یک رحمت عامه و مطلقه که فراگیر است چیزی در جهان نیست که از این رحمت فراگیر محروم باشد. هر چه شیءبر او اطلاق میشود،مشمول رحمت حق است. این که در دعاها گفته میشود «و برحمتک التی وسعت کل شیء»(3)نشانه آن است که چیزی در جهان هستی نیست که مشمول رحمت واسعه حق نباشد. این رحمت مطلقه است. و این رحمت مطلقه چون فراگیر است و همه اشیاءرا شامل میشود. مقابل ندارد. غضب مقابل این رحمت نیست. زیرا اگر این رحمت مقابل داشته باشد،دیگر مطلق نیست میشود مقید.
رحمت رحیمیه خدا
اما رحمت رحیمیه که در مقابلش غضب قرار دارد،رحمت خاصه است. این رحمت خاصه محدود است و مقید است و در قبال این رحمت خاصه عذاب است و نقمت و مانند آن. پس یک مطلب آن است که رحمت رحمانیه رحمت مطلقه است، فراگیر است، چیزی از زیر پوشش رحمت مطلقه بیرون نیست، لازمهاش آن است که این رحمت مطلقه مقابل نداشته باشد. چیزی مقابل این نیست. زیرا اگر چیزی مقابل این رحمت بود،دیگر زیر پوشش این رحمت نیست و این رحمت میشود مقید و محدود.
ثبت دیدگاه