جلسه 1017

* متن
*

بسم الله الرحمن الرحيم.
موضوع درس: خارج فقه بحث طهارت.
شماره نوار:1017 آ
نام استاد: آيت الله تبريزى.
تاريخ:1374
توسط دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم واحد صوت.
عرض كرديم در صلاة على الميت ستر عورت شرط نيست. فقط ستر عورت حكم تكليفى دارد. كه اگر در بين ناظر محترمى بوده باشد. ناظر محترم يعنى ولو بچّه مميز. اگر اين جور بوده باشد، شخص بايد عورتينش را ستر كند. اين حكم فقط حكم تكليفى است. و امّا آن ناظرى كه محترم نيست مثل سبيعى كه شيرخوار است يا يك سال و اينها دارد كه چيزى نمى‏فهمد، ستر از آنها لزومى ندارد.و كذا از ساير حيوانات و امثال ذالك. مترتّب مى‏شود بر اين حرف دو تا امر. امر اول اين است كه اگر در ما نحن فيه ناظر محترمى بوده باشد كه شخص مكلّف است ستر كند عورتش را از او. مع ذالك بر ميّت نماز مى‏خواند مكشوف العوره. صلاتش صحيح است. چون كه در صلاة ميت ستر عورت شرط نيست. يك خلاف شرعى كرده است بر اين كه عورتش را نپوشانده است. اين حكم تكليفى را مخالفت كرده است. مثل كسى كه در صلوات يوميه نماز مى‏خواند. در حال نماز به نامحرم نگاه مى‏كند. اين ضررى به صلاة ندارد. آن حرام ديگرى است. اين هم واجب ديگرى است ستر العوره كه او را ترك كرده است. اين يك امر. و يك امر ديگر در ما نحن فيه اين است گفتيم اگر شخص بخواهد به ميتى نماز بخواند كه خودش ساتر ندارد و نمى‏تواند بر اين كه ساتر تهيّه كند، و ناظر محترم هم در معرض ناظر محترم است. گفتيم در اين صورت بنشيند و نشسته نماز ميت بخواند. با يدينش قبل را ستر مى‏كند.
و امّا آن يكى آن هم مستور بالعرض است. اگر عدّه بوده باشند آنها هم جلوساً نماز مى‏خوانند. در صورتى كه شخص مى‏تواند در حال قيام اتيان كند صلاة را چون كه مكشوف العوره است و ناظر محترم است. و نه هم جماعتى كه هستند آنها تويشان كسى است كه ساتر داشته باشد كه بر او واجب بشود. همه عورات هستند. گفتيم در اين صورت اگر متمكّن نيست كسى از ستر العوره و ناظر محترم هم هست، معرض ناظر محترم است، نشسته صلاة ميت مى‏خواند. قيام گفتيم در صلاة ميت شرط است. خب كسى اشكال بكند در ما نحن فيه نشسته نماز مى‏خواند. صلاة ميت شرطش را ندارد كه آن شرط قيام است. گفتيم از روايات استفاده مى‏شود كه بايد قائم بشود كما سيعتى. جوابش اين است كه ما نحن فيه داخل باب تزاحم است. تزاحم بين التّكليفين. اين شخص يك تكليف دارد حكم تكليفى كه بايد عورتينش را از ناظر محترم ستر كند. يك تكليفى هم دارد بر اين كه در ميّت صلاة بخواند. هر كدام از تكليفين را مى‏تواند انتصال بكند. مثل اين كه بنشيند. دستهايش را هم بگذارد و نماز نخواند. و مى‏تواند نه ايستاده نماز بخواند. مكشوف العوره چون كه شرط صلاة نيست. ولكن تكليف ستر از ناظر محترم را مخالفت كرده است. جمع بينهما را قادر نيست. وقتى كه جمع بينهما را قادر نشد، در ما نحن فيه دو تا حرف داريم. حرف اول اين است كه علم داريم صلاة بر ميت در اين حال ساقط نيست كه ميت را بدون صلاة بگذارند. اين يك حرف. خصوصاً بر اين كه آن دليل قيام يك همين جور اطلاقى ندارد كه در هر حال قيام در صلاة الميت شرط است كما سيعتى. اطلاق هم داشته باشد، علم داريم كه در اينها كه ميت را بى صلاة دفن كنند اين جور نيست. چون كه مصلّى كاشف العورت است. يك علم ديگر داريم كه صلاة عن قيامٍ بر ميت خواندن اهم از ستر عورت از ناس نيست. اين را مى‏دانيد. اين ستر عورت از ناس كه حيثيت شخص است يا او مقطوع الاهميه است يا محتمل الاهميه على اكثر. روى اين حرف كه صلاة ساقط نيست و ستر عورت اهم است، نتيجه اينها
