جلسه 1018

* متن
*

بسم الله الرحمن الرحيم.
موضوع درس: خارج فقه بحث طهارت.
شماره نوار:1018 ب‏
نام استاد: آيت الله تبريزى.
تاريخ:1374
توسط دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم واحد صوت.
صاحب العروه قدس الله سرّه در اين مسأله سه امر را بيان فرمود.
امر اولش اين بود كه مأموم در صلاة الجنازه مى‏تواند عدول كند از امامى به امام آخر. و اين امر اول را ديروز بحث كرديم. و دو صورت داشت. يك محل صورت را بيان كرديم. و عرض كرديم لا يمكننا المساعده با اين فرمايشى كه ايشان فرموده است.
امر ثانى اين است كه باز در اين مسأله متعرّض مى‏شود شخصى در صلاة الجماعه به امامى اقتدا كرده است. در اثنى الصّلاة فكرش اين شد كه نه برود پى كارش. صلاة را تمام نكند كه اراد قطع الصّلاة را. صلاة ميتى را كه شروع كرده بود او را قطع كند. مى‏دانيد ايشان حكم مى‏فرمايند كما اين كه حكم كرده‏اند جايز است قطعش. اين هم امر ثانى است.
و امر ثالث كه در او بحث مى‏كند معروف است چه جورى كه در صلوات يوميه متعارف است كسى اقتدا مى‏كند به امام الجماعه. در اثنى منفرد مى‏شود. و بقيه صلاة را فرادا اتيان مى‏كند. ايشان مى‏فرمايد در صلاة الجنازه هم كه مأموم جماعتاً صلاة را مى‏خواند، قصد كرد بعد از اتيان كردن مقدارى از صلاة ميت را امام قصد كرد بر اين كه فرادا بشود و بقيه صلاة ميت را فرادا اتيان كند. اين هم امر سومى كه باقى مانده است. اين سه امر.
امّا امر اول كه ايشان فرمود قطعش جايز است، ديد هوا گرم است. امام هم خيلى طول مى‏دهد. تكبيرات خيلى مى‏خواند، گفت بگذار بروم پى كارم. اين به درد من نمى‏خورد. هوا گرم است. فرمود قطع جايز است. خب معلوم است كه عيب ندارد قطعش. چرا؟ چون كه واجب، واجب كفايى است و در واجب كفايى اگر شخصى بداند مصداقى از اين واجب از شخصى محقق مى‏شود، در او بعثى نيست. عمل را كه شروع كرده بود ولو با ديگرى آن عمل را قطع كند. چون كه مى‏داند استحقاق عقوبتى ندارد و صلاة ميت محقق مى‏شود صلاة على الميت. محصورى ندارد. اين هم كه بعضى‏ها فرموده‏اند واجب را قطع كردن جايز نيست و اين صلاة ميت را هم كه شروع كرده است اين شخص واجب بود. چون كه هنوز صلاة خوانده نشده است. اين واجب را قطع كردن جايز نيست، اگر دليلى داشته باشد، دليلش تسالم اصحاب است. چون كه آن عملى كه انسان شروع مى‏كند، آن عمل متعلّق وجوب نيست. اين مصداق واجب است كما ذكرنا مراراً. آنى كه در ما نحن فيه موجود شده است مصداق الواجب است نه واجب. در موارد وجوب عينى هم همين جور است. صلاة ظهرى كه اول وقت نمى‏خوانند آن متعلّق وجوب نيست. اگر قصد كنم كه من اين صلاة فى اول وقت را اتيان مى‏كنم شارع خود اين صلاة فى اول وقت را بر من واجب كرده است تشريع است. كى صلاة فى اول وقت را واجب كرده است؟ كى صلاة در مسجد را واجب كرده است؟ بدان جهت اينها مصداق واجب است. انتصالاً للامر بالتّقيين كه شارع صرف الوجودش را مى‏خواهد اين عمل را شروع كرده است. يك تسالمى در باب صلاة است. دعواى اجماع شده است. انسان آنى را كه مصداقاً شروع مى‏كند صلاة واجبه، او را نمى‏تواند قطع كند بلاعذرٍ. صلاة ظهرش را كه در اول وقت شروع كرد، بگويد من اين قطع بكنم جايز نيست. مگر عذرى داشته باشد. آن اعذارى كه گفته‏اند. كسى آن حرف را در صلاة ميت نمى‏تواند ادّعا بكند. چون كه صلاة ميت واجب كفايى است. صلاة هم نيست. دعا است. آن اجماع و تسالم در ما نحن فيه نيست. بدان جهت در ما نحن فيه على القاعده مى‏ماند. اين مصداق است.
