جلسه 757

* متن
*

بسم الله الرحمن الرحيم.
موضوع درس: خارج فقه بحث طهارت.
شماره نوار:757 آ
نام استاد: آيت الله تبريزى.
تاريخ:1371
توسط دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم واحد صوت.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم.
تقريب كرديم كه مقتضاى ادلّه‏اى كه وارد شده است در بيان موجب الجنابه كه موجب الجنابه امرين است. الانزال و الدّخول. و مقتضاى آن ادلّه‏اى كه وارد است در بيان كيفيّت غسل الجنابه كه در آنها امام (ع) فرمود رأس و رقبه را ثمّ الجسد را مى‏شورى. بعد از اين كه ازاله خبث بكنى از بدنت و نفرمود در آن روايات كه اگر در اثنا حدثى صادر شد، غسل را اعاده مى‏كنيم. مقتضاى اين روايات اين است كه حدث اصغر در اثنا الغسل مبطل غسل الجنابه نيست. حيثٌ كه جنابت ديگرى حادث نشده است. چون كه موجب الجنابه امرين است و آن غسلى كه شروع كرده بود او باطل نشده است. چون كه در روايات بيانيه اشتراط عدم خروج الحدث را ذكر نفرمود. و از آيه مباركه هم اين اشتراط استفاده نشد. به آن بيانى كه ديروز گفتيم.
بدان جهت مكلّف در اين صورت مخيّر است بين اين كه عدول كند به غسل ارتماسى بعد الحدث حيثٌ كه غسل ترتيبى تمام نشده است و عدول بكند به غسل ارتماسى وقتى كه غسل ارتماسى كرد، آن غسل ارتماسى حدث مى‏افتد قبل الغسل. وقتى كه حدث افتاد قبل از غسل، ديگر حاجتى به وضو ندارد. غسل الجنابه‏اى كه انسان قبل از او محدث هم باشد با آن غسل الجنابه نماز خوانده مى‏شود و وضو با او مشروع نيست. مى‏تواند آن كار را بكند. و مى‏تواند آن غسلى كه...كند او را. بعد از صلاة وضو بگيرد براى حدث در اثنا حيثٌ كه رواياتى كه فرمود غسل جنابه با او وضو نيست، آن غسل جنابتى است كه آن غسل جنابت يا حدث نداشته باشد، يا حدثش قبل از غسل باشد. آن احتياج به وضو ندارد و وضويش بدعت است. امّا آن حدثى كه بعد الغسل است يا در اثنا الغسل است، روايات به او ناظر نيست. اين جا يك مطلبى فرمود ايشان كه احتياط، احتياط استحبابى بود و آن احتياط اين است اين غسل را تمام كند و دوباره غسل الجنابت را از اول بگيرد. چون كه احتمال بطلان غسل الجنابه در واقع هست كه باطل باشد. به حسب ادلّه گفتيم باطل نيست. و مى‏تواند نه آن غسل را اصلاً رها كند. از اول شروع كند ولو ترتيباً. اين جا يك نكته‏اى مانده بود. اين حرف‏ها به جهت اين نكته بود. اگر آن غسل جنابت را ول كند، عدول به غسل ارتماسى نكند و بخواهد همان غسل ترتيبى را اعاده كند، استيناف كند كه از او تعبير به استيناف مى‏شود عمل را در اثنا رها كرد بعد الحدث مى‏خواهد غسل را از اول ترتيباً اعاده كند، احتياط اين است اين احتياط، احتياط لزومى است كه قصد نكند با اين استيناف...غسل الجنابه را كه من غسل الجنابه را كه استيناف مى‏كنم شروع مى‏كنم. بلكه بايد به قصد ما عليك من التّمام و الاتمام اين غسل را اتيان كند. چون كه غسل رأس و رقبه صحيح بود. الان كه دوباره مى‏شورد،...به غسل الجنابه غسل الرأس نمى‏شود. چون كه غسل رأس شده است. بله محتمل است در واقع حدث مبطل بشود و...به غسل الجنابه بشود. ولكن به حسب ادلّه باطل نيست. و اگر مقتضاى ادلّه مطابق با واقع بشود اين...به غسل نمى‏شود. چون كه سر و گردن را شسته است. بدان جهت قصد مى‏كند كه ما علىّ را اتيان مى‏كند. اگر ما علىّ اتمام است، اين غسل رأس و رقبه‏اى كه الان دوباره مى‏كنم اين هيچ است. و اگر غسل الرأس و الرقبه باطل است در واقع، غسل تمام اتيان مى‏كنم. يعنى از اول تا آخر غسل را اتيان مى‏كنم. اين كه بعضى محشّين حاشيه زده‏اند در مقام از آن فهول علماء