مى‏شود كه جالساً صلاة ميت خوانده بشود. اين باب تزاحم به ضميمه دو تا امر كه صلاة ميت رأساً ساقط نيست و يكى هم صلاة ميت قياماً اهم نيست از ستر العورة تكليفاً اهم نيست. احتمال اهميت ندارد. بلكه ستر مقطوع الاهميت است. بدان جهت مكلّف جمع مى‏كند. اين جور جمع ممكن است. ببينيد چه مى‏گويم. انسان در مواردى كه آبى دارد. آن آب را ممكن است در وضويش صرف كند و ممكن است بر اين كه طفلى كه از خودش يا از ديگرى تشنه است كه آب نرسد ممكن است در معرض هلاك بيفتد. امر داير است كه با اين وضو بگيرد يا اين كه...طفل را بكند. يا غير طفل. فرقى نمى‏كند. طفل من باب مثال است. در ما نحن فيه تكليفين متزاحمين هستند صلاة مع الوضو. و هكذا نجات نفس او از مهلكه واجب است.
ولكن در ما نحن فيه صلاة مع الوضو بدل دارد كه صلاة مع التّيمم است. نوبت مى‏رسد به بدلش كه او را...مى‏كند طفل را يا غير طفل را و با تيمم نماز مى‏خواند. اين جا هم كه مى‏گوييم علم داريم صلاة ميت رأساً ساقط نيست، يعنى شارع صلاة ان جلوسٍ را براى ميت بدل اضطرارى قرار داده است بر صلاة بر ميت. بدان جهت ستر عورت را مى‏كند و خودش هم صلاة على الميت را اتيان مى‏كند. ما بين بدل صلاة ميت و ما بين وجوب ستر العوره تزاحم نيست. تزاحم در صلاة اختيارى على الميت و ما بين ستر العورت است. كما اين كه در آن مثالى كه گفتم، ما بين صلاة اختيارى كه مع الوضو است،...طهارت المائيه و مع...اين موازنه است از مهلكه ما بين اين دو تا تزاحم است. ولكن ما بين بدل صلاة اختيارى كه صلاة مع التّيمم است، با اين...اينها تزاحمى ندارند. بدان جهت نوبت مى‏رسد به بدل كما ذكرنا. اين مطلبى است كه گفتم. بگذاريد يك چيزى هم آمده است. جايش است. مطلب مفيدى است. به شما بگويم. در بعضى كتب علميه همين جور مى‏نويسند. شايد در بعضى رساله‏ها هم بوده باشد كه انسان فرض كنيد شك دارد كه آيا ناظر محترمى در اين جا هست يا نيست. كسى عبور مى‏كند يا نمى‏كند. در ما نحن فيه تمسّك كرده‏اند به اصالة البرائه و گفته‏اند كه نه ستر در اين صورت واجب نيست. چون كه اصل اين است كه ناظرى نيست در ما نحن فيه. سترى بر من واجب نيست. اين اشتباه است اين جا به برائت تمسّك كردن. بعضى تكاليفى هست كه خود آن تكليف در صورت شكّ در آن قيد خود آن تكليف واقعاً ساقط مى‏شود. تستّر واجب است على الرّجال. تستّر بر عورتشان واجب است. بر نساء تستّر بر بدنشان واجب است. تستّر واجب است. اين تستّر تحفّظ است و اين در جاهايى كه احتمال است مارّه مرور كند، ناظر محترم برسد، اين تكليف واقعى است. اين جا جاى تمسّك به برائت نيست. تستّر و تحفّظ كه آيه مباركه هم دلالت دارد در نساء و هكذا در روايات آنى كه واجب است، مؤمن بر اين كه بر عورتش بايد حفظ كند عن النّظر. فقط عورتش را حفظ كند از آن التذاذ جنسى اين جور نيست. خود عورتش را در بعضى روايات است كه عورت را مؤمن بايد حفظ كند عن ينظر اليه كه به او نظر بشود، اين تستّر است. اين تحفّظ است. اين حكم واقعى است، و در اين مورد، مورد تمسّك به اصل حكم ظاهرى نيست. بدان جهت اگر شخصى در محلّى بوده باشد، در جايى بوده باشد كه فعلاً كسى ناظر نيست ولكن محتمل است ناظر برسد. از آن كوچه برگردد سرش در بيايد ناظر. تستّر واجب است. نمى‏تواند در آن كوچه بگويد كه اصل اين است كه نمى‏آيد به اين كوچه. من لخت و عريان باشم. اين جاها جاى اصل عملى نيست. اصالة البرائه نيست. اين هم يك نكته‏اى است كه به اهلش گفته شد.