و بما اين كه واجب كفايى است مصداق ديگر از ديگران محقق مى‏شود، و روى اين اساس تكليف هم از من ساقط مى‏شود، استحقاق عقوبتى ندارد اين ترك صلاة. خب نمى‏خواند. قطع مى‏كند. دليل بر حرمت مى‏خواهد كه دليلى داشته باشد كه حرام است اين.
گفته‏اند دليل هست بعضى‏ها خيال كرده‏اند. آن قول خداوند متعال است كه فرموده است لا...اعمالكم. اعمال خودتان را باطل نكنيد. و در ما نحن فيه اين صلاتى كه من بر ميّت شروع كرده بودم اين صلاة، صلاتى است كه عمل بود و خداوند نهى كرده است از ابطال و افساد او. خب نهى كرده است. تمام اعمال را مى‏گيرد. يكى هم اين. حتّى اگر كسى منفرداً بر ميت شروع كرد نماز خواندن، نمى‏تواند در اثنى ول كند. لا تبطلوا اعمالكم. كما اين كه سابقاً گفتم اين استدلال اوهن است. و الوجه فى ذالك اين است كه سابقاً عرض كردم ابطال و فساد در دو مقام مى‏شود. يك ابطال و فساد در مقام قبول العمل يعنى اعطا الاجر مى‏شود. يك ابطال در مقام انتصال التّكليف مى‏شود كه عمل را ابطال بكند، يعنى انتصال نكند تكليف را. تكليف را عصيان بكند. ابطال يعنى عمل را اتيان نكند و عصيان بكند. اين ابطال هم در مقام انتصال است. آنى كه در آيه مباركه هست لا تبطلوا اعمالكم، آن مراد ابطال در مقام اعطاء الاجر است كه آن وقتى كه موقع اجر بر عمل رسيد كه ملائكه بايد اجر در عمل نوشته بشود، آن اجر را ابطال نكنى، از بين نبرى، مثل قوله سبحانه لا تبطلوا سبقاتكم بالمّن و الاذى. چه جورى كه بطلان در مقام اجر است. يعنى آن كسى كه صدقه‏اى را به يك فقيرى داد، قربتاً الى الله داد. بعد آن فقير را اذيّت كرد. منّت گذاشت. فلان فلان شده من به تو اين قدر پول دادم. آن تكليف را انتصال كرده است. آن ذكاتى كه داده است با آن ذكات تكليفش ساقط شده است و انتصال شده است. اجر ندارد با اين منّت گذاشتن. اين در آيه مباركه هم لا تبطلوا اعمالكم اين ابطال در مقام الاجر است. او است. شاهدش هم صدر آيه مباركه است. اطيعوا الله و اطيعوا الرّسول و لا تبطلوا اعمالكم. بدان جهت انسان فرض كنيد زحمت كشيده است، جهاد رفته است و اينها بعد با رسول خداوند عناد مى‏كند. قبول نمى‏كند. كما اين كه كردند بعضى چيزها را. همه‏اش باطل شد. اطيعوا الله و اطيعوا الرّسول يعنى هر چه بگويد بايد قبول كنيد. اگر عناد كرديد و در مقابل او ايستاديد عملهايتان...است. اين در مقابل او است كه اين كه سابقه‏اى در اسلام داشت. اين قدر جنگ رفته بود. اين قدر خدمت كرده بود. وقتى كه در جلوى رسول الله (ص) ايستاد، آن ايستادنهايى كه شده است و مى‏دانيد، آنها لا تبطلوا اعمالكم ناظر به آنها است. اطيعوا الله و اطيعوا الرّسول و لا تبطلوا اعمالكم. اين ناظر به ابطال در مقام انتصال نيست. اين ناظر به ابطال در مقام اعطاء الاجر است كه خداوند متعال مى‏خواهد بگويد كه در اطاعت خدا و پيغمبر بايد مستمر بشويد. برهه‏اى از زمان بوده باشد. در سابق الزّمان اين فايده‏اى ندارد. لا تبطلوا اعمالكم. آنها هم هدر مى‏رود. روى اين اساس است.
