جلسه 1044

* متن
*

بسم الله الرحمن الرحيم.
موضوع درس: خارج فقه بحث طهارت.
شماره نوار: 1044 ب‏
نام استاد: آيت الله تبريزى.
تاريخ:1374
توسط دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم واحد صوت.
احكام ميت مسلم من وجوب التّغسيل و التّكفين و التّحنيط و الصّلاة عليه و وجوب الدّفن بيان شد. و بيان شد بر اين كه اطفال المسلمين به حكم مسلم هستند. و اطفال الكفّار به حكم كفّار هستند. منتهى در صلاة على الميت گفتيم طفل بايد بالغ و ستّاً بوده باشد. ذكراً كان او انثى. و الاّ لم تجد الصّلاة عليه. ايشان در مقام متعرّض مى‏شود به يك مسأله مهمّه‏اى و آن مسأله مهمّه را اين جور تعبير مى‏كند. مى‏گويد اگر شخصى ولد الزّنا بوده باشد، و زنا از احد الطّرفين بوده باشد و طرف آخر مسلمان بوده باشد. مثل اين كه فرض بفرماييد شخصى زن مسلمانى را اشتباهاً به وطى الشّبهه وطى كرد، ولكن زن مى‏داند كه اين شوهرش نيست. مع ذالك مى‏گويد عيبى ندارد. از ناحيه زن اين وطى زنا است. ولكن از ناحيه مرد وطى شبهه است و مرد هم مسلمان است. در اين صورت اين طفلى كه متولّد مى‏شود، از انعقاد نطفه‏اى كه به زنا بوده باشد من ناحية الام و زنا نبوده است از ناحيه اب اين طفلى كه به دنيا مى‏آيد احكام اطفال المسلمين بر او جارى مى‏شود. اشكالى بر اين نيست. من زنا را در ناحيه زن فرض كرده‏ام. اگر زنا در ناحيه مرد بشود و زن به اشتباه بيفتد و وطى به شبهه از ناحيه زن بشود الكلام الكلام. آن طفلى كه متولّد مى‏شود، احكام اسلام به او جارى است. همان تجهيزى كه گفته بوديم بر احكام المسلمين بر اين طفل جارى مى‏شود. در اين شكّى نيست.
و انّما الاشكال در جايى است كه زنا من الطّرفين بوده باشد. هر دو طرف زانى هستند و از اين زنا طفلى متولّد شد كه به او ولد الزّنا و ابن الزّنا مى‏گويند. ايشان مى‏فرمايد احوط اين است كه به اين ابن الزّنا و ولد الزّنا احكام اطفال مسلمين جارى بشود. احوط اين است. اين را مى‏دانيد. در ما نحن فيه ايشان فتوا نمى‏دهد. مى‏گويد احوط اين است كه احكام مسلمين جارى است. اين مسأله را مى‏خواهم منقّه كنم. در اين مسأله يك امرى ما بين الكل متّفقٌ عليه است و در او لا...كسى از فقها شك كند. و آن اين است ولد منتسب مى‏شود به آن مردى كه از ماء او اين متكوّن شده است نطفه او. اين ولد نسبت به آن شخص واطى كه از نطفه او منعقد شده است اين ولد، ابن او است. او والد است. اين هم و ما ولد است. كما اين كه اگر نطفه مردى در رحم زنى داخل شد و زن او را در رحم تربيت داد، رشد داد، حتّى اين كه او را سقط كرد يا زاييد. فرقى نمى‏كند. در هر دو صورت اگر سقط كرد، بچّه در شكمش مرد و سقط كرد، آنى كه سقط كرده است، ابن و امّش همان الّاتى ولدت آن زنهايى است كه آنها ولدن. تربيت داده‏اند در رحم و زاييده‏اند. اين كه اُم منحصر به اين است، اب منحصر به اين است فعلاً با او كار ندارم. منحصر به اين نيست. ولكن قدر متيقّن و بلاخلافٍ اگر مائى از ماء مردى در رحم زنى متكوّن بشود و رشد كند و او را بزايد، آن كسى كه واطى است، اب است، و آن كسى كه تربيت داده است در رحم و زاييده است ام