّقين يا داوود بشارت بده به آن گنهكارها و بترسان صدّيقين را. قال كيف ابشّر المذنبين و...الصّديقين؟ عرض كرد يا رسول الله چه جور به مذنبين بشارت بدهم و به صدّقين...كنم او را؟ قال يا داوود! بشرّ المذنبين انّى اقبل التّوبه و اعفوا عن الذنب. من قابل توب هستم. قابل الذّنوب هستم. و...ان لا يعجبوا باعمالهم. به اعمالشان اجب پيدا نكنند. فانّه ليس عبدٌ ان...للحساب الاّ هلك. عبدى نيست مگر اين كه من او را روى حساب گذاشتم، حساب دقيق، مستحق آتش مى‏شود. خسراتش و معاصى‏اش و تقصيراتش غلبه پيدا مى‏كند. بدان جهت مى‏گويد ليس عبدٌ...للحساب الله هلك. نه معنايش اين است كه آن اعمالشان باطل هستند و قضا دارد. اين روايت اينها را دلالت ندارد. و ساير الرّوايات. اين به جهت اين است و در روايات هم كه ذكر شده است كه اعجاب از مهلكات است معنايش معلوم شد. براى اين كه آن اعمالى كه هست ولو صحيحه است، تكليف ساقط شده است. حتّى ثواب هم به آنها داشته باشد. ولكن سيّعاتش بيشتر مى‏شود.
بدان جهت مى‏گويد كه در آن روايت ديگر همين جور است. روايت 12 است در همين باب. برغى قدس الله نفسه الشّريف اين روايت را نقل كرده است عن ابيه از پدرش در محاسن عن ابن ابى عمير يا برغى خودش از ابن ابى عمير نقل كرده است عن منصور ابن يونس برزخ است عن ابى همزة السّمالى است. روايت سندش لا بعث به. عن ابى عبد الله (ع) او على ابن الحسين (ع) قال رسول الله (ص) فى حديثٍ ثلاثٌ مهلكات...بنفسه. كه معلوم شد كه چه جور مهلك مى‏شود و اين مهلك بودنش ربّما اصلاً معصيت مى‏كند. اعجاب...بنفسه خيال مى‏كند كه كار خوب كرده است. در آن روايت هم اين جور است، در روايت 5 در اين باب عن على ابن ابراهيم عن ابيه عن على ابن...عن احمد ابن عمر الحلال. احمد ابن عمر الحلال كه شيره فروش يا خمر فروش است. عن على ابن سويد بعيد هم نيست كه اين على ابن سويد ساعى بوده باشد كه معتبر است. از اصحاب امام رضا سلام الله عليه بود. عن اب الحسن (ع) به قرينه احمد ابن عمر حلّال. قال سألته عن الاجب الّذى يفسد العمل سؤال كردم از اجبى كه عمل انسان را فاسد مى‏كند. فقال الاجب درجات منها ان يزيّن الاجب للعبد سوء عمله فيراه حسناً فيؤجبه. زينت داده مى‏شود براى عبد سوء عملش ان يزيّن الاجب للعبد سوء عمله فيراه حسناً فيؤجبه. مى‏بينيد كه مثلاً فرض كنيد در يك جايى يك تحقيرى، يك چيزى كرده است نسبت به شخصى. مى‏گويد ببين چه كار مهمى كرده‏ام. آن شخص بزرگ اين جور را تحقير كردم. اين كار خلاف شرع كرده است. اجبش خودش را چون كه مقامش را بيشتر مى‏بيند، بالاتر مى‏بيند كه من از همه بالاتر هستم، اين باعث مى‏شود كه عمل سوء را حسن ببيند. و يحسب انّه يحسن..كار خوب كرده است...و منها عن...اين هم اجب بالنّفس است...بربّه فيمنّ على الله عزّوجل و لله علىّ فيه المن. خدا منّت گذاشته است و تو را هدايت داده است. اين به خدا منّت مى‏گذارد. اين شخص يا استحقاق تفضّلش از بين مى‏رود به واسطه اين اجب يا اين كه فرض بفرماييد كه اعمالش به سوء الحساب مبتلا مى‏شود و به هلاكت مى‏افتد.