سؤال؟ ناظر در روايات نيست. تحفّظ عورت عن ينظر اليه تحفظ كند. يعنى بايد پوشيده باشد. يعنى اگر ناظرى شد نتواند ببيند. البتّه در جايى كه احتمال ناظر بوده باشد در بين. اين حكم، حكم واقعى است. برويد دقت كنيد چه گفتم. در جاهايى كه عنوان تحفّظ متعلّق وجوب بشود. قاعده‏اش اين است. عنوان تحفّظ بر شى‏ء متعلّق وجوب بشود، آن جاها واجب است احتياط كردن. مثل چه؟ مثل اين كه پيش شما امانتى گذاشته‏اند. بايد حفظ بكنيد. تحفّظ به امانت غير بكنيد. شك مى‏كنيد كه من در خانه را باز بگذارم. دزد مى‏آيد مى‏برد يا نمى‏برد اين را. اصل اين است كه نمى‏برد. تلف نمى‏شود مال. اين استسحاب فايده ندارد. بايد تحفّظ كند به مال الغير. چون كه تحفّظ به امانت واجب است. چون كه تحفّظ واجب است مقتضايش اين است كه بايد تحفّظ كند. اين جا جاى تمسّك به اصالة البرائه نيست. گذشتيم اين را. رسيديم به آن مسأله‏اى كه صاحب العروه قدس الله نفسه الشّريف گفت در جايى كه زنى بوده باشد، بخواهد مردى كه بر ميت نماز مى‏خواند به آن مرد اقتدا كند، ايشان مى‏فرمايد بر اين كه فرقى ما بين آن مأموم واحدى كه مرد است و ما بين زن نيست. زن يكى باشد، دو تا باشد، سه تا باشد فرقى نيست. چه جورى كه مستحب است بر اين كه آن مرد واحد كه مأمو است خلف الامام بايستد. مثل صلاة جماعت نيست در ساير جاها كه مأموم يكى باشد، از يمين امام مى‏ايستد. مستحب اين است كه آن مرد خلف بايستد. بعد مى‏فرمايد بر اين كه اگر زن هم بوده باشد، مأموم اگر زن بوده باشد واحد يا متعدد پشت سر امام مى‏ايستد. جلو هم اگر مرد بوده باشد صف اول، زن در صف اخير مى‏ايستد. پشت سر مردها مى‏ايستد. كلام در اين بود كه مرد واحد اگر بخواهد اقتدا كند به امام واحد در جنبش نمى‏ايستد در پشت سرش مى‏ايستد اين دليلش چيست؟ دليلش اين روايت يسع ابن عبد الله القمّى بود. قال سألت ابا عبد الله (ع) عن الرّجل يصلّى على جنازةٍ وحده؟ قال نعم. عيبى ندارد. قلت فاثنان دو نفر هستند. قال يصلّيان عليها. بر آن جنازه نماز مى‏خوانند. يصلّيان عليها. به آن جنازه نماز مى‏خوانند؟ قال نعم. مى‏خوانند. ولكن يقوم الآخر خلف الآخر. آن يك مرد كه مأموم است خلف امام مى‏ايستد. و لا يقوم بجنبيه. در اين دو طرفش راست يا چپ نمى‏ايستد. پشت سرش مى‏ايستد. يك مسلكى هست در صلاة الجماعت در معطا. مسلك اين است هر چيزى كه در انعقاد جماعت در ساير صلوات معتبر است، همان‏ها در انعقاد صلاة الجماعه در صلوات الميت معتبر است. مگر دليلى قائم بشود به اختلاف. چون كه آنى كه در اذهان است، اين كه صلاة ميت را جماعتاً بخوانند، يعنى همين جورى كه صلوات ديگر را اشتباه مى‏كنند جماعتاً كه ما بين مأمومين در صف فاصله طويل واقع نمى‏شود، مأمومين از امام فصل طويل پيدا نمى‏كنند، كه مثلاً امام در آن جا بايستد. پشت سر مأموم پنج متر فاصله داشته باشد با امام. نمى‏شود در ساير صلوات. فاصله نمى‏شود. امام وقتى كه مى‏ايستد در جاى بلند نايستد. يك مسلك اين است كه تمام آن چيزهايى كه در صلاة الجماعه معتبر است، آنها در اين صلاة ميّت كه جماعتاً خوانده مى‏شود، در اين هم معتبر است. مگر دليلى بر خلاف قائم بشود. يك مسلك اين است. اين مسلكى است كه صاحب العروه قدس الله نفسه الشّريف روى اين مسلك احتياط كرد. گفت تمام شرايطى كه در جماعت معتبر است، آنها بايد رعايت بشود. منتهى فتوا نداد. احتياط وجوبى كرد. يك مسلك ديگر اين است كه بابا اين جماعت ربطى به آن جماعت ندارند. او جماعت در صلوات است. اين جماعت در صلاة ميت يعنى دعاى بر ميت است. اين ربطى به او ندارد. در ما نحن فيه فقط صدق عرفى مى‏خواهيم. عرفاً صدق كند كه اينها جمعاً نماز خواندند بر ميت. چون كه جمعاً نماز خواندن چون كه در مأموم هم در صلاة بر ميّت مثل الامام تكبير مى‏گويد، دعا هم مى‏خواند. ولكن بايد صدق كند كه اجتماعاً جمعاً خوانده‏اند و يكى امام بود. يعنى بقيه تابع او بودند. او هر چه مى‏كرد، اينها هم مى‏كردند. هر چه مى‏خواند اينها هم مى‏خواندند. فقط اين معنا بايد صدق كند. بيشتر از اين معنا اعتبارى ندارد. صدق كند كه اينها اجتماعاً بر ميّت نماز خوانده‏اند. منتهى يكى امام بود. بقيه تابع بودند. اين وقتى كه عرفاً صدق كرد اين كافى است.