است. اين معناى عرفى‏اش است و اين معنا در ابن الزّنا هم صادق است. كسى با زنى فرض كنيد زنا كرد. زنى كه اصلاً شوهر نداشت. زنا كرد با او. و از زنا به علم هر دو تا آن نطفه منعقد شد. زن زانيه هم او را در رحمش رشد داد و زاييد پدرش آن زانى است، امّش هم آن زانيه است. اين عرفاً اين جور است. جاى شكّ و شبهه نيست. انّما الكلام و خلاف در دو جهت است. يك جهت اين است كه اين ولديّت عرفيه را شارع القا كرده است. اين ولديت، ابنيت، و والديت در مورد زنا نفى شده است. اين يك مسلك است كه بعضى‏ها گفته‏اند نسبت داده شده است. اين قول در مسأله است. اين معنا كه ولديت شرعاً منتفى بوده باشد، شارع القا كند، مثل آن كه به آن حضرت نوح‏
مى‏فرمايد نفى ولد مى‏كند مثل او. آن جا نفى ولد هم به آن معناى شرعى نيست. نفى ولد كند حكومتاً مثل لا رباع بين الوالد و الولد يعنى لا ولد مع الزّنا اين جور حكومتى و نفى ولديتى در بين نيست. دليلى بر اين معنا ما پيدا نكرديم كه شارع القاء بكند دليل معتبرى پيدا بكنيم كه شارع اين ولديّت را القاء كرده است. به اين معنا ما دليلى پيدا نكرديم. يعنى به حيثٌ كه آن مرد وقتى كه دختر بود بزرگ شد. بگويد خب بگيرم ديگر. دختر من كه نيست. شارع نفى ابنيّت كرده است. بنتيّت كرده است. اين حرف‏ها نيست. اين كه نفى ولديت بشود، اين را ما پيدا نكرديم ولو در بعضى كلمات هست.
امر ديگر اين است كه نه، اين يك نكته را هم بگويم. بله نفى توارث شده است. اين استثنا از احكام اولى الارحام است. ولديت را شارع نفى نكرده است. توارث را بين الزّانى و آن ولد الزّنا و الزّانيه و ولد الزّنا توارث را قطع كرده است. اين معنا از مسلّمات است. اين را ملتزم هستيم. اين تخصيص در احكام اولى الارحام است. نه اين كه نفى اولى الارحام بودن كرده است شارع. اين معنا ثابت نشده است. خب اسلام يك واقعى دارد، يك ظاهرى دارد كه آن اسلام احكامش مترتّب است نوعاً بر همان احكام ظاهرى كه كسى اقرار به شهادتين بكند و چيزى اظهار نكند كه منافى با اين شهادتين بشود يا برگردد به نفى شهادتين. مثل اين كه بداند حجاب در شريعت اسلاميّه از چيزى است كه نبى اكرم آورده است. و در قرآن هست. ولكن بگويد اين حجاب را كه آورده است من قبول ندارم. اين محكوم به كفر است. كفر اسلام اين است كه اظهار به شهادتين بكند و چيزى را اظهار نكند كه بر خلاف اين بوده باشد. خلاف اين را اظهار بكند يا برگردد اظهارش به خلاف اين كه با وجودى كه مى‏داند اين ضرورى است، اين را منكر بوده باشد. مى‏داند رسول اكرم و خداوند متعال معاد را آورده است. بگويد نه. من قبول ندارم. برمى‏گردد. محكوم به كفر است. اين اسلام ظاهرى است. آن واقعى هم كه قلباً ايمان داشته باشد و تسليم بشود به آن چيزى كه توحيد است و نبوّت است و معاد است. به آنها تسليم بشود، آن مى‏شود مسلمان. و اگر مسأله امامت را و مسأله عدل را ملتزم بشود قطعاً مى‏شود آن وقت امامى. شيعه مؤمن مى‏شود. آن احكامى كه در اسلام در ظاهر الاسلام بار است يعنى كسى كه ظاهراً مسلمان بوده باشد بر او بار مى‏شود، مسأله توارث است و نكاح است و و و. الى آخر. احكام كثيره است.