كه احوط اين است در اين صورتى كه استيناف مى‏كند و غسل اول را ول كرد و غسل را استيناف بكند، به قصد ما عليه اتيان بكند، كه اعم از اتمام و التّمام است. اتمام يعنى تكميل غسل سابقى. تمام يعنى غسل را از اول تا آخر اتيان كردن. اين سرّش اين است چون كه غسل جنابت قبلى به واسطه استيناف باطل نمى‏شود. چون كه اجزاء بعدى به او ملحق مى‏شود و مى‏شود غسل تام. بدان جهت اتمام مى‏شود آن اجزاء بعدى غسل جنابه مى‏شوند بقيه غسل الجنابه. بدان جهت اين فعل را به قصد التّمامى او الاتمام اتيان مى‏كند. اين نكته را داشته باشيد چه گفتم. اين در مسأله نهمى اساس مطلب ما است. كه قصد تمام و الاتمام در مواردى كه معلوم نيست غسل باطل شده باشد، اين اساس مطلب است انشاء الله در مسأله نهمى كه شروع خواهيم كرد.
بعد صاحب العروه قدس الله نفسه الشّريف مى‏فرمايد اين كه در غسل الجنابه گفتيم در ساير الاغسال الواجبه هم اين حرف مى‏آيد. يعنى انسان غسل مسح ميّت مى‏كرد در اثنا غسل مسح ميّت حدثى از او صادر شد، ريحى از او خارج شد، كه مبطل وضو است. اين جور حدث اصغرى صادر شد غسل مسح ميّت باطل نمى‏شود. مثل غسل الجنابت است. غايت الامر در آن اغسال واجبه ديگر خلافى هست و آن خلاف اين است كسى اگر بخواهد غير از غسل جنابت ساير اغسال واجبه به گردنش باشد و آنها را اتيان بكند با خود آن غسل مى‏تواند نماز اتيان بكند، يا بايد وضو هم بگيرد. اين جا جماعتى ملتزم هستند و منهم صاحب العروه قدس الله سرّه كه اغسال واجبه غير الغسل الجنابه نه به تنهايى كافى نيستند. بايد قبل غسل واجبى كه غير جنابت است يا قبل از او يا بعد از او بايد وضو بگيرد. لكلّ غسلٍ معه الوضو قبله او بعده الاّ غسل الجنابه كه لسان بعضى روايات است. كسى كه در ساير الاغسال حدث اصغر، جماعتى هم گفته‏اند كه نه غسل لازم نيست. مستحب است. فرق ما بين غسل الجنابت و ساير الاغسال اين است كه در غسل الجنابه وضو مشروع نيست. ولكن در ساير الاغسال مستحب است. مى‏خواهى بگيرى بهتر است. نگرفتى هم عيبى ندارد. جماعتى هم اين را مى‏گويند ولكن كلا الطّائفتين ملتزم هستند وقتى كه در اثنا غسل مسح ميّت حدث اصغر صادر شد بايد وضو بگيرد. چه آنهايى كه مى‏گويند در ساير الاغسال غسل است حتماً، چه آنهايى كه مى‏گويند غسل مستحب است. اين جا بايد غسل را بگيرد. چون كه در اثنا حدث صادر شده است. چرا؟ چون كه آن رواياتى كه وارد شده است غسل تنها مجزى است اىّ وضوءٍ...من الغسل آنها ناظر هستند به آن غسلى كه حدث قبل از غسل بشود. يعنى چه جورى كه وضو بايد قبل از حدث بشود، حدثى كه بايد قبل الوضو بشود والاّ بعد الوضو حدث مبطل است. در غسل هم همين جور است كه حدث قبل الغسل بشود. آن جاهايى كه انسان محدث قبل از غسل است، روايت آن جا مى‏گويد كه وضو نمى‏خواهد. اىّ وضوءٍ...الغسل يعنى آن جايى كه بنا بود وضو بگيرى.