و امّا فرقى را انتصالاً لتّكليف مكلّف اتيان مى‏كرد آن فرد را بايد تمام بكند تا انتصال تكليف حاصل بشود، دلالتى ندارد به اين معنا. وقتى كه اين آيه مربوط به او شد، در باب صلاة فريضه تسالم است. امّا آن در صلاة ميت نيست. شاهد بر اين كه نيست علماء فتوا داده‏اند قطع صلاة ميت عيبى ندارد. در جماعت، در فرادا عيبى ندارد. در صورتى كه ديگران اتيان مى‏كنند عيبى ندارد كسى كه شروع كرده است قطع بكند. اين جاى حرف بيشتر از اين نيست. آن وقت باقى مى‏ماند بر اين كه دو تا مطلب شد. يكى اين كه آن اجماع در صلاة ذات الرّكوع و السّجود است فريضه باشد صلاة ميت را نمى‏گيرد. مطلب دوم اين است كه دليل ديگرى هم غير از آن تسالم در صلوات يوميه دليل ديگرى نداريم. بله اگر دليل ديگر باشد ملتزم مى‏شويم. مثل قوله سبحانه و اتمّ الحجّ و العمره فلله در حجّ مستحبى و عمره مستحبى شروع كردى بايد تمام كنى. نمى‏توانى رها كنى در وسط. او به واسطه قول سبحانه است. و اتمّ الحجّ و العمره لله اين تكليف دليل ديگر بشود ملتزم مى‏شويم. ما نوكر شارع هستيم. عبد هستيم. هر چه بفرمايد قبول داريم. ولكن جايى كه دليل نرسيد، بر طبق آن قاعده‏اى كه...است، بر طبق آن قاعده مشى مى‏كنيم. امّا اين جهت سوّمى. اين خيلى مهم است در مقام. چون كه در جاهاى ديگر هم ملتفت مى‏شويد كه فايده دارد. امّا مسأله انفراد. كسى كه قصد كرده است جماعت را اقتدا بكند قصد كرده است بر اين كه منفرد بشود. انفراد در جايى كه از اول قصد فرادا نداشته باشد مصلّى. قصدش اين بود كه با امام نماز ميّت بخواند. بعد در اثنا ديد كه اين طول مى‏دهد. هوا گرم است. گفت بابا بقيه‏اش را خودم منفرداً بخوانم و زود بروم پى كارم. من اهل اين جور ايستادن نيستم طول دادن. يك وقت اين جور است. اين جور عدول عيبى ندارد. چون كه اشكالى ندارد. جماعتش هم صحيح است آن مقدارى كه با جماعت خوانده است حكم جماعت را دارد. ثواب جماعت را دارد و آن مقدارى كه فرادا خوانده است آن هم صحيح است. چرا؟ براى اين كه در ما نحن فيه صلاة الجماعه در صلاة الميت و صلاة الجماعه در ساير صلوات متباينين نيستند با صلاة فرادا. صلاة الجماعه همان صلاة فرادا است. منتهى با شى‏ء ديگرى كه آن شى‏ء ديگر اين است كه تبعاً خوانده است اين را. ولكن همان صلاة، صلاة فرادا است. كسى كه اقتدا مى‏كند به امام در صلاة ميّت، صلاة ميت اتيان مى‏كند. منتهى آن صلاة ميت را كه اتيان مى‏كند، تبعاً اتيان مى‏كند. چون كه تبعاً اتيان مى‏كند، بعضى شرايط در صلاة فرادا كه تنها مى‏خواند، تبعاً اتيان بكند بعضى شرايط ساقط مى‏شود. مثل چه؟ مثل آن جايى كه انسان منفرداً بر ميت نماز مى‏خواند، بايد ميت جلويش بوده باشد. اين جور است ديگر. ولكن وقتى كه با جماعت صلاة ميت مى‏خواند صف خيلى طولانى است. ميت اين جا است. او آن جا متّصل به صف است. آن ميت...او نيست. اين ساقط است. كما اين كه در اقتدا در ساير صلوات همان انسان كه صلاة ظهر را اقتدا به امام الجماعه مى‏كند همان صلاة ظهر است كه مى‏خواند. منتهى چون كه اقتدا كرده است شارع قرائت را ساقط كرده است. يا قرائتش را به امام داده است كه امام متحمّل بشود. اين حكم جماعت است. حكم صلاة جماعتاً آن جا ثبوت قرائت است از مأموم، اين جا نه. مأموم ادعيه را بايد خودش بخواند در صلاة ميت. آنى كه ساقط شده است از ميت...با ميت بودنش است. بايد با ميت...بوده باشد...با ميت داشته باشد. اين لازم نيست در صلاتى كه جماعت خوانده مى‏شود. بدان جهت از اول كه وارد شده است كه قصدش اين است كه من صلاة ميت مى‏خوانم با اين آقايى كه پشت سر اين آقايى كه اقتدا به او مى‏كنم. صلاة ميت را من اوّلها الى آخرها مى‏خوانم. خب اين صلاة جماعت استحباب داشت كه معاً خواندن بالتّبع خواندن. همان صلاة ميت است، منتهى مستحب است بالتّبع خواندن. اين قصد همان استحباب را هم كرده بود. خب در اثنا وقتى كه از نيتش برگشت گفت صلاة ميت را مى‏خوانم. دعاها را مى‏خوانم. و ميّت هم مفروض اين است كه جلويش است.ميت جاى ديگر نيست. بقيه صلاة را بخواند، صلاة ميت موجود شده است. منتهى آن جماعت خواندن مستحب بود در اثنا گفت من مستحب را نمى‏خوانم. بدان جهت چون كه شرط صلاة فرادا حاصل است، ميّت در جلويش است، صلاة ميتش صحيح است. آن جماعت خواندن هم كه واجب نبود اول، الان هم واجب نيست. به خلاف اين كه از اول قصد كند كه من دو تكبير را با امام مى‏گويم. بقيه‏اش را من خودم زود مى‏خوانم و مى‏روم. از اول اين جور قصدش است. ميّت هم جلويش است. مفروض اين است كه ميت جلويش است. اين صلاة جماعتش صحيح نيست. چرا؟ چون كه صلاة ميت اسم است. از تكبيرات خمسه كه از آن تكبيره اولى تا تكبيره خمسه مع الادعية و القرائتى كه بعد از تكبيرات است. صلاة ميت اسم بر مجموع است...اين صلاة ميت نيست. صلاة ميت مجموع است. و آنى كه ما دليل داريم بر مشروعيّت جماعت كه اين مجموع را انسان با امام بخواند. او را دليل داريم بر مشروعيتش. اين كه از اول قصد دارد اين را بايد از اول قصد كند كه من اين مجموع را با امام مى‏خوانم. وقتى كه از اول قصد فرادا دارد، معنايش اين است كه بعضى اين مجموع را با امام مى‏خواند. اين دليل بر مشروعيتش نيست.