على هذا آن ولد المسلمين كه زاييده مى‏شود، اين تا مادامى كه به حدّ تمييز نرسد و شهادتين نگويد يا بالغ نشود به قول بعضى‏ها و شهادتين نگويد، اسلام او اسلام حقيقى نيست. مشهور مى‏گويند كه اظهار شهادتينش بعد از اين كه بالغ شد، آن وقت اسلامش اسلام حقيقى مى‏شود. نه اسلام حقيقى در مقابل آن اسلام ظاهرى كه گفتم. در مقابل اسلام تبعى. يعنى آن وقتى كه خودش بالغ شد و اظهار شهادتين كرد مسلمان مستقل مى‏شود. اسلامش استقلالى مى‏شود. ما مى‏گوييم كه نه بالغ شدن معتبر نيست. همين كه مميز شد و فهميد و اقرار كرد و اعتراف به شهادتين شد، اسلامش اسلام استقلالى است. بدان جهت تقليدش هم تقليد استقلالى است. مى‏تواند به مجتهدى تقليد كند بعد از مردن آن مجتهد در همان تقليدش باقى بماند. حدّ تمييز را مى‏گوييم. آن وقت قبل از اين حد اين اطفال مسلمين به حكم مسلمان هستند. اسلامشان اسلام تبعى است. اسلام استقلالى نيست. يعنى به تبع پدر و مادر اينها محكوم به اسلام شده‏اند. كلام آن جايى است كه ولد، ولد بالنّكاح بشود به ملك اليمين بشود، به وطى الشّبهه بشود، آن اسلام حكمى در آن اولاد هست بلاشبهةٍ. كما اين كه اگر زنا از يك طرف باشد، طرف ديگر زنا نباشد، مسلمان باشد باز اسلامش اسلام تبعى است بلاخلافٍ كه گفتيم اول. انّما الكلام در جايى است كه اين ابن الزّنا كه متولّد شده است از مسلمين كه يكى زانى، ديگرى زانيه بود، اين اسلام تبعى دارد يا ندارد. بعضى‏ها گفته‏اند نه اسلام تبعى ندارد. اسلام تبعى دليل مى‏خواهد. دليل آن جايى است كه اين بالنّكاح باشد يا به ملك يمين باشد يا به وطى شبهه باشد. اولاد ملحق به آباء مى‏شود در اسلام و كفر. و امّا در صورتى كه نه بالزّنا باشد استنادش به پدر و مادر، نه آن پدر و مادر نمى‏شود. هر دو زانى هستند. ولو هر دو مسلمان هستند. تا ديشب هم نماز شب مى‏خواندند. ولكن شيطان گولشان زد. هر دو زنا كردند. اين ولد متولّد شد. مع ذالك گفته‏اند كه اين اسلام تبعى ندارد. چرا؟ چون كه اسلام تبعى دليل مى‏خواهد. اسلام تبعى در اين جا دليل ندارد. بعضى‏ها گفته‏اند خب مسلمان اسلام تبعى نداشت. وقتى كه بالغ شد و شهادتين را گفت يا به قول ما مميّز شد و شهادتين را گفت بعضى‏ها گفته‏اند آن وقت هم مسلمان نمى‏شود. ولو از ته دل هم اقرار به شهادتين بكند. ولو زاهد هم بشود. نسبت داده شده است به بعضى از فقها كه محكوم به اسلام نمى‏شود. ولد الزّنا ليس بمسلمٍ‏و. ولو بالغ بشود، ولو عاقل بشود، ولو اقرار بشهادتين بكند، ولو قلباً هم عملاً هم زاهد بشود محكوم به اسلام نمى‏شود. اين كه مى‏بينيد كه مسأله فرق پيدا مى‏كند. ما مى‏گوييم كه نه در صورتى كه بالغ شد و مميّز شد و اعتراف كرد مسلمان است. اين يك دعوا.