و امّا در جايى كه حدث بعد الغسل بشود يا اثنا الغسل بشود ناظر به آنها نيستند كما اين كه ديروز هم گفتيم. مقتضاى صحيحه زراره كه هر كدام از اينها موجود شد واجب مى‏شود وضو، مقتضايش اين است كه چه در اثنا غسل موجود بشود، چه بعد الغسل موجود بشود وضو واجب مى‏شود. چه در اثنا بشود يا بعد الوضو موجود بشود. اين صحيحه زراره در آن باب اول از ابواب النّواقض روايت 2 است. و باسناد الشيّخ عن الحسين ابن سعيد عنه يعنى عن حسين ابن سعيد به سند شيخ عن ابن ابى عمير عن عمر ابن ازينه عن زراره عن ابى عبد الله لا يوجب الوضو الاّ من غايتٍ او بولٍ او...تسمع صوتها او...تجد ريحها لا توجد يعنى واجب نمى‏شود. در اين موارد واجب مى‏شود. مفروض اين است...تجد ريحها موجود شده است در اثنا غسل. اين روايت مى‏گويد كه وضو واجب است. اطلاق روايت اقتضا مى‏كند وجوب الوضو را. فقط فرقق ما بين آن كسى كه مى‏گويد در ساير الاغسال وضو واجب است كه مى‏گويد ولو ساير الاغسالى كه هست بايد وضو بگيرد و نماز بخوانيم. فرق ما بين آن قول و ما نحن فيه اين است آن قائل مى‏گويد در ساير الاغسال بايد وضو بگيرى. قبل الغسل او بعد الغسل. آن قائل در مسأله مى‏گويد قبل از غسل نمى‏شود. قبل از غسل هم وضو بگيرد، او به درد نمى‏خورد. در ما نحن فيه كه حدث اصغر در اثنا غسل واجبى صادر شده است بايد بعد الوضو گرفته بشود يا بعد الغسل لازم نيست بگيرد. بعد از آن حدث وضويش را بگيرد و بعد بقيه غسل را اتيان بكند. چون كه موالات شرط نيست در غسل. وضويش را اتيان بكند. آن وضو قبلى فايده ندارد. آن كسانى كه مى‏گويند در ساير الاغسال لا محال بايد وضويى بشود قبل الغسل او بعد الغسل در مسألتنا ملتزم هستند كه وضو قبل الغسل بگيرد او فايده ندارد. چون كه حدث در اثنا الغسل حاصل شده است، اين وضو را بايد اگر گرفته است هم بايد تجديد كند يا بعد الحدث يا بعد الغسل. فرق فقط همين است. و آن كسانى هم كه مى‏گويند وضو قبله او بعده مستحب است، اين جا ملتزم هستند نه واجب است. بعد از اين كه اين حدث در اثنا صادر شد، بايد اين غسل را بگيرد. يا بعد از آن حدث و قبل اكمال غسل يا بعد اكمال غسل. عيبى ندارد. چون كه در غسل موالات شرط نيست. وضويش را مى‏گيرد و بعد غسل را تكميل مى‏كند. بدان جهت در ما نحن فيه اين را هم بدانيد اين هم مسأله‏اى است كه معلوم بشود. اين كه در ساير اغسال گفته‏اند وضو واجب است يا مستحب است، لازم نيست آن وضو قبل الغسل يا بعد الغسل بشود. در اثنا بشود عيبى ندارد. غسل بعدش را اتيان كرده بود. حدث هم نبود. مى‏خواست وضو بگيرد و بعد بقيه‏اش را اتيان كند. عيبى ندارد.