و امّا به خلاف فرض سابق. در فرض سابق اين بود كه نه من مجموع را با امام مى‏خوانم. در وسط پشيمان شد. گفت بابا اين زحمت دارد. من بقيه‏اش را خودم بخوانم. آن عيبى ندارد. چون كه جماعت مستحب بود. الان هم مقتضاى اطلاقات اين است كه مستحب است. يعنى مى‏توانى از جماعت رفعيت كنى. جماعت مستحب بود. قصد كرده بود كه صلاة ميت را از سر تا پا اقتدا كند و اين مستحب را قصد كرده بود و بعد از اين كه مقدارش را اتيان كرد مى‏خواهد از اين مستحب رفعيت كند. اين عيبى ندارد. از جماعت رفعيت كند. به خلاف جايى كه شخص از اول قصد دارد دو تكبير را با امام بخواند كه دو تكبير صلاة ميت نيست. اين قصد نكرده است كه صلاة ميت را با جماعت بخواند. يعنى دليل نداريم كه بعض الصّلاة كه كلّ الصّلاة است. آنى كه بر مشروعيّت دليل داريم كلّ صلاة را با جماعت مى‏تواند اتيان كند و در ما نحن فيه چون كه اين قصد كرده است بعضش را اتيان بكنم، از اول صلاتش صلاة منفرد است. جماعت محقق نمى‏شود. چون كه از اول صلاتش صلاة منفرد است، بدان جهت از اول ميت اگر در جلويش بوده باشد، كه خب صلاة ميت درست شده است فردا. چيزى ناقص نكرده است. چون كه جماعت شى‏ء زايد بود و از احكام جماعت اين بود كه ميت لازم نيست مقابلش بشود. اين مقابلش بود. آثار جماعت را هم بار نكرده است بر او. صلاتش مى‏شود صلاة صحيح. و امّا اگر ميّت جلويش نيست. آن گوشه نشسته است. الله اكبر دو تكبير را با امام مى‏خوانم. صلاتش از اول باطل است. بعد اگر سه تكبير را بيايد مقابل ميت بايستد و آن سه تكبير را بخواند صلاتش باطل است. چرا؟ چون كه آن اولش باطل بود. بدان جهت است كه در ما نحن فيه كما ذكرنا سابقاً ادلّه اين كه صلاة ميت به جماعت خوانده مى‏شود صلاة اسم بر مجموع است. او با جماعت خوانده مى‏شود و مكلّف وقتى كه داخل در صلاة مى‏شود بايد قصد كند كه مجموع را من اتيان مى‏كنم. وقتى كه اين قصد را كرد. دخولش به صلاة جماعت تمام شد، احتمال مى‏دهد چه جورى كه دخول در صلاة جماعت مستحب بود، بقائش هم مستحب بشود. مقتضاى دليل اين است كه مستحب است. چون كه وجوبى دليل نداريم بر او.