يك دعواى ديگر اين است كه اين مثل ساير اطفال المسلمين اسلام حكمى دارد. اسلام تبعى دارد. دو تا دعوا داريم. در مقابل كسانى كه گفته‏اند اسلام تبعى ندارد. بالغ شد يا مميّز شد اعتراف كرد، مسلمان مى‏شود. در مقابل آن قولى كه اسلام تبعى ندارد، اسلام استقلالى هم ندارد. اين محكوم به مسلمان نمى‏شود تا بميرد. ولو نماز بخواند، ولو زاهد هم بشود، مسلمان نمى‏شود. من مى‏گويم اين بحث را. رجوع بفرماييد به حدائق و اين اقوالى را كه ايشان نقل كرده است در اين مسأله از اصحاب و از بعضى‏ها مراجعه كنيد و ببينيد كه چه جور است. چرا اينها گفته‏اند اصلاً مسلمان نمى‏شود ابن الزّنا؟ ولو بعد هم زاهد بشود. تمسّك كرده‏اند به بعضى اخبارى كه از آن اخبار گفته‏اند استفاده مى‏شود ولد الزّنا محكوم به اسلام نيست. ما فعلاً در اين مرتبه بحث مى‏كنيم كه ولد الزّنا ولو بالغ بشود، ديگر مسلمان نمى‏شود، اين كه گفته‏اند از اخبار استفاده مى‏شود، آيا اين اخبار دلالتى به اين معنا دارند يا ندارند. يكى از آن اخبارى كه به او استدلال كرده‏اند از آن خبر استفاده كرده‏اند كانّ ابن الزّنايى كه هست، ابن الزّنا محكوم به اسلام نمى‏شود، يكى اين روايتى است كه از او تعبير مى‏شود به مرسله وشّاع. در جلد اول وسائل. اين را در باب طهارت مياه بحث كرديم. در باب 3 از ابواب الاعصار. عصار كه همان بعد از مياه مضاف است، آن جا باب سوم است. در باب سوم روايت دومى است. و عن احمد ابن ادريس. اين احمد ابن ادريس همان شيخ كلينى است كه ابو على اشعرى تعبير مى‏شود. رضوان الله عليه از اجلّا است. نقل مى‏كند عن محمد ابن احمد ابن يحيى الاشعرى صاحب كتاب نوادر الحكمه آن هم نقل مى‏كند عن ايّوب ابن نوح كه از اجلاّ است عن الوشّاع حسن ابن على وشّاع خزّاز بنت الياس كه معتبر است. عن من ذكره عن ابى عبد الله(ع). آن جا دارد كه انّه كره سعر ولد الزّنا و سعر اليهودى و النّصرانى و المشرك و كلّ من خالف الاسلام. امام (ع) كريح شمرد. مكروه شمرد سعر ولد الزّنا را. سعر يعنى آن مايعى را كه آن آبش قدر متيقّن است. مباشرت كرده است بر او ولد الزّنا. دستش را زده است. پايش خورده است به آن آب. كسى آن آب را مى‏خواهد بخورد. وضو بگيرد. كره سعر ولد الزّنا و سعر اليهودى و سعر النّصرانى و المشرك و كلّ من خالف الاسلام. و كان اشدّ ذالك عنده سعر النّاصب. آن اشدّ اينها سعر ناصب بود پيش امام. و النّاصب لنا اهل البيت انجس من الكلب. اشد سعر ناصب بود. گفته‏اند خب سعر مشرك كه نجس است. آن جاى شك نيست. آن آب قليلى كه با او مباشرت كرده است مشرك نجس است. سعر مى‏گويند به او. دريا را، حوض را سعر نمى‏گويند. آن كاسه كه آب كوچك دارد يا مايع كمى دارد. آن را سعر مى‏گويند. اين سعر يهودى و نصرانى و مشرك و ولد الزّنا است. خب گفته‏اند بر اين كه اين دليل است بر اين كه اين ولد الزّنا نجس است. محكوم به اسلام نيست. هر ولد الزّنايى باشد. ولو پدر و مادرش مسلمين بوده باشد. بلكه غالب در بلاد اسلاميه اين جور است. اين را اين جور امام فرموده است. اين را مى‏دانيد كه اين روايت اولاً مرسله است من حيث السّند. و ثانياً دلالتى ندارد. كره. مكروه شمرد. خب ملتزم مى‏شويم به كراهت.