چون كه مطلقات است لكلّ غسلٍ معه الوضو. آن مطلقات شامل مى‏شوند. اين قبل و بعد به اعتبار قيد غالبى است كه غالباً وقتى كه غسل را شروع كرد او را تمام مى‏كند. والاّ اگر در اثنا غسل هم بگيرد او كافى است عند الكل. اين يك مسأله‏اى بود. بعد ايشان قدس الله نفسه الشّريف، اين يك نكته را بگويم و رد بشوم. نمى‏خواستم بگويم. ولكن بگويم. اين كه ديروز فرموده بودند بر اين كه در اثنا غسل جنابه اگر حدث صادر بشود حدث اصغر غسل جنابت باطل مى‏شود و مقتضاى آيه مباركه است كه به ضميمه موثقه ابن بكير كه در تفصيرش وارد شده است خداوند متعال مى‏فرمايد قبل از صلاة اگر كسى ناقض وضو داشته باشد كه موثقه تفصير مى‏كند. و جنب باشد بايد غسل كند. كسى كه در اثنا غسل حدث صادر شده است. قبل از صلاة است. ناقض وضو دارد. و جنب هم هست. چون كه غسل را تمام نكرده است تا مادامى كه تمام نكرده است جنب است. بايد اين شخص غسل بكند. وظيفه‏اش و ان كنتم جنباً يعنى آنهايى كه ناقض دارند. قبل از صلاة و جنب هستند بايد غسل بكنند. مقتضايش اين بود كه نه غسل بايد بشود. اين قائل عظيم الشّأن رضوان الله عليه در ساير الاغسال ملتزم شده است آنى را كه مشهور و فتواى صاحب العروه است. آنى كه مشهور در غسل الجنابت و در ساير الاغسال گفته‏اند. فرموده است نه در ساير الاغسال اگر در اثنا حدثى صادر بشود اغسال واجبه، آن غسل باطل نمى‏شود. چرا؟ براى اين كه آيه مباركه و موثّقه ابن بكير حكم جنب ظاهر شد كه جنب هم اين جور است كه اگر غسل جنابت بكند در اثنا حدث صادر بشود غسل را بايد اعاده كند.
و امّا در ساير الاغسال دليلى نداريم كه ناقض الوضو مبطل ساير الاغسال است. بدان جهت مقتضاى اطلاقات اين است كه آن غسل را تمام كند و بعد از تماميت وضو بگيرد يا در اثنا وضو بگيرد كه ما گفتيم بعد الحدث. اين جا ايشان با مشهور موافقت فرموده‏اند. ديروز هم گفتم كه ايشان شرطيّت را فقط در غسل جنابت مى‏گويد. اين فرمايش ايشان است. اين جا به بعضى ذهن‏ها كه قضيه محمله بوده باشد، يك اشكالى خطور مى‏كند و آن اشكال اين است بعد از اين كه ملتزم شديم در غسل الجنابت در اثنا حدث اصغر غسل جنابه را باطل مى‏كند از آيه استفاده كرديد اين معنا را، مقتضاى رواياتى كه وارد شده است ساير اغسال واجبه مثل غسل الحيض و غسل مسح الميّت همان غسل جنابت است. غسل الجنابت و غسل مسح الميّت واحدٌ. و غسل الحيض و غسل الجنابت واحدٌ. اين تنزيل است. اين عين غسل الجنابت است. وقتى كه شرطيت در غسل الجنابت ثابت شد، در اينها هم بايد ثابت بشود. مقتضاى تنزيل اين است. چه جور در خود صحيحه محمد ابن مسلم و غير صحيحه محمد ابن مسلم كه در كيفيت غسل جنابت وارد شده بود، گفتيم ساير اغسال هم همين جور است كيفيتش. چرا؟ چون كه فرموده است در ساير روايات غسل الحيض و غسل الجنابت واحدٌ. غسل مسح ميّت و غسل الجنابه واحدٌ. گفتيم آنها هم همين جور است. يك نحوشان ارتماسى است، يك نحوشان ترتيبى است. ترتيبى با آن شرايط، ارتماسى هم با آن شرايطى كه گفتيد. اين جور است. خوب يكى هم از شرايط عدم حدوث حدث است در اثنا. منتهى اين شرط از آيه مباركه استفاده شد كه در غسل الجنابه شرط است كه در اثنا بايد حدث صادر نشود وقتى كه اين معنا شد، اين معنا ثابت شد بر اين كه غسل الجنابه شرطش عبارت از همين است، ساير اغسال هم همين جور مى‏شوند. خصوصاً بر اين كه در بين يك دو روايتى هست كه آنها مطلق هستند. حدث در اثنا غسل مى‏گويند مبطل است. كه اين دو تا روايت را نخوانده بوديم. چون كه حاجتى نمى‏ديديم. چون كه من حيث السّند ضعيف بودند. ولكن امروز مى‏خوانيم كه مؤيّد مى‏شود اين حرف را.