بدان جهت در آن صحيحه عبد الرّحمان ابن حجّاج در باب 22 روايت 7 است. صدوق در خصال نقل مى‏كند عن ابيه عن سعد ابن عبد الله عن احمد ابن ابى عبد الله عن ابيه عن سفوّان ابن يحيى عن عبد الرّحمان ابن الحجّاج عن ابى عبد الله (ع) قال، قال ابليس اذا استكملت من ابن آدم فى ثلاثٍ وقتى كه در حقّ ابن آدم از سه تا امر كامل كردم آنها را خاطر جمع شدم كه اينها را دارد لم ابالى ما عمل ديگر عملش چه كار مى‏كند، به كارهايش كارى ندارم. اين كه مى‏گويند اشخاصى هست كه شيطان از ناحيه عمل نمى‏تواند او را...بكند از ناحيه نيّت و از ناحيه قصد او را به هلاكت مى‏اندازد، اين هم از آن موارد است. فانّه غير مقبولٍ منه. چرا من به اعمالش نگاه نمى‏كنم، چون كه اعمالش مقبول نيست. مقبول نيست يعنى در مقام اعطا الاجر. مقبول نيست دو تا احتمال دارد. يا اجر ندارد يا اجر آنها فايده ندارد. چون كه... بيشتر از آنها مى‏شود. اذا استكثر عمله وقتى كه عبدى عمل خودش را خيلى حساب كرد، همان سوء الحساب مبتلا مى‏شود و نسى ذنبه توبه هم كه نكرده است. گناهانش را از ياد برده است يعنى عملاً توبه از آنها نكرده است. چون كه مى‏گويد عمل‏هاى بزرگى دارم و دخل الاجب، اجب به او داخل بشود از اين خاطر جمع هستم كه اين را در جهنّم ملاقات خواهم كرد. نجاتى به اين شخص نيست به آن بيانى كه عرض كردم. حتّى اعمالى كه اتيان كرده است ثواب هم داشته باشد. نجاتى برايش نيست. چون كه در مقام موازنه و من خفّت موازينه فامّه هاويه همان جا است. مركزش آن جا است و آن جا شيطان ملاقات خواهد كرد. خاطر جمع هست از او. بدان جهت در ما نحن فيه در اين روايات مباركات چيزى بوده باشد كه دلالت كند اعاده لازم است، قضا لازم است، شرط صحّت عمل است، يا عمل خودش مقبوض است، خود آن عمل انسان را به آتش مى‏برد. خود آن عمل عبادت...به آتش مى‏برد، اين جور نيست. مجموع اعمال است كما فى الرّوايات.
سؤال؟ چون كه انسان عاقّ الوالدين بشود عوام‏ها هم مى‏دانند. شما چرا مى‏پرسيد اين جا. عاق الوالدين بشود اعمالش مقبول نيست. نه اين كه نمازهايش را بايد اعاده كند چون كه عاق الوالدين بود. قبول در مقام اين است كه آن ثوابى يا، سؤال؟ اعمالش، صلاتش، صومش ديگر. شارب الخمر روايات معتبره‏اى صحيحه است شارب الخمر لا يقبل منه صلاةٌ و لا صوم الى اربعين يوماً. روايات معتبره است. نه اين كه آن چهل روز را بايد قضا كند. يك دفعه شراب خورده است آن نمازهايش هم باطل است. اين جور نيست.
در ما نحن فيه اجب در ما نحن فيه اين نحو را مى‏شود. ثواب را از بين مى‏برد. مقبول نمى‏شود. يك روايتى دارد كه از آن روايت ربّما گفته مى‏شود كه نه عمل مقبوض است. عمل باطل مى‏شود. روايت 4 است در اين باب. در باب 32. عن على ابن ابراهيم عن ابيه عن ابن ابى عمير عن عبد الرّحمان ابن حجّاج عن ابى عبد الله (ع) انّ الرّجل...فينمّ عليه. مردى گناه مى‏كند. بعد پشيمان مى‏شود. و يعمل العمل و يسرّه عمل اتيان مى‏كند بعد خوشحال مى‏شود فيسرّه ذالك فيتراها ان حاله تلك. آن وقتى كه معصيت مى‏كرد پشيمان شد، چه جور شكسته وار شد. حالش اين بود كه خدايا بر من رحم كن. تو بگذر از معصيّت من. اين جور بود ديگر. از آن حال مى‏گذرد. عقب مى‏افتد. مى‏گويد بله عمل خوبى كردم. اجب است. آن جا دارد...تكون على حاله تلك در آن حاليكه معصيت كرده بود، تندّم كرده بود در آن حال بودنش خيرٌ له من...فيه از آن حالى كه برايش داخل شد بهتر است. خوب آن معصيت بود. آن معصيت آن جورى از اين عبادت بهتر است. خوب معلوم شد كه اين دلالت ندارد به...يعنى فايده‏اى برايش ندارد. آن حال توبه بعد از معصيت نجات مى‏دهد او را از آتش. ولكن عمل صالح بكند در او اجب داشته باشد، او مبتلا به...حساب مى‏شود كه نجاتش نمى‏دهد. اين خير به حسب حالتين است. نه اين كه اين عمل خير است از آن عمل معصيت خير است از اين. آن هم بود باز دلالت نكرد. چون كه پشت سر آن معصيت توبه كرده است. توبه واجب است. لوجه الله توبه كرده است. مستحق مصوبت است. الاّ انّه اين روايت راجع به حال شخص است كه فايده مى‏دهد يا نمى‏دهد اين عملى كه در حال اجب كرده است مى‏فرمايد آن توبه بعد المعصيت منفعت مى‏دهد به شخص ولكن اين حال منفعت نمى‏دهد.
در يك صحيحه ديگر باز مال عبد الرّحمان ابن حجّاج است. روايت 2 است. قلت لابى عبد الله (ع) ان رجل يريد العمل و هو خائفٌ مشرك. معصيت مى‏كند. ولكن مى‏ترسد. خيلى اميد هم دارد كه خدا ببخشد. ثمّ يعمل شيئاً من...و دخل فيه اجب فيه...فقال هو فى حاله الاولى و هو خائفٌ من الله احسن حالاً منه فى حال اجبه. چون كه در حال اجب اگر بوده باشد و ببيند حسابش، حساب شديد است. و حساب...است. خداوند متعال همه ما را به لطف و عنايت خودش و به رحمانيت خودش موفق كند به اعمال خالصه من...و نجات بدهد از آن آتش كه بعيد كرده است به او مضربين را. و الحمد الله ربّ العالمين.