خب گفته شده است صاحب حدائق اين جور نقل كرده است از بعضى‏ها كه كره اين جا به معنا حرمت است. چون كه اگر در مشرك و هكذا در مشرك بايد به معناى نجاست بگيريم. در يهود و نصرانى هم بنا بر اين كه مشهور مى‏گويند نجس هستند بايد كره بمعنا حرمت باشد. و آن وقت كره را اگر بگوييم كراهت اصطلاحى است، استعمال لفظ در...از معنا مى‏شود. اينها را ما در اصول جوابش را گفتيم. كره معناى لغوى است. كراهت در معناى لغوى هم حرمت را شامل مى‏شود، و هم كراهت اصطلاحيه را. منتهى حرمت را دلالت مى‏كند به اطلاقش. اگر كراهت مطلقه فرمود، جامع بين الامرين است. يك جا اگر منع كرده است امام (ع) از شيئى مطلق گذاشت منع را انتزاع حرمت مى‏شود. يك جا منع كرد. ترخيص در ارتكاب داد، انتزاع كراهت مى‏شود. حرمت و كراهت دلالت مى‏كند به او اطلاق و عدم الاطلاق. يعنى ترخيص در ارتكاب داد انتزاع كراهت مى‏شود از من، نداد مطلق بود، منع المطلق. كراهت وضع نشده است به منع مطلق. كره لفظ كره در لغت. كره وضع شده است به مطلق المنع. هم منعى كه ترخيص دارد و هم منعى كه ترخيص ندارد. به هر دو تا شامل مى‏شود. كره در لغت به معناى مطلق المنع است. نه به معناى منع المطلق است. بدان جهت اين جا در مطلق المنع استعمال شده است. در مشرك منع است. منعش هم مطلق است. ترخيص نيامده است. مى‏شود حرام. و امّا ولد الزّنا در نصرانى، در يهودى، ترخيص در ارتكاب آمده كما اين كه آمده است، انتزاع مى‏شود كراهت اصطلاحيه. اين كره در لغت بمعنا مطلق المنع است. نه بمعنا المنع المطلق است. بدان جهت اين دلالت مى‏كند به آن جامع، و خصوصياتش از خارج استفاده مى‏شود.
سؤال؟ بله. كراهت هم مراتبى دارد. در ناصبى آن كراهت به معنا المنع المطلق است. چون كه نجس است ناصبى كما ذكرنا. شاهد بر اين همين روايت، همين حسن ابن على وشّاع روايت ديگرى دارد در باب 5 روايت 2 است به همين سند. احمد ابن ادريس عن محمد ابن احمد يعنى محمد ابن احمد ابن يحيى. در باب 5 روايت 2 است. عن محمد ابن احمد عن ايوب ابن نوح عن وشّاع عن من ذكره عن ابى عبد الله (ع). انّه كان يكره سعر كلّ شى‏ءٍ لا يأكل لحمه. هر حيوانى كه غير مأكول الّحم است، سعر او را امام (ع) مكروه مى‏دانست. خب اين را مى‏دانيد كه حيوان غير مأكول الّحم كه نجس نيست. سعرش هم پاك است. آنى كه غير مأكول الّحم است سعرش هم پاك است. مگر غير مأكول الّحمى باشد كه موقع مباشرت با ماء دمى در دهانش بوده باشد كه الاّ ان تَرى فى منقاره دماً يا آن غير مأكول الّحم كلب و خنزير بوده باشد كه محكوم به نجاست است. چه جور آن جا امام كره فرموده است آن كره بمعنا مطلق المنع است. نه بمعنا منع المطلق است، اين جا هم كه گفته شد به همان معنا است. بدان جهت اين معنا در ما نحن فيه فايده‏اى ندارد، روايت دلالتى ندارد، فضلاً از اين كه سندش هم مرسله است. امر ديگرى كه در ما نحن فيه ذكر شده است، امر ديگر اخبارى است كه در ماء الحمّام وارد است. مى‏دانيد كه در ماء الحمام مثل خزينه، اسمش را چاه مى‏گفتند. مى‏كندند. آن خزينه فاضلاب‏ها مى‏ريخت آن جا. آن بعر...بالغه غساله حمّام مى‏گفتند. يك جماعتى مى‏رفتند آن جا غسل مى‏كردند. شستشو مى‏كردند. آن آب كثيف كه جمع مى‏شود، غسل مى‏كردند. چرا؟ مى‏گفتند فيه شفاء العين. كسى اگر در اين جا خودش را بشورد ديگر چشمهايش درد و مرض نمى‏گيرد. اين معنا در مدينه مشهور بود كه اهل مدينه اين جور خيال مى‏كردند. امام(ع) در روايات منع كرده‏اند كه از اين بعر بلّوعه نشوريد خودتان را. فانّه يغتسل فيه. اليهودى و النّصرانى و المجوسى چون كه اهل كتاب بودند در مدينه. اينها غسل مى‏كنند. اينها خودشان را مى‏شورند. آن مائى است كه از...است. در آن روايات ابن الزّنا هم وارد شده است كه ابن الزّنا مى‏شورد. گفته‏اند از اين روايات استفاده مى‏شود كه ولد الزّنا محكوم به كفر است. مثل آن كفّار ديگر محكوم به نجاست است، اين روايات در ما نحن فيه وارد شده است. اينها را ما در بحث طهارت بحث كرديم. فقط تذكّراً مى‏خواهم بگويم.