يكى از آنها روايتى است كه صاحب مدارك قدس الله نفسه الشّريف نقل كرده است، از مجالس صدوق يعنى ابن...از صادق مرسلاً نقل كرده است. مرسله است. در باب 29 از ابواب الجنابه، روايت 4 است. و روا السّيد محمد ابن اب الحسن الموسوى العاملى فى كتاب المدارك صاحب المدارك است. نقلاً من كتاب عرض المجالس الصدوق...عن الصادق (ع) قال لا بعث بتبعيض الغسل. غسل را تبعيض كنيد. فاغسلوا يدك و فرجك و رأسك اينها را بشوريد و تأخّر غسل جسدك الى وقت الصّلاة.آنها را وقت صلاه بشوييد ثم الا وقت الصلوه ثم...جسدك اذا ارت ذالك آن وقت بشوييد. فعن احدثه حدث من بقل او اوقات او قريه او منيه بعد ما قسله راسك من قبل ان تغسل جسدك فعيد الغسل من اولك غسل را از اول اعاده كن. يعنى حدث در اسنا مبطل مى‏شود اينى كه در روايات داشت كه سابقاً كه موالات شرط نيست در غسل مى‏شود راس رقبه را قدرت و هكذا بقيه و بعدش را وقت صلاه بشويد آن روايت ناظر است بر نفى اعتبار به بالا است كه در وضو معتبر است. امّا جدث صادر بشود غسل اعاده بكن يا نكن آن روايات ناظر به اين جهت نيست. ولكن در اين روايات تصريح شده است كه اگر حدث صادر شد بايد اعاده بشود يكى اين به اين مضمون هم در...عين همين مضمون است اين كه غسل جنابت ندارد لا بعث ان تغسل ان فى تبعيض الغسل اى الغسل هر غسلى بوده باشد. و لكن حدث صادر شد بايد اعاده بشود مقتضى ما ذكرنا كه ان الغسل الحيض و ان الغسل مسح الميت غسل الجنابت يا واحد يا مثل غسل جنابت كه در روايات اين جور وارد شده بود در آن كيست دارد بر اين كه در موثقه بل حلبى اين جور دارد كه روايت 6 در باب 1 سابقاً خوانده‏ايد غسل الجنابت و الحيض واحد بله الحايض و سئله عن العبد اللّه (ع) ان الحايض قال اليها الغسل مثل غسل جنب است اليها غسل المثل الغسل الجنبه قالنا.
و هكذا روايات ديگرى كه بود در مقام و هكذا در مسح ميت هم روايت دارد كه غسل مسح ميت همان غسل جنابه است آنجا دارد بر اين كه بله در باب غسل مسح الميت باب 1 از ابواب غسل المسح الميت روايت 6 به اسناد شيخ ان محمد ابن عيسى ابن ابى ان حماندابن عيسى ان حريص ان...ان ابى عبداللّه (ع) قال من غسل الميت و كفنه اذ تصلّى غسل الجنابه. غسل جنابه را اتيان مى‏كند اينها حسن يكى هستند در احكام بعد از اين كه عرض ناقابل ما اين بود بعد از اين كه شما ملتزم شديد در غسل جنابه اشتراك را اين ادله ادله حكومتى است كه همان غسل جنابه با همان شرايط در سائل الاقصا هم همان است. بدان جهت تفصيلى شد مابين غسل الجنابه و ما بين غير غسل الجنابه سائل القصا الواجبه اين نمى‏شود اين به نظر قاصر ما تا شما چه بگوييد چه بفرماييد خودتان مى‏دانيد گذشتيم اين را.