بدان جهت شرايطى كه در آن جماعت در صلوات معتبر است بگوييم آن شرط در اين جا هم معتبر است اين دليل مى‏خواهد كه همان مسلك را ما اختيار كرديم. گفتيم كه آن شرايطى كه در او معتبر است. امام بايد عارى نشود، اين جا دليلى ندارد. اين هم مسلك دومى است. روى اين اساس در آن جماعت در صلوات روايت وارد شده است كه اگر مأموم زن بشود، مأموم بايد خلف الامام بايستد ولو يك زن بوده باشد. امامى است كه بيشتر از يك زن مريد پيدا نكرده است. آن زن مى‏آيد به اين اقتدا مى‏كند آن هم بايد پشت سرش بايستد. بايد بنا بر قول بعضى. مستحب است بنا بر قول صاحب العروه. اين در ما نحن فيه بدان جهت آن كسانى كه اگر مرد بوده باشد، يك مردى بوده باشد كه به امام اقتدا كرده است. مرد در يمين مى‏ايستد. آن زن پشت سر مى‏ايستد. مرد دو تا يا بيشتر بود پشت سر امام مى‏ايستند. آن وقت زن‏ها هم پشت سر مرد مى‏ايستند اگر حايل نبوده باشد ما بين مرد و زن. و الاّ حايل باشد معاً مى‏توانند بايستند. اينها آن امورى است كه در آن جماعت گفته شده است. بنا بر مسلك اول آنها اين جا مى‏آيد. فقط يك چيز را استثنا مى‏كنيم و آن اين است كه مأموم اگر يك مرد بوده باشد، و يك زن بوده باشد، مى‏گفتيم كه مأموم جنب امام مى‏ايستد مرد. زن پشت سر مى‏ايستد، آن جا مى‏گوييم كه نه در صلاة ميت مرد هم پشت سر امام مى‏ايستد. زن هم پشت سر آن مرد مى‏ايستد كه فقط دليل قائم شد بر اين كه در ما نحن فيه يك مأموم اگر مرد بوده باشد، اين مختلف است با آن صلاة جماعت. بايد پشت سر امام بايستد. كلام اين است كه اين روايت من حيث السّند ضعيف است. كلام اين است كه من حيث السّند اين روايت ضعيف است. چون كه در روايت كما ذكرنا گفتيم يسع ابن عبد الله يحيى ابن ذكريا ابن موسى...اينها توثيقى ندارند. عبد الله ابن قاسم هم باشد توثيقى ندارند. خب وقتى كه توثيق نداشتند، اين روايت از كار مى‏افتد. آن كسى كه در صلاة جماعت كه هر چه معتبر است اين جا هم معتبر است، مى‏گويد نه يك مرد باشد در صلاة ميت هم جنب امام مى‏ايستد. آن كسى كه مى‏گويد نه در ما نحن فيه صدق عرفى معتبر است. مى‏گويد عيبى ندارد. آن مرد با امام بايستد يا پشت سر امام بايستد. زن هم جفت آن امام بايستد. صدق عرفى شد. يا پشت سر بايستد فرقى نمى‏كند. اين نتيجه مسلكين است. بعضى‏ها فرموده‏اند كه اين يعنى توى ذهن مى‏آيد. بعضى‏ها اين جور توى ذهنشان مى‏آيد اين روايت يسع ابن عبد الله قمّى ولو من حيث السّند ضعيف است، ولكن مشهور به اين عمل كرده‏اند. مشهور نگاه بكنيد فرق مى‏گذارند جماعت در صلاة الجنازه را با جماعت ساير صلوات. مى‏گويند اگر يك مرد بوده باشد، در ما نحن فيه مستحب است. مستحب است مى‏گويند مشهور. خلف الامام مى‏ايستد لا در جنب الامام. به اين روايت عمل كرده‏اند. خب وقتى كه مشهور به اين روايت عمل كردند جابر ضعفش مى‏شود. و لعلّ و الله العالم همين جور است كه صاحب العروه در فقه‏اش فتوا داده است. و الاّ روايت من حيث السّند ضعيف است. خب آن وقت شما بگوييد اين شد دليل معتبر. بايد رفعيّت كنيم. ملتزم بشويم كه نه مرد واحد يا مستحب است يا واجب است پشت سر امامى كه بر ميت نماز مى‏خواند در پشت سر او بخواند. عرض مى‏كنم كه نه. ما نمى‏توانيم از آن حرفى كه گفتيم رفعيّت كنيم به واسطه اين روايت. چرا؟ چون كه احتمال قوى است اگر اطمينان نبوده باشد، عمل به اين روايت روى تسامح در ادلّه سنن است. چون كه مشهور اينها را دالّ بر استحباب است. و دالّ بر اين كه عمل ثواب دارد. مشهور در اين موارد به ادلّه تسامح در ادلّه سنن فتوا به استحباب مى‏دهند. اين عروه پر است. اين ادله صاحب العروه به رواياتى كه من حيث السند تمام نيست، فتوا داده است به استحباب الامور كه ما اين مستحبات را نوعاً مى‏گذريم، بحث نمى‏كنيم، اينها مبنى بر همان تسامح در ادله سنن است و ما هم در بحث ادلّه سنن گفتيم كه ادله‏اى كه وارد شده است در تسامح در ادله سنن اين جور نيست كه آن جا سند ملاحظه نمى‏شود. ولو سند صحيح باشد، فقيه مى‏تواند فتوا به استحباب بدهد. نه گفتيم آنها راجع به اعطاء الثّواب است. راجع به فتواى فقيه نيست. بدان جهت چون كه محتمل است قويّاً اگر مطمئنٌّ به نبوده باشد مدرك در اين موارد مدرك مشهور ادلّه تسامح در ادلّه سنن باشد، بدان جهت اين جاها ما نمى‏توانيم به اين روايت عمل بكنيم. يك چيزى گفتم برايتان اگر يادتان نرود. آن اين است كه اين مستحبات در كلام مشهور كه اين‏ها را ما رواياتش را ضعاف مى‏بينيم و من حيث السّند تمام نمى‏بينيم، در اينها ادّعاى اين كه عمل مشهور جابر ضعف اينها است ،درست نيست. چرا؟ چون كه وجه عمل مشهور يا مطمئنٌ به اخبار تسامح است، يا محتمل است وقتى كه اين آمد در كار، نمى‏شود به آن روايت اعتماد كرد. آن وقتى ما به روايت عمل مى‏كنيم ضعيف است، ولكن مشهور او را قبول كرده‏اند بر طبقش فتوا بدهند. كه وجه عمل مشهور پيش ما محتمل و معلوم نباشد. به نحوى كه مى‏بينيم اين روايت را كه اينها فتوا داده‏اند، عقل راهى ندارد. در روايات بر قرينه بر اين نيست. روايت صحيحه‏اى بر طبقش نيست. عقل هم راهى ندارد. از اين كشف مى‏كنيم كه در زمانى كه اين خبر به مشهور رسيده است مضمونش پيش شيعه متسالمٌ عليه بوده است. هست اين موارد در فقه كه در فقه بعضى احكامى بودند ولو به روايت ضعيفه به يد ما رسيده‏اند ولكن اين متسالمٌ عليه بين الشّيعه بود. مثل اين كه در بيع السّلم كه قبض الثّمن فى المجلس شرط است. در بيع...فى المجلس شرط است، اين متسالمٌ عليه بود. ولو ما دليلش را يك خبر صحيحى پيدا نمى‏كنيم در فقه فى يومنا هذا چون كه اين متسالمٌ عليه بود ما بين متشرّعه حتّى ما بين مؤمنين و غير المؤمنين روى اين حسابى كه هست به روايت ضعيف بوده باشد مى‏گوييم عيبى ندارد. و امّا در جايى كه وجه عمل مشهور براى ما معلوم بوده باشد يا محتمل باشد جدّاً كما ذكرنا فى مثل المقام در اين موارد به خبر ضعيف نمى‏شود عمل كرد. گذشتيم اين معنا را.