عرض كرديم كه آن نهى‏ها، نهى‏هاى ارشادى است. امام (ع) نمى‏خواهد بگويد كه اين آب نجس است. بدان جهت صاحب وسائل هم خودش آن جا دارد كه اين نجس نيست. ولكن مكروه است استعمالش. چون كه آن كر مى‏شود. اكرار مى‏شود. آن بعر بلّوعه اكرار مى‏شد. آب پاك بود. به مجرّد اين كه از حياض صغار متصّل بشود به آن اصل خزينه‏اى كه اكرار بود. كر بيشتر بود، پاك مى‏شود او. او محكوم به طهارت بود. اين كراهت است. گفتيم در ما نحن فيه كه كراهت شرعيه نيست. اين اخبار نهى‏اش ارشادى است. ردع اهل مدينه است كه بيخود خيال مى‏كنيد در اين شفا است. در مائى كه ولد الزّنا خودش را شسته است، نصرانى و يهودى و مجوسى خودش را شسته است، آن جا چه جور در آن آب شفا مى‏شود؟ اين در مقام ردع است. نه اين كه ولد الزّنا كافر است. شاهد بر اين كه اين روايات در مقام بيان اين است، در آن روايات در بعضى‏ها زياد كرده است امام(ع). يغتسل فيه الجنب عن الحرام. آن كسى كه جنب از حرام شده است، فرض بكنيد لا سمع الله معصيتى كرده است كه به واسطه او جنب شده است، كوچك يا بزرگ فرقى نمى‏كند. معصيتى كرده است ولو استمناعاً آن جا غسل مى‏كند، در آن آبش ريخته شده است آن جا، چه جور شفا مى‏گيرد. مگر آن كسى كه از حرام جنب شده است كافر است؟ از اسلام خارج مى‏شود؟ خصوصاً كه مثل الاستمنا بوده باشد. آن جا دارد بر اين كه در بعضى رواياتش هم زانى دارد. يغتسل فيه الزّانى نه ولد الزّنا. زانى مگر به زنا از اسلام خارج مى‏شود؟ اين اخبار در ردع اين است كه اين آب شفا ندارد. اوهام است. اين را مى‏دانيد كه حمام‏هاى سابق بعضى چيزها در مى‏آوردند كه مردم آن آب را مصرف نكنند. به آن جا اكتفا كنند. كه مى‏گفتند شفا است يعنى برويد آن جا بشوريد كه آن آب تميز و اينها مصرف نشده باشد. اينها به واسطه او در آمده است. لعلّ يا يك خرافات ديگرى منشأش بوده است. امام (ع) در مقام بيان اين است. اين اخبار هم برود. يك اخبارى هم هست كه به او استدلال كرده‏اند كه ابن الزّنا مسلمان نيست. در بعضى اخبار است وقتى كه شخصى ولد الزّنا را كشت از او ديه گرفته مى‏شود ديه يهودى و نصرانى. ديه يهودى و نصرانى هشتصد درهم است كما اين كه در بحث غصاص و هكذا ذكر شده است، و ذكر كرديم در بحث الغصاص هم ذكر كرديم قبل از ديات هشتصد درهم است. ولو عمداً و متعمداً بكشد نصرانى را. در قتل عمدى قصاص نيست. مسلمان قصاص نمى‏شود. از مسلمان هشتصد درهم مى‏گيرند. در بعضى روايات است كه ديه ولد الزّنا همان ديه نصرانى است. محقق قدس الله نفسه الشّريف به اين در باب شرايع متعرّض شده است و فرموده است اين رواياتش ضعيف است. اين حرف درست نيست. ولد الزّنا آن وقتى كه مميّز شد، مسلمان شد، حكم ساير مسلمين را دارد. كشتن، كسى عمداً كشت اگر ولايتش آن كسى كه زانى است معلوم بوده باشد پدرش او است، و اگر فرض بفرماييد نبوده باشد ابن زانى است كه پدر و مادرش معلوم نيست كه بوده است فقط ابن الزّنا بوده است، آن