بدان جهت عدول مى‏كند به انفراد. انفراد مباين نيست. همان صلاة است. منتهى تبعيّت را كه مستحب بود ول كرده است. تمام شرايط فرادا هم موجود است، صلاتش عيبى ندارد. صحيح است. حتّى اگر اول كه اقتدا به اين امام كرد در آن گوشه بود. مجموع را قصد كرد با امام بخواند. بعد ديد كه نه نمى‏تواند. همين رو به قبله برگشت تا...ميّت شد، بقيه‏اش را خودش خواند و رفت. صلاتش صحيح است. اين مطلب در جايى كه از اول قصد فرادا داشته باشد، اين از اول مى‏گوييم اين صلاة جماعتش باطل است نه اين كه صلاتش باطل است. اگر شرايط فرادا را از اول داشته باشد، صلاتش فرادا صحيح مى‏شود. و الاّ اگر شرط را نداشته باشد، صلاة فرادا از جهت فقد شرطش باطل مى‏شود. اين حرف را در صلوات يوميه هم مى‏گوييم. چون كه در صلوات يوميه اين كه...به جماعات شده است، ترغيب به جماعات شده است، من صلّى صلاتش را جماعتاً كذا و كذا، صلاة جماعتاً بايد بشود. آن كسى كه وارد مى‏شود به مسجد قصدش اين است كه يك ركعت با امام بخوانم، ركعت دوم در قنوت جدا بشوم كار دارم، اين صلاة مغرب را قصد نكرده است با امام بخواند. آنى كه از ادلّه استفاده مى‏شود اين است كه در صلاة جماعت مشروع است. اين ثواب مال صلاة در جماعت است. بدان جهت آن جا هم آن حرف را مى‏گوييم. مى‏گوييم صلاة جماعت همان صلاة واجبى است با شى‏ء زايد كه به تبع امام اتيان مى‏شود. بدان جهت از اول قصد كرد كه من صلاة را از سر تا پا با امام مى‏خوانم. در اثنى پشيمان شد. يادش افتاد كه من يك كارى دارم. بايد فورى به او برسم. فرادا كرد در اثنى. عيبى ندارد. چون كه اين جماعت در اول مستحب بود. مقتضاى ادلّه اين است كه بقائاً هم مستحب است. و امّا كسى از اول قصد فرادا را داشته باشد، اين كلّ صلاة را قصد نكرده است به امام اتيان بكند. بعضش را قصد كرده است. بدان جهت وقتى كه قصد كرد بر اين كه كلّش را اتيان بكنم و داخل ادلّه مشروعيّت جماعت استحباب شامل شد. بعد ول مى‏كند. مى‏گويد صلاة جماعت مستحب است ديگر. من استحباب را لازم نيست كه انتصال بكنم. بقيه‏اش را اتيان مى‏كند. فرادا مباين نيست. همان وقتى كه صلاة را با جماعت مى‏خواند آن صلاة فرادا است. منتهى حكمش اين است كه قرائتش را امام متحمّل است، يا قرائت ساقط است. بدان جهت چون كه دليل بر مشروعيت ندارد بدان جهت مى‏گوييم بر اين كه از اول اگر قصد فرادا داشته باشد او اشكال دارد. بايد حمد و سوره‏اش را بخواند. فرادا مى‏شود او.
سؤال؟ جوابش اين بود كه ما تابع و نوكر...هستيم. اگر مولا گفت يك جا اين جور ملتزم مى‏شويم. رواياتى دارد كه من ادرك بعض صلاة را بعض تكبيرات را از تكبيرات آخرى. سؤال؟ نه. قياس كه از مذهب ما نيست. از اين جا معلوم شد. و فايده‏اش هم همين جور است. چون كه عظمت زياد مى‏شود بر ميت. چون كه كسى كه دير رسيده است، او هم لاحق بشود اين عظمت است. اين عيبى ندارد. امّا در اثنا فرادا شدن اين خلاف اين است. امام جماعت خودش مانده است و چند نفر با ميت. همه جدا شدند و رفتند. ما فقهمان فقهى است كه از ائمه به ما رسيده است. ائمّه به ما گفته‏اند كه اين دين الله لا يقاس بالعدول. بدان جهت هر جا كه احتمال خصوصيت در بين آمد. اين احتمال خصوصيت را گفتم كه فرق است آن جا با اين جا. و الاّ جايى بشود كه احتمال خصوصيت نيست تعدّى مى‏كنيم. فقه اين است. و امّا يك كسى آمد به رسول الله عرض كرد يا رسول الله هلكت و اهلك در ماه رمضان زنم را اين جور كردم صومم به باد فنا رفت، رسول الله به او گفت كفّاره بده، مى‏گوييم كه لازم نيست پيرمرد باشد. غير پيرمرد هم اين كار را بكند باز كفّاره واجب است. لازم نيست بر اين كه آن نكاح دائمى بشود. مطعه هم بشود همين جور است. اينها خصوصيات دخل ندارند. اينها اساس فقه است. و امّا آن خصوصياتى كه در آنها دخل دارد احتمال خصوصيت به آنها تعدّى نمى‏شود. و اين بحث در مسأله آتيه مى‏آيد كه اقتدا كردن به امامى كه از نماز ميت بعضش را خوانده است عيبى ندارد. اين در صلوات يوميه هم ساقط است. حتّى در صلاة جمعه هم ساقط است كه