عرض مى‏كنم بر اين كه بعد صاحب العروه قدس اللّه نفسه الشريف متعرض مى‏شود. اينكه گفتيم بر اين كه حدث در اسنا موجب بطلان نمى‏شود اين در جاى غسل ترتيبى تصور مى‏شود. و يكى هم در غسل احتماصى تصور مى‏شود آن وقتى كه وارد آب مى‏شود از آن وقت قصد غسل كند غسل احتماصى را ايشان سابقاً 2 جور مى‏فرمود يكى موقع ورود به آب تدريجى مى‏شود هر قدر از بدنم رسيد به آب غسل او شده بايد از آب در نيايد تا تمام آب برود در آب يكى اين بود يكى اين كه دفعه مى‏رود متمز مى‏شود آب دفعه محيط مى‏شود تمام بدن را آن آن واحد دفعى است غسل جنابه ايشان مى‏فرمايد كه اين كه در اسنا الحدث گفتى غسل كه بايد يا ترتيبى بشود يا اين كه اگر ارتماسى شد تدريجى بشود و امّا در غسل ارتماسى دفعى توجه كرديد حدث در اسنا متصور نمى‏شود چون كه دفعى است آنى است آن غسل در اسنا متصور نمى‏شود آن بحث آنجا نمى‏يافت اگر سابقاً يادتان باشد عرض كرديم آن غسل ارتماسى كه اين...انسان قصد غسل را بكند آن هم تدريجى مى‏شود. اگر بعض اعضا مانع داشته باشد از وصول ما ارتماس تمام اعضا در آب شده ولكن چون كه مانع دارد بعض بشر آب نرسيده مانع دارد نه اينكه در آب نيست بدان جهت تا مانع را رفع كند برسد يك بادى از او خارج شد. اين مى‏شود حدث در اثنا و كيف ما كان با او كارى نداريم كه متصوّر مى‏شود يا نمى‏شود. او مهم نيست. مهم اين است كه در غسل ارتماسى اگر معاً حدث صادر شد يعنى آن آنى كه سر را زير آب مى‏برد كه آب محيط به تمام بدن بشود، در همان آن استيلا كه حادث مى‏شد، آن يكى حدث هم از آن جاى ديگر حادث شد كه مقارن بود حدوث و حدث با آن حدوث غسل. اين چه جور است؟ ايشان فرموده‏اند رضوان الله عليه در اين صورت غسل باطل نمى‏شود. اين فقط يك وضو مى‏گيرد بعد ذالك. ولو احد است. در اثنا غسل باطل بود على مسلكشان نه اين جا باطل نمى‏شود. چرا؟ و درست هم مى‏فرمايند. اين جا وجهى ندارد غسل باطل بشود. براى اين كه آن زمانى كه حدث صادر شد، در آن زمان مكلّف جنب نيست. چون كه حدوث غسل چون كه آنى است، در آن آنى كه حدث موجود شده است غسل هم موجود شده است. يعنى شخص از جنابت رفته است. اين خروج شخص از جنابت تأخّر رطبى دارد از حدوث الغسل. ولكن زماناً يكى هستند. چون كه معلول با علّت هم همين جور است. شما اينها را شايد بهتر از من بدانيد كه معلول من حيث الزّمان منفك از علّت نمى‏شود. فقط تأخّر معلول تأخّر رطبى است. در ما نحن فيه هم همين جور است. آن وقتى كه شخص حدث از او صادر شد به عالم هستى قدم گذاشت آن حدث مولود شد، همان آن شخص جنب نبود. چرا؟ چون كه غسلش تمام شده بود. آنى است. بدان جهت چه جورى كه شخصى جنب نيست، حدثى از او صادر بشود بايد وضو بگيرد، انسان بعد از تمام غسل حدث صادر شد اين هم بعد از تمام غسل است. اين در حقيقت بعد تمام الغسل است. چون كه آن آنى كه حدث صادر شده است غسل تمام شده است و وظيفه اين عبارت از وضو گرفتن است و اين مطلبى كه فرموده‏اند صحيح است لا..عليه. نفرماييد در رطبه‏اى كه غسل موجود مى‏شود، جنابت در رتبه بعد معدوم مى‏شود. رتبه علّت مقدّم است. چون كه در احكام شرعيه رتبه ملاك نيست. ظهور ادلّه اين است كه در آن زمانى كه حدث صادر مى‏شود، در آن زمان جنب نباشيد. بايد وضو بگيريد. در آن زمان جنب نيست. چون كه غسل موجود شده است.