هم آن كسى كه متكفّل مخارجش مى‏شود، به او قصاص نمى‏شود و ديه داده مى‏شود به او. بحثش طولانى است. و امّا قبل از اين كه مسلمان بشود و اظهار شهادتين بكند در وقتى كه اسلامش اسلام تبعى است، آنهايى كه در اسلام تبعى اشكال كرده‏اند، گفته‏اند قبلاً اگر ابن الزّنا را بكشد شخصى چيزى نيست. نه قصاص است، نه هم ديه است. محقق به اين فتوا مى‏دهد. صاحب جواهر هم اختيار مى‏كند. مى‏گويد قبل از اين كه بالغ بشود. مميز بودن را هم من اضافه مى‏كنم احتياطاً قبل از اين كه بالغ بشود و اظهار شهادتين بكند كشته بشود چيزى نيست. و امّا بعد از او حكم ساير مسلمين بعد از بلوغ و اقرار حكم ساير مسلمين جارى مى‏شود. مى‏بينيد در ما نحن فيه كلام در حكم تبعى است. و الاّ مقتضى الاطلاقات من اقرّ بالشّهادتين آنى كه در بيان اسلام آمده است اعتراف به شهادتين هر كس اعتراف بكند و خلافش را انتصال نكند مسلمان است. كلام در اين اسلام تبعى است. قبل البلوغ و قبل التّمييز است، كسى كشت اين را. گفته‏اند هيچ چيز ندارد. نه قصاص دارد و نه ديه دارد. در ما نحن فيه هم گفته‏اند احكام مسلم جارى نمى‏شود.
صاحب عروه مى‏گويد احوط اين است. جرأت نمى‏كند فتوا بدهد كه احكام مسلمين جارى است. اسلام تبعى دارد. مى‏گويد احوط اين است كه اين جارى است. ولكن كما ذكرنا، فرقى نمى‏كند ولد الزّنا بوده باشد يا ولد الحلال بوده باشد احكام مسلمين جارى است در صورتى كه زانى او الزّانيه يا كلاهما مسلمان بوده باشند. بر اين طفل مثل ساير احكام است. چرا؟ بسيرة المستمرّه. وقتى كه فرض بفرماييد شخص زانى معلوم است. بچّه‏اى كه از زنا بوده است خودش هم پيشش آورده است. در سيره متشرّعه فرق نمى‏كند. ابن الزّنا چون كه بعد از اين كه ولد شد، در سيره متشرّعه مثل احكام ساير اولاد است. منتهى ولد الزّنايى كه معلوم نيست كافر اين را زنا كرده است. دو تا كافر بودند، مسلمان بودند آن جاها سيره نيست. يعنى محرز نيست و نيست. يا محرز نيست.
و امّا در جاهايى كه معلوم باشد آن امّش آنى كه زاييده است سكينه خاتون است. آنى كه با او زنا كرده است فلان...است. اين معلوم بشود و پيش آنها بوده باشد لاحق به آنها است. سيره همين جور است. غير از اين روايتى هم در باب جهاد هست كه از امام (ع) مى‏گويد كه مسلمان‏ها در حرب در جلد 11 است در باب جهاد العدو. جلد 11 وسائل. باب جهاد العدو. مسلمان‏ها غلبه كردند يك شخصى مسلمان شد. خب وقتى كه مسلمان شد مى‏شود مسلمان ديگر. ولو در حال جنگ مسلمان بشود مى‏شود مسلمان. اظهر شهادتين اعترف و خلافش را نگفت مسلمان شد. امام (ع) مى‏فرمايد در آن روايت اسلامه، اسلامٌ له و لولده الصّغار. اسلام بر او است و به اولاد صغار است. ولد همان ولد عرفى است ديگر. ولد عرفى ولو آن خودش هم كافر بود ديگر. با كسى زنا كرده بود. يك ولدى داشت. آن را هم با خودش آورده بود. چون كه خيلى قشنگ بود. دلش نمى‏خواست ول كند او را. اسلامه اسلامٌ له و لولده الصّغار.