جماعت شرط صحّت صلاة جمعه است، آن جا هم ساقط است كه نه آمد ديد امام يك ركعت را خوانده است از صلاة جمعه. در ركعت دوم مى‏تواند لاحق بشود. آن عيبى ندارد. او را ملتزم مى‏شويم مورد دليل است و احتمال خصوصيت هم دارد. اين هم كه مى‏گوييم كه صلاة فرادا در اثنى مى‏تواند عدول كند در صورتى كه صلاة فرادا در باقى موجود بشود. و امّا اگر فرض كنيد در صف اخيرى است به صف جلو نمى‏تواند برسد به ميّت نمى‏تواند برسد حايل است آنهايى كه در جماعت مختفر است. ولكن در صلاة فرادا مختفر نيست، خود سيّد هم در عروه قيد كرده است كه در صورتى كه اين شرايط بشود عيبى ندارد. به فرادا مى‏تواند عدول كند. منتهى ديگر سيد كما هو مسلكى در صلاة جماعت در ساير صلوات هم تفصيل نداده است كه اين نيت فرادا در صورتى است كه از اول قصد فرادا نداشته باشد. اين تفصيل، تفصيل از سيد نيست. اين تفصير را بر طبق اين مى‏گذاريم كه عرض كردم اين است. و منهنا در ساير صلوات هم قصد فرادا از اول داشتن محل اشكال است كما ذكرنا. چون كه اطلاقات در آن جماعت در بعض الصّلاة اين نمى‏شود. و نقض آن كسانى كه گفته‏اند از اين كه انسان در اثنى مى‏تواند وارد صلاة امام بشود گفتند اين دليل بر اين است كه در اقتدا در بعضى صلوات هم مى‏شود، جوابش هم گفته شد. مسأله صاف شد الحمد الله ربّ العالمين. مى‏رويم به مسأله ديگر كه بعد مى‏گويد ايشان.
آن مسأله ديگر اين است كه مى‏دانيد در صلاة جماعت در ساير صلوات اين است كه ربّما انسان وارد مى‏شود به مسجد و مى‏بيند كه صلاة جماعتى نيست. يك چند نفر نشسته‏اند. شروع مى‏كند به صلاة ظهرش. خودش فرادا مى‏خواند. بعد مى‏بيند كه نه يك آقايى آمد كه مى‏شناسد و عادل است و كذا است. شخص جليلى است. خدا طول عمرش بدهد. شروع كرد به نماز خواندن. رفت صلاة ظهرش در اثنايش. اين مورد نصوص است. كه اين شخص عدول مى‏كند از فرض به...صلاة ظهر را شروع كرده است. مى‏گويد كه صلاة مستحبى مى‏خوانم. عدول مى‏كند. آن صلاة مستحبى مى‏شود. زود آن صلاة مستحبى هم دو ركعت مى‏شود. زود تمامش مى‏كند. سلامش را مى‏گويد. مى‏آيد اقتدا مى‏كند و صلاة جماعت را درك مى‏كند. علماء اين جور گفته‏اند. گفته‏اند چون كه صلاة...را قطع كردن عيبى ندارد. وقتى كه عدول كرد به او، عدول كرد به صلاة ندبى مى‏تواند قطع كد. ببينيد كجاها حرف من نتيجه گرفت. اين حرف على اطلاقه درست نيست. چون كه از صلاء مستحب انسان مى‏تواند رفعيّت كند. اين كه عدول مى‏كند، يك وقتى اين عدول كردن قصدش اين است كه عدول به مستحب بكنم صلاة ظهر مى‏خوانم. عدول به صلاة دو ركعت نافله بكنم، بعد قطع كنم بعد از اين عدول كه صلاة نافله را تمام نكنم. اين عدولش درست نيست. چون كه دليل گفت كه به صلاة نافله مى‏تواند عدول كند. صلاة نافله دو ركعت است اوّله التّكبير و آخره التّسليم. بايد عدول به او بكند. عدول معنايش اين است كه او را قصد دارد كه اتيان كند. يعنى صلاتى كه اولّه التّكبير و آخره التّسليم است او را اتيان مى‏كنم. كسى كه قصدش اين است كه من همين جور همين جا قطعش مى‏كنم آن عدول به نافله نيست. بدان جهت بايد قصد كند نافله را، بعد اگر ديد كه اول خيال مى‏كرد نافله را زود تمام مى‏كند و به امام در ركعت اول مى‏رسد. بعد ديد كه نه نافله را تمام بكند امام مى‏رود ركوع، خيلى طولانى مى‏خواند امام، خدا طول عمرش بدهد. بدان جهت قطع كرد. آن عيبى ندارد. چون كه عدولش صحيح بود. قطعش هم عيبى ندارد. مانعى ندارد. و امّا در جايى كه نه از اول قصدش اين است كه همين جور نيّتش اين است كه قطع كنم اين عدولش صحيح نيست. اين هنوز در صلاة ظهر است و صلاة ظهر را نمى‏شود قطع كرد. روى اين اساس است كه در ما نحن فيه هم همين جور است. آن جا عدول مى‏كند به نافله. بعد اگر قصدش افتاد كه قطع كند، قطع مى‏كند. خب آن محصور اين جا نيست. در ما نحن فيه شخصى به ميت شروع كرد نماز خواندن. بعد ديد كه آقايى آمد جلوى ميت ايستاد و صلاة جماعت خواند. جماعت هم پشت سرش الله اكبر. آنها هم گفتند الله اكبر. اين ماند. اين ديگر عدول نمى‏خواهد. اين همان جا مى‏تواند قطع كند. چرا؟ چون كه صلاتش صلاة واجب كفايى است. مى‏داند اين آقا صلاة را تمام مى‏كند. احتمال اين كه اين معاقب باشد نيست. واجب انتصال مى‏شود. واجب كفايى است. قطعش جايز است. ديگر عدول نمى‏خواهد. بدان جهت كسى كه قبل از امام از تكبيرات ميّت تكبيرى را گفته است قبل از امام تكبيره اولى را مثلاً يا ثانيه را يا ثالثه را. بعد امام آمد تكبيره گفت. بعد امام تكبيره اولى را گفت. قطع مى‏كند و لاحق به جماعت مى‏شود. منتهى يك نكته هست. مى‏دانيد قطع كردن آن صلاتى كه شروع كرده بود به چه چيز مى‏شود؟ چون كه آن جا در صلوات يوميه داشت بر اين كه عدول مى‏كند. آن قطع نبود. عدول مى‏كند به نافله. نافله را قطع مى‏كند يعنى تمام نمى‏كند. عيبى ندارد نافله را تمام نكند. خب محصورى ندارد. عدول مى‏كند. خودش هم پا مى‏شود و مى‏آيد نماز جماعت مى‏خواند آن جا. اين جا كه قطع مى‏كند قطع به چه چيز مى‏كند؟ دو جور مى‏شود. يك وقت اين است كه قصدش اين است كه من ديگر فرادا نمى‏خوانم. قصد فرادا ندارم ديگر. فرادا اتيان نمى‏كنم. مى‏آيم با اين آقايى كه همان جا ايستاده است. من هم جلوى ميت ايستاده‏ام. او مى‏گويد تكبيره را وقتى كه شروع كرد آن تكبيره اول امام است. من هم تكبيره دوم مى‏شود. يك تكبيره گفته‏ام. آن هيچ است. من هم تكبيره اول را مى‏گويم. قطع كردن يك وقت به نيت تنها مى‏شود. يك وقت اين است كه نه قطع كردن به نيت تنها نيست. پشتم را به قبله مى‏كنم. يا رو به طرف مشرق و مغرب مى‏كنم كه صلاة ميت باطل بشود كه شروع كردم. چون كه استقبال مصلّى شرط است. پشت به قبله مى‏كنم. يا به كسى حرف مى‏زنم كه فلانى بنابراين كه تكلّم مبطل بوده باشد در صلاة ميت. پشت به قبله مى‏كنم و بعد مى‏آيم. قطع كردن به اتيان قاطع است. چيزى كه منافات دارد با صلاة به ميّت مبطل او است او را اتيان مى‏كنم. ايشان كه در عبارت فرموده است مى‏تواند قطع كند و داخل جماعت بشود در صورتى كه تكبيره اولى را گفته است قبل از امام. اعم از اين كه تكبيره ثانيه و ثالثه را هم قبل از تكبيره اولى امام گفته باشد يا فقط تكبيره اولى را گفته باشد. فرقى نمى‏كند. ايشان كه مى‏فرمايد قطع كند مطلق است در عبارت عروه و منهنا كتبنا اين اگر قطع بشود بايد به اتيان به قاطع بشود اين احتياطش. چون كه مجزى در ردع عدول كه من با اين آقا نماز مى‏خوانم آن تكبيره اولى باطل مى‏شود دليل ندارد. چون كه تكبيره اولى را گفته است. چون كه صلاة جماعت هم همان صلاة منفرد است. با شى‏ء آخر. و بدان جهت در ما نحن فيه گفتيم احتياطش اين است كه اتيان به قاطع بكند. قاطع كه كرد بيايد وارد صلاة جماعت بشود. پس ايشان در مواردى كه تكبيره اولى را گفته است شخص هنوز امام تكبيره نگفته است سبق الامام در تكبيره اولى اين مخيّر ما بين سه امر است. يا صلاة فرادايش را ادامه بدهد، يا اصلاً از صلاة منصرف بشود ديگر. آقا آمد. نماز خواندن ما بين ميّت بيخود است. برويم ما. يا قطع بكند يا اين كه عدول بكند به صلاة الجماعه كه اين عدول كردن به صلاة الجماعه به حرف ما اين بود كه به نيّت تنها اشكال دارد. بايد قاطع فرادا را بياورد. بعد داخل بشود. و امّا نه با امام تكبيره اولى را گفته بود. تكبيره اولى را با امام گفته بود. امام هم دعاها را مى‏خواند در تكبيره اولى. هنوز امام تكبيره ثانيه را نگفته اين الله اكبر را گفت. امام هم بعد از دو دقيقه تكبيره ثانيه را گفت. سبق الامام فى ساير تكبيرات. يعنى تكبيره اولى را با امام گفته است. ولكن در ساير تكبيرات سبق الامام. امام را سابق شده است. ايشان اين جا مى‏فرمايد بر اين كه مخيّر است اين شخص فرادا بشود. چون كه از اول هم بنا به قول ما قصد داشت همه‏اش را جماعت بخواند. خب اين تكبيره را گفت فرادا بشود. و مى‏تواند صبر كند تكبيره اولى را كه گفت ديگر آن تكبيره اولى كه صلوات بر نبى و انبياء است شروع نكند. همان الله اكبر كه گفت صبر كند. وقتى كه امام تكبيره ثانيه را تمام كرد، شروع كرد امام صلوات را فرستادن اين شروع كند به صلوات.