سؤال؟ معاً زماناً يكى است ديگر. سؤال؟ همين را بحث مى‏كنم ديگر. آن آنى كه غسل موجود شد پس جنابت نيست. حدوث حدث مقارن است با انتفاع جنابت زماناً نه رطبتاً. حدوث حدث مقارن است با...جنابت زماناً پس جنب نيست در زمان حدث. بدان جهت در ما نحن فيه بايد اين شخص وضو بگيرد. اين كلامى كه ايشان فرموده است رضوان الله عليه تام و تمام است. ميزان علمى‏اش تمام است و ميزان صدق عرفى‏اش هم تمام است. چون كه به عرف بگويى هالى‏اش مى‏شود كه بله همين جور است ديگر. آن وقتى كه اين در آمد ديگر غسل تمام شده بود. بدان جهت در ما نحن فيه آن امور دقّى كه به عرف القاء بشود عرف ملتفت مى‏شود به تسامحش و مى‏گويد و تصديق مى‏كند آن تسامحات عرفى اعتبار ندارد. الاّ در مواردى كه دليل خاص باشد كه آن تسامح اعتبار دارد. ممكن است در بعضى موارد دليل قائم بشود كه آن تسامح اعتبار دارد. مثل در مواردى كه انسان گندم مى‏خورد، گندم را جمع كرده است و آورده است آسيا كرده است و نان كرده‏اند. مى‏گوييم بابا اين گندم را جمع كردى تويش خاك است. خوردن خاك حرام است. مى‏گويد بله خاك است. چه كار كنيم؟ بايد بخوريم ديگر. اين تسامح كه عرف ملتفت مى‏شود اعتبار دارد. چون كه دليل خاص در موردش قائم است. عيبى ندارد. اين اكلش عيبى ندارد. اين جور تسامحات عيبى ندارند و امّا در مواردى كه دليل بر مقبوليّت تسامح وارد نشده است در آن مورد، اين تسامحات عرفى اعتبارى ندارد. ولو عرف هم بگويد كه اين حدث قبل از غسل بود. ولكن وقتى كه هالى كردى كه غسل ارتماسى دفعتاً موجود شده است و حين تمام حدث موجود شده است پس آن وقتى كه حدث به دنيا آمد غسل تمام شده بود. غسل محقق شده بود. تصديق مى‏كند. ولكن تسامحاً او را مى‏گويد و آن تسامح اعتبارى ندارد كما ذكرنا. اين را داشته باشيد. به دردتان مى‏خورد. بدان جهت در ما نحن فيه اين مسأله را مى‏گذريم و وارد مى‏شويم به مسأله ديگر و آن اين است كه در اثنا حدث الاكبر چيزى كه موجب حدث اكبر است او صادر بشود. مثل اين كه فرض بفرماييد غسل جنابت مى‏كرد. انسان مشغول غسل جنابت بود. در اثنا در حمّام كه غسل جنابت مى‏كرد يك كسى آن جا سكته كرد. ديد يك كسى سكته كرده است و ملتفت شد كه او آن جا افتاده است. دستش را زد به او بعد البروده كه بدنش بارد شده بود. دستش را زد در اثنا غسل. مسح الميّت فى اثنا الغسل الجنابه يا عكسش هم اين جور است. شخصى غسل جنابت مى‏كرد. در اثنا غسل جنابت انزال كرد. كه منى از آن خارج شد. لازم نيست كه انزال هم به او مفصّلى بوده باشد. قطره‏اى خارج شد كه مى‏داند منى است اين. اين موجب حدث اكبر در اثنا آن غسل واجبى موجود شده است. اين حكمش چيست؟ ايشان مى‏فرمايد تارتاً اين موجبينى كه هست، موجبين على...