بدان جهت مى‏گوييم كه فرقى نمى‏كند. سابقاً هم اشاره كرديم. فرقى نمى‏كند به نكاح بوده باشد وطى به نكاح صحيح يا ملك اليمين يا وطى شبهه بل الزّنا هم اگر بوده باشد، همين احكام مسلمين جارى است. هذا كلّه بالنّسبت الى هذه المسأله. بعد ايشان قدس الله نفسه الشّريف در ما نحن فيه يك مسأله ديگرى را هم مى‏فرمايد كه خيلى مختصر است. آن با يكى دو كلمه تمام مى‏شود. به دو كلمه مثالى. يكى اين است كه مى‏فرمايد ميت كه مسلمان شد ولو بچّه مسلمان هم شد و احكام اسلام به او جارى شد، او را در قبرستان كفّار نمى‏شود دفن كرد. حرام است. بايد در قبرستان مسلمين دفن بشود. كما اين كه حرام است كافر را در مقبره مسلمين دفن كردن. اين معلوم است. نصّى ندارد اين...اصحاب است و درست هم هست. چون كه قبرستان مسلمين باب آخرت مسلمين است. و همين جور است ديگر. باب آخرت همان زير قبر است كه انسان مى‏رود. آن باب آخرت باب المسلمين است. در اين جا شخصى كه كافر است، مشرك است، دفن بشود، دفن بكنند هتك بر مسلمين است. جايز نيست. كما اين كه مسلمانى را باب آخرتش را از باب جحيم كفّار باز كنند و ببرند در قبرستان كفّار دفن بكنند، اين هتك بر آن مسلمان است. بدان جهت در ما نحن فيه جايز نيست. اين حكم از مسلّمات است. احترام مسلم. مقتضى اين معنا است.
بعد ايشان مى‏گويد اگر دفن كردند اشتباهاً، يكى را در قبرستان ديگرى. مثلاً كافر را آوردند در قبرستان مسلمين و اشتباهاً دفن كردند. مى‏گويد بر اين كه نبش مى‏شود. چرا؟ چون كه كافر كه حرمتى ندارد. دفنش لازم نيست تا نبشش اشكال داشته باشد.آن كسى كه دفنش واجب بود در نبش قبر او اشكال است. و بدان جهت در ما نحن فيه كافر را آورده‏اند در ملك مسلمان‏ها در قبرستان مسلما نها دفن كرده‏اند. نبشش كه اشكالى ندارد. حرمتى ندارد. و امّا مسلمان را ببرند اشتباهاً در قبرستان كفّار دفن كنند، او را در مى‏آورند. چرا؟ چون كه اين احترام به مسلم است. و احترام مسلمان اين است. اين جا ما يك كلمه‏اى زديم حاشيه، تعليقه. گفتيم اين در صورتى در آورده مى‏شود كه بدن مسلمان فاسد نشده باشد. و امّا اگر فاسد بوده باشد، نه معلوم نيست اين احترام مسلمان بشود. بدن گنديده كه پايش يك طرف است، دستش يك طرف است، دربياورند اين هتك است بر مسلمان. علمش را خدا امر كرده است به دفن به واسطه اوصيائش، نبى‏اش تا عيب جسد مستور بماند. در روايت علل هم بود كه عيب آن جسد مستور بماند. بدان جهت اخراج او اشكال دارد. قبل از اين كه فاسد بشود يا بعد از اين كه دوران فساد را گذراند مثل اين كه گوشت‏ها رفت و استخوان تنها شد، آن عيبى ندارد. در مى‏آورند. و در قبرستان مسلمين دفن مى‏كنند كما سيعتى در مسائل نبش القبر و الحمد الله ربّ العالمين.