بعد مى‏گويد كه اين خالى از اشكال نيست. چرا؟ چون كه محتمل است بر اين كه اين صلاة جماعتش باطل مى‏شود. چرا؟ چون كه قبل از امام تكبيره ثانيه را گفته است. در تكبيرات بايد يا با امام تكبير بگويد يا بعد از امام تكبير بگويد. امّا قبل از امام تكبير گفتن صلاة جماعت را باطل مى‏كند. اين حرف را جماعتى گفته‏اند و صحيح هم هست. ملتزم هستيم. در صلوات ديگر هم انسان در صلوات يوميه اقتدا كرده است. قبل از امام ركوع مى‏كند. گفتيم اين صلاة جماعتش باطل مى‏شود....و اذا سجد فاليسجد. عمداً و متعمّداً قبل از امام ركوع مى‏كند، قبل از سجود امام سجده مى‏كند، نه اين جماعتش باطل است. بايد صلاتش منفرداً تمام بشود. بدان جهت در ما نحن فيه ايشان مى‏گويد اين صلاة جماعت باطل شد. محتمل است. چه كار بكند؟ مى‏تواند بر اين كه تكبيرى كه گفته است قبلاً از او اغماض كند و دوباره تكبير بگويد. يعنى آن تكبيره ثانيه كه گفتم يا ملائكه آن تكبيره را ننويسيد. تكبيره ثانيه نيست. الان كه تكبير مى‏گويم اين ثانيه است. اين عيبى ندارد. اين در صلوات يوميه‏اى كه هست منصوص است. كسى قبل از امام ركوع كرد. يا قبل از امام رفع رأس من الرّكوع كرد، قبل از امام رفع رأس من السّجود كرد. گفته‏اند رفع رأس من الرّكوع كرد عيبى ندارد. دوباره برگردد به ركوع. ركوعش دو تا مى‏شود. عيبى ندارد. در جايى كه ركوع را تكرار كردن در صلوات يوميه عيبى نداشته باشد، تكبيره در صلاة ميت هم مثل ركوع مى‏شود. بالاتر از ركوع نمى‏شود. تكبيره را هم در صلاة ميت اعاده كردن دو مرتبه كردن با امام تكبيره گفتن هيچ محصورى ندارد. اين جور گفته‏اند. كانّ در ما نحن فيه نظر صاحب العروه قدس الله نفسه الشّريف هم همين است كه نه اين تكبير را دوباره بگويد. چون كه مثل دوباره سجده كردن است. دوباره بر ركوع برگشتن است. بالاتر از او نمى‏شود. آن كه در آن صلوات جايز شد در اين جا هم جايز مى‏شود. اين را مى‏دانيد كه آن حرف را در صلوات يوميه اگر گفتيم كه مى‏گوييم به ركوع برگردد اين در صورتى است كه رفع ركوع سهوى باشد. رفع از ركوع، رفع از سجود سهوى باشد، عمدى باشد و دوباره برگردد نمازش باطل مى‏شود. در ما نحن فيه هم اگر از آن اخبار كسى بخواهد تعدّى كند، بگويد يقيناً تكبيره از آن ركوع بالاتر نيست اين در صورت سهو فقط مى‏شود. در صورتى كه سهو كرد قبل از امام تكبيره ثانيه را گفت، مى‏تواند وقتى كه امام تكبيره ثانيه را مى‏گويد بگويد. امّا على الاطلاق...و للكلام تتمّة انشاء الله فردا.