واحد هستند. مثل اين كه شخصى رفته بود حمام. شستشو كند. غسل جنابتى هم در گردنش نبود. يك پيرمردى بود كه از آن اعمال فارغ شده است. ديگر دورانش گذشته است. براى تميزى رفته بود. رفت ديد در حمام يك كسى افتاده است و مرده است. چون وسط حمام بود كشيد به كنار. غسل مسح ميّت به گردنش آمد. بدن سرد شده بود. رفت غسل بكند. در اثنا غسل كه مى‏كرد صدا كردند كه بابا مؤمنين بياييد اين بيچاره را بگذاريم بيرون. اين هم در اثنا غسل ميّت در آمد از پاى آن ميّت گرفت دوباره بردند بيرون حمام. در اثنا غسل مسح الميّت مسح ميّتاً موجب در اثنا وارد شده است كه موجب‏ها يك سنخ است. اولى هم مسح ميّت بود، دومى هم مسح است. يا اولى هم جنابت بود، دومى هم جنابت است. در اين موارد ايشان ملتزم مى‏شود كه غسل اولى باطل مى‏شود. آن غسلى كه ناقص گذاشته است، آن غسل ناقص باطل مى‏شود. او اثرى ندارد. و چرا؟ وجهش هم واضح است. اشكالى ندارد. براى اين كه من مسح ميّتاً فاغتسل، قضيه، قضيه انحلالى است. معنايش اين است كه من مسح ميّتاً اغتسل بعد المسح. بعد از مسحى كه موجود شده است بايد غسل كند. و بما اين كه در ما نحن فيه اين شخص دفعه دوم كه از پاى ميّت گرفت مسح ميّتاً. صدق مى‏كند. فاغستل يعنى بايد بعد از آن مسح غسل كند. بدان جهت غسل اولى باطل مى‏شود. او هيچ اثرى ندارد. نگوييد او را تمام بكند يك غسل مسح ميّت ديگر بگيرد. نه اين در ما نحن فيه نيست. چرا؟ چون كه مسح ميّتاً كسى كه متعدد مسح كند مثل قرائت سوره نيست. آيه سجده نيست كه چند تا بايد سجده كند. مسح ميّتاً حدث است كه على ما سيعتى. حدث به يك غسل مرتفع مى‏شود. من مسح ميتاً اغتسل يعنى رافع حدثه الاغتسال. معنايش حكم ارشادى است. معنايش اين است كه رافع حدثه الاغتسال. وقتى كه ثانياً مسح كرد رافع حدثش اغتسال است. اغتسال هم بعد از آن مسح بايد صورت بگيرد. قهراً وقتى كه مسح بعدى موجود شد، آن مسح قبلى هيچ اثرى ندارد. اغتسال ناقص به او اثرى ندارد. رافع آن حدثى كه به مسح اولى بود، به اغتسال بعد المسح الثّانى است كه بعد المسح الثّانى بايد اغتسال بكند. نتيجه‏اش بطلان غسل اول است. بدان جهت غسل جنابت مى‏كرد در اثنا غسل جنابت دوباره جنب شد. آن غسل باطل است. كما اين كه در روايات بلل هم استفاده مى‏شد كه عرفاً هم فهميده مى‏شد. انسان انزال بكند، بول نكند. مشغول غسل بشود در اثنا بلل مشتبه خارج بشود. امام فرمود كه اين بلل منى است و جنابت است. غسل را بايد بكند. انتقض غسله. غسلش از بين رفت. بدان جهت در ما نحن فيه كه هست در ما نحن فيه اين غسل را بايد در ما نحن فيه بعد از خروج موجب بكند. اين اشكالى ندارد و خلافى هم در اين نيست و امّا در جايى كه موجب‏ها مختلف بشوند. كلام در اينها است. ملاحظه بفرماييد تا ببينيم چه مى‏شود عاقبت الامر انشاء الله.