سؤال؟ اين اولش غلط است. براى اين كه خبر ضعيف، سؤال؟ سأل سؤال كرده است به حسب روايتى كه نقل مى‏كنم. سؤال؟ به اين سند مى‏گويد سأل. مى‏گويم كه روا محمد ابن سنان عن على ابن يقطين انّه سأل ابا الحسن (ع) عن كذا. اين معنايش اين نيست كه من قطعى نقل كرده‏ام. مى‏گويم محمد ابن سنان اين جور نقل كرد. بدان جهت در ما نحن فيه،
سؤال؟ ليس مسألة الاجماع. العمل به روايتٌ ضعيفه اذا علم وجهه. كانّه هذا الوجه اوجب عمله على هذه الرّوايه. هذا العمل لا قيمت له. و انّما يعتنا بعمل المشهور بروايتٍ فى موردٍ لم يكن للعقل فى تلك المسأله...و لم تكن روايتٌ معتبرةٌ غير هذه الرّواية الضّعيفه. مع ذالك تسالم على العلم تسالم المشهور. يعنى مشهور عملوا بهذه الرّوايه و...هل يعلم انّ هذا العمل كان مستندةٍ الى القرينة الى صحّتها. يعنى صحّت مضمونها. مضمون‏ها كان امراً صحيحاً. و لذا...و والقرينة الممكنه فى ذالك الزّمان و هكذا فى زماننا هذا التّسالم بين الشّيعه. التّسالم بين المسلمين هذا الحكم. و لذا عملوا بهذه الرّوايت. و كم له من نظير من فقه...بيعلم ما ذكر. اين را هم گذشتيم. آن وقت در ما نحن فيه صاحب العروه قدس الله نفسه الشّريف يك مسأله ديگرى را عنوان مى‏كند و آن مسأله ديگر مى‏فرمايد يجوز فى صلاة الميت العدول من امامٍ الى امامٍ آخر. يجوز الادول فى صلاةٍ الجنازه يعنى يجوز للمأموم در صلاة الجنازه العدول من امامٍ الى امام الآخر. ايشان حكم مى‏فرمايد ظاهر كلامش هم مطلق است. اگر مراد اين بوده باشد، كه دو نفر ايستاده‏اند و بر ميّتى نماز مى‏خوانند. ولكن هر كدام منفرداً مى‏خوانند. يكى به ديگرى اقتدا نكرده است. يك شخصى، دو شخصى آمد. گفتند خب ما هم اقتدا بكنيم. چون كه اقتدا بكنيم اين دو نفر كه نماز مى‏خوانند مى‏دانند هر دو منفرداً مى‏خوانند. امام الجماعه نيستند. خب اماممان قرار بدهيم يكى را.به يكى اقتدا كردند. تكبير اول را گفتند. امامشان گفت اينها هم گفتند. بعد ديدند بابا اين خيلى طول مى‏دهد. كار دارم. آن يكى تكبير سوم را رسيد. يا زود مى‏خواند. ادول مى‏كنند از اين امام به آن امام ديگر. اين را ول مى‏كنند. همان جا مى‏ايستاده‏اند. يك قدم مى‏روند آن ور به آن يكى اقتدا مى‏كنند. يا فرض كنيد اين دو نفر ايستاده‏اند. نماز منفرد مى‏خوانند. آمده‏اند اين دو نفر اقتدا كرده‏اند به يكى. بعد ملتفت شدند كه بابا آن ديگرى كه پيش اين ايستاده نماز مى‏خواند فلان كس است. گفتند هر دو هم يك جور مى‏خوانند. آرام. هر دو مى‏خوانند. گفتند خب تكبير اول را كه با اولى گفتيم. دعايش را هم كه خوانديم. شهادتين را گفتيم. در تكبير دومى به دومى اقتدا مى‏كنيم. كه دومى كه تكبير دومى را مى‏گويد، ما هم اقتداءً به او تكبير دومى را مى‏گوييم. و آن وقت صلوات بر نبى (ص) و انبياء و اوصياء را با او مى‏فرستيم تا آخر صلاة. يجوز الادول من امامٍ الى المامٍ آخر كه در حال اختيار است. آن امام هست. از او ادول مى‏كنند به آن ديگرى. بله. ظاهر عبارت اين است. و محتمل است مراد ادولى باشد كه در صلاة الفريضه است. در صلاة الفريضه اين جور است كه اگر يك امامى امام الجماعه بود، به او يك حدثى حادث شد. فرض كنيد كه او سكته كرد. يا افتاد و غش كرد. خب كس ديگرى از مأمومين مى‏شود امام. مردم به او اقتدا مى‏كنند. كسى ديگر از مأمومين امام مى‏شود كه مأمومين در صلاة واحده به دو امام اقتدا مى‏كنند. ممكن است مراد همين بوده باشد. ولو بعيد است. مراد قسم اول صورت اولى است. در ما نحن فيه اين دو نفر مى‏خواندند. يكى از ترس خدا همان جا افتاد و از حال رفت. آنها هم به او اقتدا كرده بودند. در تكبيره دوم اقتدا بكنند به اين دومى. ممكن است مراد اولى باشد كه ظاهر عبارت است و ممكن است دومى بوده باشد. اگر اولى بوده باشد، لا يمكننا المساعدة عليه. چرا؟ چون كه دليل نداريم كه شخصى اقتدا كرده است در صلاة ميت به شخصى مى‏تواند به شخص ديگرى در همان صلاة اقتدا كند. يعنى نصف صلاة را به او اقتدا كند. نصف را به ديگرى در حال اختيار كه امام اولى حادث نشده است. حدثى بر او نشده است. دليل نداريم. آن مقدار كه گفتيم ادله جماعت كه صلاة جماعت را صلاة ميت را جماعتاً اتيان مى‏كنند، از ادلّه از موارد خاصّه استفاده كرديم. آن مقدار كه استفاده كرديم كه انسان آن صلاتى را كه امام مى‏خواند مى‏خواهد صلاة ميت را با صلاة او بخواند. اقتدا به او بكند. اين را ما دليل داشتيم بر مشروعيّت. امّا با دو نفر مى‏خواهد، با صلاة دو نفر بعضى صلاتش را با اين، بعضش را با آن ديگرى مى‏خواهد اتيان بكند دليلى بر مشروعيّت اين نداريم. حتّى اگر اين ادول صورت ثانيه بوده باشد. چون امام اول وقتى كه ميت را ديد از حال رفت افتاد آن امام. از آن دو نفر يكى. آن يكى نه. ماند. خب اينها هم اقتدا به او كرده بودند. خب او افتاد. به اين يكى بقيه صلاة را اقتدا بكنيد. اين اگر بوده باشد، اين هم يا از مأمومين يكى را جلو بيندازيم. به او اقتدا بكنيم بقيه صلوات را. مثل آن جا. اين دو نفرى كه مى‏خواندند از يكى به آن ديگرى عدول بكنند، اين در ما نحن فيه دليل ندارد. حتّى اگر آن ديگرى بيفتد و حدث به او صادر بشود. و امّا از مأموين مقدم بكنند يكى را و بقيه صلاة را با او بخوانند، اين در باب صلاة جماعت نصّى ندارد. اين مى‏ماند ديگر به حدس و استفاده فقيه كه بگويد من قطع و اطمينان دارم اين صلاة ميت اهم از آن صلاة نيست. در آن صلاة شارع جماعت را تجويز كرده است در جايى كه بر امام حدث بيفتد كه مأمومين ديگر يكى از مأمومين امام بشود. ما نحن فيه ديگر كمتر از آن جا نيست كه اين جا نشود. غايت الامر اين جا هم مثل آن جا مى‏شود. اگر كسى اين حرف را گفت عيبى ندارد. عدول از امامى به امام ديگر عيبى ندارد در اين صورت كه از مأمومين برود جلو. و امّا اگر كسى گفت من اين جور اطمينانى ندارم، وحى هم نشده است، حكم الله و دين الله هم لا...بالعدول. روايت آن جا وارد شده است. ملتزم مى‏شويم محتمل است اين حكم مختص به آن صلوات مفروضات بشود، جماعت آنها كه اهميت دارد جماعت در آنها. و امّا در صلاة ميت اصل استحباب جماعت را بعضى‏ها مناقشه كرده‏اند كه اصل جماعت خواندن صلاة ميت مستحب باشد. جايز است بلااشكال. مشروع است. جايز است. بعضى‏ها در استحبابش اشكال كرده‏اند. اين با او فرق دارد و در ما نحن فيه نمى‏شود اين را گفت. اين هم نسبت به اين. ماند مسأله ديگر كه عنوان كنم و بحثش بماند.
سؤال؟ اين احكام است. احكام نمى‏آيد. احكام چيز ديگر است. كيفيت را گفتم. آن عمومى كه در انعقاد جماعت معتبر بود، آنها مى‏آيد. و امّا احكام الجماعه اين احكام سابقاً گفته‏ام. گذشتيم اين را.
بعد ايشان مى‏ماند مسأله ديگر. عرض مى‏كنم بعد آمد مسأله ديگرى را عنوان مى‏كند و آن اين است كه ميتى نماز مى‏خواندند. مردم جمع شدند. يكى قبل از اين كه امام بگويد الله اكبر اين الله اكبر گفت.